BILDER FRA DEN KJEMPEKOSELIGE 17.MAI-FEIRINGEN 2016 :)

Tirsdag var det 17.mai, og jeg elsker 17.mai. Det har jeg alltid gjort 🙂 Det er kjempekoselig med korpsmusikk, festkledde mennesker, Norske flagg, grønne blader på trærne, glade og bilde mennesker og gleden til ungene som lyser ut av øynene deres 🙂 Jeg vil med hånden på hjerte påstå at vår nasjonaldag er kjempeherlig <3 🙂

Selv synes jeg det er kjempegøy å gå i 17.mai-tog, og de siste årene har vi gått i 17.mai-toget sammen med koret vi synger i. I år ble ikke det noe av, fordi 17.mai falt i forbindelse med pinsehelgen. Det hadde ikke vært noe særlig å gå i 17.mai-tog for min del heller da siden jeg hopper på krykker etter operasjonen i foten min.

Jeg innrømmer det gladelig at jeg liker å stå opp tidlig 17.mai, ta meg en dusj, kle på meg bunaden min, ta en god kopp kaffe og se 17.mai-sendingen på TV2 eller NRK1, og det gjorde jeg i år også 🙂

Kl.10.30 kjørte vi opp til søsteren min, hvor min niese, hennes mann, sønnen deres på 3 år og min mor var. Niesen min jobber som fysioterapeut, og hun hadde lånt en rullestol som jeg fikk sitte i. Dere kan tro jeg følte meg “lur” der jeg satt i rullestolen i bunad, og med krykkene på fanget 😀 Litt av et syn vil jeg tro 😀 Vi tok turen for å se på 17.mai-toget, og etterpå gikk på skolen hvor min gammeltankeunge fikk seg is, brus, pølse og ballong. Det syntes han var kjempestas, og øynene lyste opp 🙂 Til slutt strålte øynene hans av ren lykke da han fikk penger til å fiske i “fiskedam”, og gleden ble ikke mindre da han vant seg såpebobler 🙂 Vi voksne koste oss med kaffe og ett kakestykke.

Etter en times tid på skolen dro vi hjem til søsteren min hvor vi koste oss med 17.mai-lunch, kaffe og kaker. Vi hadde det kjempekoselig, og det var en perfekt 17.mai for min del. Da jeg kom hjem hadde jeg vondt i foten, og det var kjempegodt å legge opp foten på ei pute 🙂

Været var grått i Trondheim 17.mai, men da vi så på toget tittet solen frem. Vi trøndere klager ikke så lenge det er oppholdsvær 17.mai 🙂

På fredag flyttet min mor inn i sin nye omsorgsbolig, og det blir kjempegodt for henne. Hun er såpass dårlig til beins, og det var så vidt hun kom seg opp trappen til leiligheten der hun bodde før. Der hun har flyttet nå er det heis, og det blir mer lettvint for henne.

Min mor sier hun er glad selv for at hun valgte å flytte i en omsorgsbolig nå, slik at hun kan ha glede av leiligheten nå mens hun er relativt oppegående. Omsorgsleiligheten hun har flyttet til er fin, og lettvint, og der tror jeg hun vil trives 🙂

I hele helgen har vi jobbet med å henge opp bilder, lamper, puttet ting i skuffer og skap, og mannen min tok min mor med på en liten tur slik at hun fikk se seg omkring i nærmiljøet der hun har flyttet.

Nå har jeg tatt av meg skinna mi som jeg har på foten, for jeg kjente jeg hadde hovnet opp. Har vel vært litt vel uforsiktig og belastet foten litt vel mye i dag.

 

HER ER NOEN BILDER SOM JEG HAR TATT DEN SISTE UKA:
Jeg elsker å pynte opp til 17.mai, og ingen 17.mai uten 17.mai-blomster 🙂
17.mai-pynt på bordet hører også med 🙂
Ingen 17.mai uten 17.mai-kake. Kjøpte ferdig sukkerbunn som vi delt opp i tre deler. Dynket de to nederste bunnene med saften fra ananas og hermetisk frukt. På den nederste og den mellomste kakebunnen hadde jeg først på bringebærsyltetøy.
Bringebærsyltetøy på de to nederste bunnene 🙂
Over bringebærsyltetøyet hadde jeg over pisket krem, og hakkede sjokoladebiter.
Begge bunnene dekket med krem og opphakkede sjokoladebiter 🙂
Kjøpte ferdigrullet marsipanlokk som vi hadde over kaken, og pyntet til slutt med jordbær og blåbær 🙂
Moderne bunadssko til Trønderbunaden? 😀
17.mai-pynten på verandaen vår 🙂
Utsikten fra verandaen på huset til søsteren min 🙂
Kjempefint pyntet 17.mai-lunchbord hjemme til søsteren min 🙂
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg