LYSTLØGNERE/MYTOMANI!

Et ordtak sier: “Slik man høster sår man”, og det stemmer på en prikk! Da tenker jeg på mennesker som selv kan takke seg for at de mister sine venner, men som kanskje ikke innser at de har selv er skylden helt alene for at tidligere venner vender dem ryggen! Grunnene kan være mange, som gjentatte løgner og uærlighet over tid!

Oppdager man gjentatte løgner og uærlighet hos vnner, vil tilliten bli brutt totalt ned. Jeg personlig vil ha kjempestore vansker med å stole på den personen igjen, og vedkommende skulle jammen fått bevise at han eller hun var til å stole på!

Løgn er det aller verste jeg vet hos familie, venner og kollegaer, og jeg selv har store vanskeligheter med å stole på personer som har løyet til meg, eller vært uærlig på andre måter. Jeg sammenlikner tillit med en mur av murstein. Hvis et menenske lyver eller er uærlig mot meg raser hele muren sammen til en murhaug. Tilliten må bygges opp bit for bit, og det kan ta lang til, ja, til og med kanskje år før muren av tillit er gjenoppbygd. En ny løgn eller uærlighet vil velte muren på nytt, og muren av tillit må bygges opp igjen. Hvor mange ganger skal man pvøer å bygge opp denne muren av tillit? Noen personer er lystløgnere, og de lever i sin egen fantasiverden bygget på løgner og usannheter som bare de selv tror på! En lystløgner mener også ofte på at hun/han er en 100% ærlig person.

Lystløgn betyr “mytmani” på gresk! “Mytomani (gresk), altså lystløgner på norsk, innebærer at en person, en mytoman, lyver mer eller mindre på tvang, det vill si uten at det finnes noen tydlig årsak till løgnen. Mytomani er i seg selv ingen psykiatrisk diagnose, men fungerer på lik måte som et rusmiddel. Noen ganger kan den ha sin opprinnelse fra narcissism, paranoia eller schizofreni, andre ganger til forskjellige tvangssyndromer. En mytoman kjenner ingen skyld når han eller hun lyver, det blir en “sport” å teste om de rundt tror på deres løgner, selv om de egentlig ikke betyr noen ting . Mange mytomaner skaper en myte om seg selv fra hvor de kommer fra, hvordan deres oppvekst har vært, hvor mye penger de har, hva de jobber med osv. Årsakene kan være flere, for eksempel for å virke mer intressant, og for å få andres medlidenhet. Noen mytomaner tror selv på sine løgner, andre gjør det ikke”.

John Schubert (sjef for svenske Psykoterapiinstituttet) mener at dette er en kronisk tilstand, og han han mener at med adekvat hjelp kan man i det minste få dempet sin løgnavhengighet. Problemet for terapeuter som skal behandle den mytomane er at den mytomane selv ikke ønsker å jobbe med sitt problem. Mange lystløgnere/mytomaner er ikke engang bevisst at de lyver, eller de oppfatter ganske enkelt ikke løgn på samme vis som andre. Deres perspektiv er helt annerledes. Løgnen er noe hverdagslig, eller det oppleves som en kreativt handling av dem.
Mytomane er ofte karismatiske mennesker og framstår som uvanlig begavede, sjarmerende eller sosialt kompetente personer.
Internett er en arena hvor mytomane er ganske trygge. Det er kanskje bortimot umulig å sjekke sannhetsgehalten i historier som blir fortalt via bokstaver om fullstendig fremmede mennesker man bare møter via en skjerm?
 
Kanskje noen husker en blogg her inne hvor en ung gutt hadde kreft? Denne bloggen var fake, og bloggen ble fort slettet da den ble gjennomskuet. Den ble gjennomskuet pga stjålne bilder som var brukt på bloggen!
Dette viser hvor langt en mytoman faktisk kan gå for å skaffe seg oppmerksomhet og medlidenhet. Det er faktisk kjempeskremmende! Jeg tror det var mange satt og gråt i begynnelsen da de leste bloggen over den unge “gutten” som hadde kreft! I ettertid kom det sterke reaksjoner på denne bloggen, og folk var sinte for at noen kunne rope etter oppmerksomhet på denne måten!
Det finnes flere eksempler på slike blogger, som f.eks bloggere som sier at de er synske, men som ikke er det. Dette lar seg lett gjennomskue! En person som virkelig er synsk, og som livnærer seg av det har masse selvinnsikt og selverkjennelse. De gjennom læring og kursing gått langt inn i seg selv slik at de kan hjelpe andre mennesker!
 
Personer man oppdager er lystløgnrere er kjempevanskelige å forholde seg til, og jeg tror de lett kan skyve familie og venner fra seg. En lystløgner/mytoman må innrømme for seg selv at han/hun har et problem, og hvis ikke han/hun innrømmer det, er det vanskelig å hjelpe slike mennesker! Lystløgneren/mytomanen høster som man sår!

Kilde: http://psychomaster.blogg.no/1271014614_lystlgnere__og_hvorda.html http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/quotmytomani-ingar-i-en-personlighetsstorningquot_54221.svd http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#lystløgnere #mytomani #psykologi #relasjonermellommennesker #tillit

2 kommentarer
    1. Dette var et meget godt innlegg. Teamet er veldig viktig. Jeg har selv kuttet ut en venninne som var lystløgner og hypokonder. Det var ikke måte på hva hun hadde opplevd. Jeg er så takknemlig for at jeg ble kvitt henne. Det var et ork å høre på henne, da man ikke kunne vite hva som var sant, eller ikke! Mer selvsentrert type enn henne skal man lete lenge etter! Jeg har også vært samboer med en løgner. Kanskje ikke lystløgner, men en som løy om at han f.eks hadde betalt husleie og annet. Trodde han ikke at jeg ville merke det? Huseieren tok jo kontakt! I 7 år prøvde jeg å endre han, men han er fortsatt slik den dag i dag. Man kan ikke stole på han! Takk for at du tok opp dette temaet, da det er et viktig tema 🙂

    2. due: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Jeg har heldigvis ikke opplevd noen jeg har kjent som har vært lystløgnere, men jeg har opplevd et par på nettet. Det som er vanskelig da er at det er vanskelig å avsløre dem, nettopp fordi man ikke kjenner dem. Du kan reagere på mye av ting de skriver, for det blir så usammenhengende skrevet, og da skjønner man at ting ikke stemmer.

      Hvis jeg hadde kjent noen som hadde vært lystløgnere hadde jeg kuttet dem jeg også, for man kan ikke stole på dem.

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg