JEG FØLER JEG HAR STYGG RUMPE, FORDI EN TOPPBLOGGER VIL OPERERE RUMPA SI!

Atter en gang står nok en toppblogger frem hvor hun offentlig går ut og sier at hun ønsker å ta en skjønnhetsoperasjon!! Dette er så galt som det går an å få bli!

Disse bloggjentene (mange toppbloggere) i alderen 18 – 21 år er virkelig kjempenydelige unge jenter som har et vakkert utseende! De har ett stort problem, og det er at de selv har så lav selvtillit til sitt eget utseende at de ikke er fornøyde med seg selv.

Samme hvor mange ganger familie og venner forteller dem at de er kjemepflotte akkurat som de er, er de ikke fornøyde. De leter etter feil hos seg selv. Når de står foran speilet finner de ut at nesen er for stor, leppene er for små, tennene er skjeve, de har sinnarynker i ansiktet, puppene er for små og rumpa er det noe galt med! Hallo! Hvorfor står du og leter etter feil hos deg selv når du er perfekt nok som du er! Teller ikke foreldrene og vennene sine meninger noen ting når de oppriktig og ærlig forteller dem at de er kjempenydelige og fine akkurat som de er!

Gjennom gjentatte ganger å si til seg selv at nesa er for stor, tennene skjeve, har mange rynker, puppene for små, leppene for små og rumpa er fæl kommer de inn i en vond sirkel, for selvtilliten brytes totalt ned! Disse bloggjentene ønsker bare èn ting, og det er å legge seg under kniven for å operere seg.

Først så velger de kanskje å ta silikon i puppene, men de blir forsatt ikke fornøyde. Deretter velger de kanskje å ta restylane og botox for å få større lepper. Enda er de ikke fornøyde. Det blir til slutt en evig runddans hvor de hele tiden må utføre et inngrep i den tro at de får et “peferkt” utseende! I bloggejentenes øyne er det “perfekte” utseende toppen av lykke!

Familie og venner reagerer også på at deres datter/venninne legger seg under kniven for å la seg operere, og samme hvor mange ganger de prøver å fortelle datteren/venninnen sin at de er kjempeflotte jenter hjelper det ikke. Bloggjenta vil ikke høre på det høre. Hun hellig overbevist om at hun er mislykket, stygg og fæl.

Det disse bloggjentene skulle ha hatt er timer hos en psykolog hvor de kunne få ordnet opp i tankene sine, og jobbet med å få bedre selvtillit! Ikke en skjønnhetsoperasjon, innsprøyting av gift- og nervestoffer i ansiktet osv.

Slike skjønnhetsoperasjoner burde blitt forbudt å utføre på jenter og gutter i alderen 18 – 25 år. En ung jente i alderen 18 – 21 som har en så liten selvtillit til sitt eget utseende vet ikke sitt eget beste når hun legger seg under kniven for å operere nesa si eller tar rumpeløft! Det er i hodene deres problemet sitter! Da vil ikke en operasjon hjelpe, eller å fylle leppene med botox og restylane!

Så sitter de bloggjentene/toppbloggerne på bloggene sine og forteller offentlig for sine lesere hva planene deres for skjønnhetsoperasjoner er! Det er det som skremmer meg! 
Grunnen til at det skremmer meg er fordi at mange av de bloggjentene også er toppbloggere i Norge. De har mange yngre følgere som ser opp til dem, og har dem som forbilder. Det blir så galt som det går an å få bli at disse bloggjentene skal sitte på sine å fortelle om planene sine om fremtidige skjønnhetsoperasjoner! Yngre jenter som har de bloggjentene som forbilder vil bli påvirket av den bloggjenta de ser opp til, og i verste fall kan de yngre jentene begynne å lete etter feil ved utseende sitt på samme måte som bloggforbildet sitt! 
Jeg mener at det burde bli totalforbudt å blogge om temaer som handler om skjønnhetsoperasjoner, plastiske operasjoner, forbud mot å skrive innlegg som handler om å ta silikon, botox og restylane! Det er fordi det er mange yngre jenter som blogger, og disse bloggerne kan være helt ned i 10 – 11 års alderen! Siste de jentene trenger å bli foret av er innlegg som handler om skjønnhetsoperasjoner, og innlegg som bevisst fører til kroppspress, og jaget etter å se “perfekt” ut!  
En 18 – 20 åring blir beregnet som voksne siden de er myndige, men man skal huske på at kroppen fremdeles er under utvikling. Man er i en sårbar alder hvor man gjerne vil prøve ut nye ting, og en ting er sikkert, man vokser hele livet! 18 – 20 åringer som velger å ta restylane og botox vet ikke hvor mye hun ødelegger ansiktet sitt. Slike behandlinger må vedlikeholdes jevnlig, og en utenforstående ser lett at ansiktet til en som jevnlig har tatt botox og restylane blir mimikkløs og stivt! Den som jevnlig tar botox og restylane ser eldre ut enn hva de er, og det er ikke tull en gang! 
Jeg skjønner ikke hvorfor 18 – 20 åringer ødelegger seg ved å gjennomføre plastiske operasjoner, injeksjoner og skjønnhetsoperasjoner! Det er over min fatteevne
Det tar tid på å finne seg selv etter puberteten, og det tar tid på bli kjent med sin egen kropp, men jeg skulle ønske at de bloggjentene som gang etter gang forteller at de synes at de er stygge og fæle kunne se hvor kjempeflotte de i virkeligheten er!  
Som jeg nevnte lengre oppe er 18 – 20 åringer inne i en alder hvor brytningen mellom det å bli voksen, og det å være tenåring pågår i kroppen, og mange jenter er sårbare. Mange av disse bloggjentene som også er toppbloggere deler bilder av seg selv på blogg, instagram og facebook.
Det mange av disse bloggjentene/toppbloggerne som daglig deler bilder av seg selv på bloggene sine. Hvis denne bloggjenta/toppbloggeren har liten selvtillit til sitt eget utseende fra før, og synes hun ser fæl og stygg ut, skal det bare en liten negativ kommentar til om hennes utseende som kan gjøre vondt verre! 
Jeg har selv lest kommentarfeltene til noen disse toppbloggerne, og jeg har sett at de får nokså mange stygge kommentarer fra både anonyme og ikke-anonyme som går direkte på deres utseende! De skal jammen være kjempesterke psykisk for ikke å la seg knekke av noen av kommentarene som kommer inn. Mange av de stygge og nedlatende kommentarene disse bloggjentene/toppbloggerne mottar i sine kommentarfelt bunner i sjalusi fra ende til annen! 
Du sitter bare ikke i andres kommentarfelt og forteller at bloggeieren er stygg, bloggeieren er feit, bloggeieren har stygg nese, bloggleseren har stygg rumpe osv! Det er ikke greit i det hele tatt! 
Hadde du turt å gå bort til en vilt fremmed person på gaten og sagt det samme? Nei! Det hadde du ikke! Siden det er en blogg på internett, og du tror du kan skjule deg bak en PC-skjerm og et tastatur som anonym eller med et nicknavn tror du at du er tøff som skriver en stygg kommentar hvor du rakker ned på utseende til bloggeieren! 
Det du ikke tenker på er at du ikke vet noe om hvordan mottakeren, her bloggeieren vil reagere på stygge kommenterer som du nettopp skriver! Hva om bloggeieren som mottar din stygge kommentar angående utseende sitt, sliter lav selvtillit til sitt eget utseende fra før? En stygg kommentar av typen: “Du ser så feit ut!”, eller “Nesa di tar alt for stor plass i ansiktet!” kan i verste fall medføre at mottakeren av kommentaren får enda lavere selvtillit, og i verste fall kan det få katastrofale konsekvenser!
Jeg skulle ønske at bloggjenter/toppbloggere i alderen 18 – 20 år kunne begynne å bli fornøyde med seg selv og sitt eget utseende! Selv har jeg vært i den alderen, men er det en ting jeg har lært meg, er det at selvtilliten vokser etter hvert som man blir eldre, og får flere år på baken! Det er normalt å være usikker på sitt eget utseende når man er i alderen 18 – 20 år, men det handler om at man lærer å akseptere seg selv slik man er, og ikke minst lære å elske seg selv. Hvordan kan man forvente at man skal elske andre mennesker rundt seg selv hvis man ikke er glad i seg selv?
Løsningen ligger aldri i å utføre skjønnhetsbahendlinger i form av operasjon av nesen, rumpeløft, ta silikon i puppene, sprøyte inn botox og restylane i leppene osv. Det er ikke normalt! Utseende vi har, er det utseende vi skal være stolte av, og hver og en av oss er unik akkurat slik vi er! 
Ta en titt på dette bildet av disse leppene! Er disse leppene normale? Vil man virkelig dit at det er dette som er normen for et “perfekt” utseende på lepper? I så fall er det kjempetrist utvikling 🙁 Bildet er lånt fra Google
Disse bildene viser bilder av lepper før og etter behandling. Hva mener du er mest naturlig fint? Jeg håper virkelig du mener at bildene av de naturlige leppene før behandling er finest! På bildene etter behandlingen vises det kjempegodt at det er unaturlig og fake! Bildet er lånt fra Google
Nå er det på tide å våkne opp, og se hva bloggjenter/noen toppbloggere i alderen 18 – 25 år holder på med samt eldre bloggere også når de har så lav selvtillit til sitt eget utseende, og synes alt på dem er stygt og fælt at de vil ty til ekstreme metoder som skjønnhetsoperasjoner for å få et “perfekt” utseende!
16 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg,Toril at du aner ikke !
      Kropps og utseendepresset blant unge jenter og gutter er umenneskelige og urimelige,de mishandler kroppen sin i dn vrangforestilling at de vil se bedre ut,de jager etter det perfekte uten å vite hva det perfekte er.De tror feilaktig at det perfekte er å se mest mulig like ut både forran og bak.
      Når de (kanskje) innser at de har tatt feil er det alt for seint for kropp og utseende til å bli normalt (og vakkert) igjen.Jeg fatter ikke at de tør,man har jo sett hva de operasjonene gjør med folk på sikt,det er nok av navn å trekke frem som skremselseksemler.
      At voksne folk går fremfor som eksempel på galskapen er helt forkastelig,totalt egoistisk og ansvarsløst.
      Jeg ønsker også at dette jaget på “det perfekte” må ta slutt,ett sted må det slutte,men det er nå engang sånn at ingen kan hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.
      Et lyspunkt er det allikevel,flere og flere ungdommer tar sterk avstand til alt som har med kosmetisk skjønnhet å gjøre.
      Ha en fin kveld,Toril 🙂 Klem fra synskepeggy.

    2. går mot naturen, naturen vil alltid vinne på en elelr annen måte da vi er det selv / plastikk ble lagd av oss og brytes ikke ned på mange mange mange mange år – vil vi at kun skal ligge igjen en drøss med silikonpupper på bakken etter vi er vekk undrer jeg, om ti år så vil kravet på hvordan vi skal se ut annerledes – kanskje menn må operere penisen inn i panna for å virkelig vise den fram istedenfor endeløse penisbilder, kanskje puppene skal bli formet som lange tuber som man må slenge over skuldrene, kanskje rumpene må trenes og formes til slags triangel koner da det blir trendy med geometri – hakke peiling men jeg synes også intressant på en måte at vi som mennesker blir fortalt hva som ser bra ut / at samfunnet styrer om hva vi faktisk synes er attraktivt, det er litt kult å tenke på men kanskje ikke..kanskje mer intressant om man går inn i det / og noe annet er at skrev om pupper på en annen blogg igår, og nå er jeg pån igjen å skriver om pupper..sier det kanskje sitt, fokkit – det kan være det samme; kanskje drivkraften i det hele men ok ok jeg er her og puppen er der – uansett, det er et godt innlegg. takk takk

    3. synskepeggy: Tusen takk for en kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Stakkars de som er unge i dag, og jeg er kjempeglad for at jeg var ungdom i en tid hvor vi fikk være oss selv. Selvsagt var det moter, og vi jentene testet ut det å sminke oss. I tillegg var det også spiseforstyrrelser, men det ble det ikke pratet så mye om. På det punktet har de kommet mye lengre i dag. Takk og lov får vi si.

      Ta f.eks. Kardeshiansøsknene. Det er jo hevet over en hver tvil at de har operert seg samt sprøytet inn litt av hvert i kroppene lepper og anikt. Mange unge jenter ser opp til dem, og de lever i en fantasiverden hvor de tror at Kardeshiansøsknene er perfekt. Kanskje begynner jentene som har søsknene som forbilder å ønske at de så ut som dem, for da ville alt bli perfekt.

      Ta f.eks. Sophie Elise. Hun advarer nå unge jenter til å operere seg eller ta botox, restylane elller fillers. Selv har hun stått åpent frem og sagt at hun trodde hun skulle bli lykkelig da hun la inn silikon, men det skjedde ikke. Det samme trodde hun skulle skje da hun to fillers i leppene sine. Sophie Elise sa at hennes dårlige selvbilde forsvant ikke, og det endte med at hun letet etter flere feil på seg selv som hun kunne operere. Hun sier klart og tydelig i dag når hun er eldre at det sitter i hodet, og ingen andre steder.

      En annen blogger som er motstander er bloggeren “Styleconnection”. Hun har mange unge jenter som ser opp til henne, og hun er et kjemepgodt forbilde! Den bloggeren fortjener all honør for sitt engasjement for å få slutt på “normaliseringen” av det perfekte ytre.

      Jeg er 100% enig med deg at når voksne holder på med den galskapen er det forkastelig og ansvarsløst! Voksne skulle ha bedre vett enn som så at de fronter slik “normalisering” av det perfekte ytre. Det verste med voksne som fronter slik galskap, er at de unnskylder seg med at unge usikre bloggjenter ikke er i deres målgruppe. Akkurat det er bullshit fra ende til annen, for jenter som er besatt av å f.eks. ta botox, restylane eller fillers samler på alt av informasjon de finner på nettet. Da hjelper det lite om bloggeren er 25, 35 eller 45 år gammel.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂 Nå er det noen få dager til vi kommer til Bergen, og at vi to endelig får treffe hverandre 🙂

      Klem fra Toril

    4. Birgitte Østby: Jeg er helt enig med deg. Det er alt for drøyt, men det er jo media generelt sin feil at det har utviklet seg i gal retning. Særlig sosiale medier hvor man kommer tettere inn på livet til de om fronter kosmetsike behandlinger som kosmetisk operasjon, ta botox, restyalne og fillers.

      Alle unge jenter har et forbilde, og f.eks. på blogg har mange unge jenter toppbloggerne som forbilder. De leser og sluker alt sine bloggidoler skriver, og mange går rundt med et ønske om å blli like “lykkelig” som dem.

      Som Sophie Elise sa i en videoblogg, og som hun har sagt mange ganger senere så ligger det i hodet. Hun fraråder en 18 åring å legge inn silikon i puppene sine, og hun ber unge jenter tenke seg om.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og en riktig god helg 🙂

      Hilsen Toril

    5. s: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂
      Du trekker frem fine synspunkter som jeg er enig i! Det er skremmende å tenke på hvis det skulle gå så langt at menn begynner å operere penisen sin pga “normaliseringen” av det perfekte ytre. Det finnes menn som er sykelig opptatt av utseende sitt. Man trener ikke nevne navn, men en tidligere kjendisfarmendeltaker passer nok hjemme i denne sammenhengen.

      Takk for at du nevnte dette med at plastikk ikke brytes ned på mange, mange år. Det er skremmende å tenke på når man vet hvor mange jenter legger inn silikon i pupper og rumpe.

      Jeg avskyr denne “normaliseringen” av det perfekte ytre!

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Hilsen Toril

    6. snart vil det være selfie-sticks stikkende ut av de fleste graver rundt om i verden istedenfor mulighet å legge lys – kun et knappetrykk så kan man ta bilde av seg selv foran graven med familien…så gjør vi alt etter hva som trenges for å se bra ut tilogmed når vi er døde…selfiestick the final frontier

    7. Vi har jo allerede en rosablogger som har operert rompe og pupper. Hun er helt fornyet. Med lepper og langt hår osv… Isabell som va med i paradise hotell her for 1-2 år siden ( eller lengre siden )…. Det er egentlig det samme hva de gjør med seg selv, bare så synd at de er forbilder for unge jenter som vil bli som dem. Jenter som ikke har råd til å bli som dem, vil få dårlig selvbilde og føle seg stygge osv…. Blir nok en del gjeldsoffer til slutt, da det er mulig å ta opp lån og kredittkort for å oppnå dette………

    8. due: Tusen takk for en kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget 🙂

      Jeg er helt enig. Det er nettopp slike som er med på å “normalisere” at bruk av kosmetiske behandlinger og kosmetiske operasjoner er helt legitimt. Nettopp slike falske forbilder er det siste usikre jenter trenger inspirasjon fra. Da hjelper det heller ikke om bloggerne er 20, 30 eller 40 år! De er med på å “normalisere” kosmeetiske behandlinger når de reklamerer om at de har operert seg, har tatt botox, restylane eller fillers.

      De jentene som er så usikre til sitt eget utseende, og som synes at de er stygge sluker alt som heter for blogginnlegg, filmer på youtube, facebooksider, instagramprofiler og snapchat hvor de blir fòret med bilder av sine fake forbilder som for dem ser ut til å være lykkelig og perfekt. De de ikke tenker på, er at disse forbildene slett ikke er perfekt, men at for mange av forbildene har det blitt en sykdom å justere på ett eller annet. Problemet sitter i hodene deres.

      De blir nok gjeldsoffer til slutt, for slik behandling koster jo skjorta! I tillegg må restylane, botox og fillers tas jevnlig for å vedlikeholde effekten.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Bloggklem fra Toril

    9. Ja virkelig. Vet om en blogger som er uføre, hun fikser seg og samler på vesker. Har hun eget hus? Nei hun leier…. Tror nok hun har en del gjeld, da uføretrygd ikke er all verden å leve luksus med. Hundetypen hun har er også meget dyr, og hun har to av dem. Det koster også mye å ha hund, med tanke på vaksinasjoner og alt. Dama later som hun lever i Luxus, men det er i hennes egen boble…..Helt utrolig !

    10. due: Jeg har hørt rykter om denne bloggeren ja.

      Selvfølgelig har ingen noe med å blande seg bort i hva hun bruker pengene sine på, men man har lov til å sette et spørsmålstegn ved et slikt pengeforbruk. Dette pengeforbruket til denne bloggeren er mye høyere enn hva de med godt betalte jobber har råd til!

      Spørsmålstegnet man stiller seg er ikke personlig rettet mot bloggeren som person! Det er fordi alle vet hvordan inntekten til oss som er uføretrygdet er.

      Alle sammen kjenner vi uføretrgydede i vår omgangskrets, og mange uføretrygdete forteller at de har store problemer med å få endene til og møtes.

      Selv er jeg uføretrgydet. Mannen min tjener bra som IT-konsulent, og jeg har helt grei utbetaling, og vi leier. Vi greier oss kjempebra, men hverken mannen min eller jeg kan ikke strø om oss med penger. Det vi har gjort etter jeg ble uføretrygdet er å sette en viss sum to ganger i måneden inn på en felles sparekonto. De pengene som står der skal vi bruke til ferier og hvis vi har lyst til å reise noen steder.

      På grunn av reumatismen min har vi prioritert bil. Særlig med tanke når det blir vinter, snø, kaldt og holkeføre. Om vinteren sliter jeg ekstra med leddene mine, og jeg får store kuler bak hælene slik at jeg nesten ikke får på meg sko. Da er det kjempegodt å ha bil.

      Når jeg reiser på utstillinger får jeg sponset hotellopphold mot at jeg skriver om det på bloggen min. Jeg har forsikret kattene mine, og det igjen hjelper slik at hvis noe skulle skje slipper man å betale for uforutsette veterinærutgifter som evt. måtte dukke opp. Hos veterinæren har jeg også avtale om at de sponser meg med vaksiner på kattene mot at jeg skriver om det på kattebloggen min.

      Det er en fiktiv fantasiverden denne bloggeren lever i i luksusboblen hennes. Jeg hadde aldri i verden fått meg til å gjøre noe slikt med min mann sin inntekt og min uføretrygd. Aldri!

      Ønsker deg en fortsatt kjempefin og god kveld 🙂

      Bloggklem fra Toril

    11. Så godt å høre at du er sikret ang, kattene. Flott at du også blir sponset 🙂 Jeg jar selv arbeidavklaringspenger og tar utdannelse. Jeg er samboer med en med meget godt inntekt, men jeg bruker ikke penger som det er gress……Jeg mente ikke at det var noe galt i å leie, men med prisen på luksus, så kunne hun kanskje heller kjøpt noe eget. Men det har ikke jeg noe med. Hun er i alle fall en person som ikke er noe godt forbilde, og hun er blogger… Man får leve etter lommeboka, sier jeg. Det er ikke lett å leve på forskudd med alt, det skal jo betales. Vi har nå kommet hjem fra tre uker i Danmark og det var godt å komme hjem. Vi hadde dessverre dårlig vær nesten hele tiden, så jeg er litt deppa på grunn av dette…. Skal blogge litt mer om ferien i morgen. God natt <3

    12. Det er først og fremst voksne folks fronting av alle typer kosmetiske behandlinger samt at man stiller spørsmål om pengebruken (da frontfiguren selv informerer om sin inntekt) man reagerer på,ikke nødvendigvis at man får utført slikt på kroppen,det må jo enhver gjøre som man vil – jeg mener at man kunne ha dempet seg litt ned og ikke informert og frontet så overdrevent mye som noen gjør.
      Klem fra synskepeggy.

    13. due: Det har du helt rett i. Bloggeren du mener er ikke et godt forbilde for yngre bloggere. Selvsagt vi de mene at yngre bloggere ikke er i målgruppen, men en usikker jente som går med tanker om å utføre en kosmetisk behandling vil lese seg opp på temaet, og det er naturlig for dem å lese andre bloggers erfaring, og da hjelper det ikke om bloggeren er 22 år, 33 år eller 44 år

      Jeg er helt enig! Man skal leve etter lommeboka, og ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Bloggklem fra Toril

    14. synskepeggy: Jeg er helt enig med deg. Voksne mennesker skal ikke fronte ulike typer kosmetiske behandlinger på noen sosiale medier!

      Det er frontingen jeg også reagerer på, for frontingen er jo med på å “normalisere” det perfekte utseende!

      Synes det er etisk uforsvarlig av voksne å fronte kosmetiske behandlinger. Voksne skal være gode rollemodeller og forbilder for barn og ungdommer. Det er de absolutt ikke når de fronter og “normalgjør” det såkalte “perfekte” utseende.

      Hva disse voksne gjør utenom sosiale medier er meg revnene likegyldig, men de kan brukde hodene sine og ikke reklamere for kosmetiske behandlinger. Det er der det ligger!

      Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Stor klem fra Toril

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg