SELVUTNEVNTE OG PLAGSOMME SELVUTNEVNTE “BLOGGPOLITI” SOM PASSER HVA ANDRE BLOGGERE FORETAR SEG PÅ SINE BLOGGER!

Hva skulle vi bloggere gjort uten disse selvutnevnte “bloggpolitiene” som til stadighet “passer” på hva andre bloggere foretar seg? Vi klarer oss ikke uten dem 🙂

Felles for disse selvutnevnte “bloggpolitiene” er at de prøver å belære andre bloggere om hvordan de skal blogge. “Bloggpolitiet” skriver gjerne flere innlegg på bloggene sine om hvordan han/hun mener andre bloggere skal fremstå.

Dersom bloggere skriver om sine kroniske fysiske/psykikse plager roper dette bloggpolitiet høyt om at de mener at det er galt å bruke bloggen til å eksponere sin sykdom. Hva gjør “bloggpolitiet” selv? Jo han/hun skriver mer enn gjerne om sin sykdom. Hallo! Gir det mening?

Et annet typsik fellestrekk disse “bloggpolitiene” har er det evige maset om andres bloggers bruk av bilder på sine egne blogger. “Bloggpolitiet” formaner i det vide og det brede at det ikke er lov til å legge ut bilder av egne og andres unger og at det er ikke lov til å legge ut bilder av andre uten samtykke?

Ingen bloggere trenger “bloggpolitiet” til å passe på seg, for jeg tror og mener at i dagens internettverden kjenner de aller fleste som befinner seg på sosiale medier til reglene om å publisere bilder av egne og andres unger.

Dessuten har “bloggpolitiet” ingenting med å blande seg bort i om en mammablogger eller pappablogger legger ut et uskyldig bilde av sin egen sønn eller datter! Det blir opp til hver enkelt foreldre hva de selv ønsker å gjøre. Jeg kjenner selv flere småbarnsforeldre som deler bilder av sine unger på ulike sosiale medier, og bildene de deler er uskyldige bilder. Småbarnsforeldre jeg kjenner er kjempebevisst på hva slags bilder de deler av ungene sine, og de er kritiske til hva slags bilder de deler på sosiale medier. Hvis andre ønsker å dele bilder på sosiale medier av ungene deres ønsker de å se bildene før de deles på sosiale medier, og det synes jeg er kjempeflott gjort av dem!

Absolutt ingen bloggere står til ansar ovenfor disse selvutnevnte “bloggpolitiene” om man har spurt de som er med på bilder vi deler om lov til å legge ut bildet!

Jeg har selv fått kritikk fra “bloggpoliti” i forbindelse med at jeg har delt bilder på sosiale medier f.eks et bilde fra katteutstilling eller ett bilde fra et annet bilde tatt offentlig sammenheng. Bloggpolitiet mente da at det var straffbarn å dele disse bildene jeg hadde tatt av andre mennesker uten å spørre dem om lov. 

Det er en lov som angående publisering av bilder på sosiale medier. Tar man et bilde f.eks. i panelet eller under grunnbedømmelsen på en katteutstilling, er det situasjonen og hendelsen som er i sentrum, og ikke menneskene som er med på bildet! Slike bilder har man lov til å legge ut!

“Skåltveit sier at det finnes unntak, som ved store offentlige arrangementer som 17. mai eller en fotballkamp. De som ikke ønsker å være med på bilder herfra, kan forlate stedet.” Kilde: http://www.adressa.no/forbruker/digital/article1519664.ece

Jeg lurer på hvem som har gitt disse selvutnevnte “politiene” retten til å sitte og følge med på sosiale medier til andre brukere de overholdet ikke kjenner personlig for hva vi foretar oss på vår facebookprofil, instagramprofil eller blogg? Ingen har gitt dem den oppgaven. Det er en oppgave de selv tar på seg, for de fremstår selv om helt “feilfrie” i deres øyne!

Jeg har et par gode råd til disse selvutnevnte “bloggpolitiene”, og det er å skaffe seg et liv utenom nettet, for ingen på sosiale medier står til ansvar for dere!

De selvutnevnte “bloggpolitiene” kan kanskje skremme bloggere som kanskje ikke har blogget så lenge med sine formaninger om hva som er lov eller ikke lov, og med stadig kritikk hva andre bloggere gjør på sine blogger! Til dere bloggere som føler at det er ubehagelig å bli passet på av de selvutnevnte “bloggpolitiene” vil jeg bare si at dere skal ikke bry dere noe om dem. Overse dem selv om de roper høyt i sine blogger om hva vi andre bloggere foretar oss!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#bloggpoliti #påpasserepåsosialemedier #blogging #sosialemedier #følgermed #ikkebrydeg

 

 

23 kommentarer
    1. Bra skrevet 🙂 Tror heller ikke å legge ut bilde av egne barn hvis en har er så farlig. Vi lever i en ny tid, men en skal selvsagt legge ut forsvalig bilder som du kriver som barnet/barna når de blir eldre ikke skjemmes over eller noe som de kan bli mobbet av.

    2. Dette var litt av et politi-innhold 😉
      (Man bør vaffall tenke seg om mer enn èn gang, før man eksponerer ungene sine på Internett! Og en riktig ansvarlig forelder GJØR nettopp dèt. Heldigvis. Og: Det skulle nå bare mangle!)
      Ha en god natt.

    3. Råbra blogginnlegg snuppa mi;)) Jeg er såååå enig med deg. Og jeg kunne ikke være mer enig.
      Bloggpolitiet er plagsomme bloggere som skal tror de har i oppgave å passe på andre bloggere. Og de er ikke sene om å fortelle hva andre bloggere gjør galt. Bloggens moralvoktere kaller jeg sånne bloggere. Og moralprekenen deres om hva andre bloggere holder på med skal vi overse alle sammen. Sånne bloggere har alt for mye fritid. Og de burde finne seg en ny hobby.
      Ingen bloggere trenger barnevakter og innblanding. La bloggpolitiet styre på. For ingen tar dem alvorlig;))
      Ha en fin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    4. Jeg forstår ikke hvorfor andre skal passe på andre bloggere, og hva vil de oppnå med det?
      Kan ikke hver og en passe på seg selv? Jeg synes ordet bloggpoliti er et godt ord, for det er nettopp det de er. De har ingenting med hva andre bloggere skriver og hvilke bilder de deler på bloggene sine? Om du deler ett bilde på din blogg av noen du kjenner skal du ikke stå til ansvar for noen du ikke kjenner om du har fått tillatelse til å dele bildet? Det blir din egen sak. Ærlig talt.
      Jeg tipper at bloggpolitiet bryter med nettregler selv mer enn alle andre.
      Hvis jeg ser noen av dere venninner deler bilder av sine venner på sine facebookprofiler holder jeg meg for god til å mistenke dem om at de ikke har spurt om lov for å dele bilder av andre på nettet. Det får bli deres egen sak mellom de som er avbildet og den som eier facebookprofilen.
      Jeg synes din niesen og nevøene dine er lure som vil se bildet før du deler et bilde av deres barn på nettet.
      Jeg ble med på facebook i 2009, og jeg delte bilder av jentene våre med dere som er facebookvennene mine. Hver gang før jeg delte ett bilde spurte jeg jentene våre om det var greit for dem at jeg la ut bilder av dem. Etter hvert som de ble eldre ble de mer kresne til hvilke bilder jeg fikk lov til å publisere, og de hadde full medbestemmelsesrett til hvilke bilder jeg fikk lov til å legge ut. Hvis de ikke likte et bilde av seg nektet de at jeg skulle dele det. Det handler om å ta barna på alvor, og at de bestemmer hva som de ønsker skal publiseres og ikke.
      De gangene andre tok bilder av jentene spurte de ofte meg om de fikk lov til å legge ut bilder av jentene. Jeg svarte stort sett ja, men ba dem spørre jentene selv i tillegg.
      Pekefingerfolk på internett trenger ingen av oss. Alle kan passe på seg selv, og av og til feiler vi alle sammen.
      En fin ettermiddag ønskes deg og familien din 🙂
      Godklem fra Irene

    5. Fantastisk kjekt skrevet det innlegget ditt 🙂 Jeg har null respekt for de som leker politi på nettet bare for å ta andre nettbrukere på feil. Det er ikke bare på blogg du finner dem, men over alt.
      En venninne av meg la ut på facebook at hun hadde blitt operert i armen sin i januar, og en hun kjente kommenterte på facebookoppdateringen hennes at hun kunne spare seg å sutre høylydt. Jeg hadde lyst å svare han som skrev den kommentaren, men jeg ble for paff at det gikk an å blande seg bort i hva andre oppdaterer på sin facebookprofil med. Det er hennes profil og hennes vegg. Fysj så råttent gjort. Venninnen min er ikke den som klager på facebook når hun er syk.
      Noen tror de eier hele nettet, og har tatt på seg oppgaven å bry seg for mye.
      Fin, fin kveld ønskes deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    6. Heisann
      Helt enig med det du skriver. Det jeg lurer på er om disse “bloggpolitiene” er samme typen i virkeligheten også. Kjenner godt til folkene som alltid skal blande seg inn i saker de absolutt ikke har noe med.
      Selvfølgelig skal man blande seg om man ser grove overtramp og ulovligheter, men å gidde å bry seg om småting blir etter min mening for dumt.
      Men så lett det er for folk å kunne ytre sine meninger online (når man ikke trenger å stå face to face til den man kritiserer) er vel dette noe man bare må leve med, og prøve å heve seg over.
      Du må ihvertfall ha en kjempefin dag..:)

    7. Anonym: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂

      Jeg tror som du at de fleste foreldre i dag er såpass bevisste på bilder som deles av ungene deres, og de ønsker ikke hvilke som helst bilde på sosiale medier. Derfor synes jeg det er kjempebra at de ønsker å se bildene for å godkjenne bildene før man deler det på facebook eller instagram.

      Samtidig finnes det noen som er ukritisk også som legger ut all slags bilder, men det er de som er foreldre. Det er ikke min eller andre bloggeres ansvar å passe på hva de gjør på deres facebook, instagram eller blogger, for det er de som er foreldre til barna deres.

      Ønsker deg en kjempefin onsdags ettermiddag 🙂

      Hilsen Toril

    8. Torunn: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂

      He, he, he 🙂 Etter noen år som blogger har man sett disse selvutnevnte “bloggpolitiene” rundt om i andres kommentarfelt hvor de påpeker den minste lille feil, blander seg inn i hva bloggerene skriver, blander seg bort i bilder andre bloggere legger ut og mye mer.

      Når det gjelder eksponering av ungene på nettet er det viktig som du sier å tenke seg grundig om før man deler et bilde av ungene sine. Derfor synes jeg det er kjempebra at foreldre vil godkjenne bilder som slekt og venner tar av ungene før de deles på sosiale medeier som blogg, facebook og instagram.

      Hvis jeg ser en blogger som legger ut bilder av ungene sine vil jeg aldri i livet satt meg som dommer over den bloggeren og sagt at han/hun gjorde noe galt. Det er ikke min oppgave.

      Ønsker deg en kjempefin onsdags ettermiddag 🙂

      Hilsen Toril

    9. due: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂

      De selvutnevnte “bloggpolitiene” er slitsomme å komme over, for de prøver å ta andre for den minste lille feil som f.eks. hvis man låner et bilde fra nettet, og glemmer å oppgi referanse så påpeker de dette. Hvis man f.eks. har delt et bilde av seg selv sammen gode venner kan disse selvutnevnte “bloggpolitiene” finne på og spørre deg om du har spurt dine venner om lov til å dele bildet på facebook, instagram eller blogg.

      Det er slik de opererer, og de sitter gjerne på sine blogger og forteller om feil andre bloggere gjør.

      Ønsker deg en kjempefin onsdags kveld 🙂

      Hilsen Toril

    10. Else Marit: Tusen takk takk for kjempekoselig kommentar fra deg Else Marit vennen med innspill på innlegget mitt 🙂

      Huff ja! Disse selvutnevnte bloggpolitiene er kjempeslitsommene, for det virker som de har satt seg mål å ta andre bloggere for den minste lille feil. Moralvoktere var et kjempegodt ord.

      Jeg synes også at disse selvutnevnte bloggpolitiene er dobbeltmoralistisk mange ganger, for hvem er det som tråkker i klaveret? Jo det er dem 🙂

      Du har helt rett. Ingen bloggere trenger noen til å passe på seg, for alle kan passe på seg selv 🙂

      Ønsker deg en kjempefin onsdags kveld 🙂

      Stor klem fra Toril

    11. Irene: Tusen takk for kjempekoselig kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Det tror jeg ikke vi får svar på, men de er plagsomme å ha med å gjøre. De blander seg i hva andre bloggere foretar seg på bloggene sine, og går ikke av veien for å irettesette andre bloggere når det gjelder billedbruk, om man har tillatelse til å legg ut egne bilder f.eks. av venner og innlegg man skriver.

      Synes du var kjempefornuftig som lot tvillingdøtrene dine være med å bestemme hvilke bilder de ville at du skulle dele. På den måten fikk de være med å bestemme, og vi vet jo at jo eldre unger blir jo mer kresne blir de til å dele bilder av seg selv.

      De gangene jeg ser andre bloggere, venner på instagram og faceook deler bilder av ungene sine kunne det aldri falle meg inn å kritiser dem hva de gjør. Det blir opp til dem om de har spurt ungene sine om tillatelse eller ikke.

      Selvutnevnte “bloggpoliti” kan begynne å passe på seg selv.

      Ønsker deg en kjempefin onsdags kveld 🙂

      Stor klem fra Toril

    12. Mona Elisabeth: Tusen takk for en kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Selvutnevnte “bloggpoliti” er plagsomme, for de tror de er så perfekte selv, men de tråkker kraftig i klaveret med måten de oppfører seg på.

      Huff! Det hørtes plagsomt ut. Jeg har også sett slike påpassere på facebook. En facebookvenninne av meg ønsker å være åpen om sin psykiske helse, og hun får dessverre en god del pepper fra dem som ikke tåler at hun er åpen om sine plager 🙁 Noen har til og bedt henne holde kjeft, og det synes jeg er kjempetrist 🙁 Det er hennes facebookprofil, og de som ikke tåler at hun er åpen om sine psykiske plager kan enten slette henne som venn, eller så kan de bare la vær å gå inn på profilen hennes.

      Selvutnevnte “bloggpoliti” og andre påpassere kan begynne å ta et dypdykk i seg selv!

      Ønsker deg en kjempefin onsdags kveld 🙂

      Stor klem fra Toril

    13. telge: Tusen takk kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg tror nok disse “bloggpolitiene” er folk vi kjenner fra dagliglivet, de som du sier alltid skal blande seg i ting de ikke har noe med!

      Blande seg i overtramp mener jeg også man skal si fra om, men f.eks som en del “bloggpoliti” gjør er å direkte spørre om en blogger har fått tillatelse til å dele et bilde hvor det er avbildet venninner. Det synes jeg ikke “bloggpolitiet” har noe med å blande seg, og det er en uting synges jeg. Samme skjer hvis “bloggpolitiet” ser bloggere deler bilder av ungene sine på bloggen sin. Da er de fort ute med å fortelle at det er straffbart. Akkurat slik atferd fra “bloggpolitiets” side synes jeg ikke hører hjemme.

      Det har du rett i. Noen blir mye tøffere bak et tastatur enn ansikt til ansikt.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Hilsen Toril

    14. Hei,hei Toril 🙂
      Bloggpoliti er ikke et ukjent begrep for verken deg eller meg,vi har fått gjennomgå så hatten passer både titt og ofte begge to opp gjennom årene.
      De overvåker bloggene våre,bare så du vet det,alltid klar til å fortelle oss hvor skapet skal stå.
      Jeg bryr meg ikke om dem og hva de skriver så lenge de holder seg unna min blogg med tullet og kveruleringen og dobbeltmoralen sin.
      Ikke for å skryte men jeg har blogget i snart syv år og jeg har aldri lagt ut bilder av meg selv,mine barn,øvrig familie eller venner og bekjente.Da jeg begynte å blogge bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle poste bilder eller annet avslørende om mitt og mine omgivelser sitt privatliv og jeg syns det har gått helt fint å blogge om alt annet mellom himmel og jord.Det er svært viktig for meg å ha noen private grenser både på blogg og i livet ellers.
      Jeg tror at de som stadig legger ut bilder og annet avslørende om sine barn og øvrig privatliv ikke har så mye annet å fare med og jeg tror de egentlig er ganske kjedelige mennesker.
      Ha en god natt Toril 🙂 Klem fra synskepeggy.

    15. synskepeggy: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg, og med kjempefint innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg tror disse bloggpolitiene også er akkurat likedan på andre nettsider som facebook, instagram og i dagliglivet ellers. De blander seg i alt de ikke har noe med å gjøre.

      Det verste er at de fremstiller seg selv som feilfri, men ved nærmere ettersyn ser man at de er noen store dobbeltmoralister.

      Jeg har delt bilder av meg selv, familien min og de nære venninnene mine, men da har jeg spurt først. Etter som jeg har vært på ulike sosiale medier en stund er jeg nå forsiktig å dele bilder av privatpersoner, og de gangene jeg deler bilder av mennesker jeg kjenner spør jeg først.

      Barn er jeg utrolig forsiktig å dele, og alle de jeg kjenner som har unger vil se og velge ut bilder jeg evt. kan få bruke før jeg deler dem. Det synes jeg står respekt av! De er selv kjempeforsiktig å dele bilder av egne unger på sosiale medier.

      Hvis jeg ser en blogger som deler bilder av ungene sine vil det aldri falle meg inn å gå inn på bloggen å blande meg i hva den bloggeren gjør. Det må han/hun finne ut av selv.

      Uansett blir det feil i “bloggpolitiets” øyne Hvis du ikke deler private bilder blir du anklaget for å være en falsk blogger, og feil blir det hvis du gjør det.

      Det er flere av mine bloggvenner som bevisst har valgt å aldri dele private bilder av familie unger, slekt, venner, huset sitt eller nabolaget sitt i frykt for det som kan skje på sosiale medier, og tre av mine bloggvennner har blitt beskyldt for å være falske bloggere av “bloggpolitiet”. En ting er sikkert, og det er at “bloggpolitiet” skyter seg selv i leggen!

      Bloggpolitiet bryr vi oss ingenting om. De får seile sin egen sjø.

      Jeg gleder meg kjempemasse til å treffe deg når vi skal til Bergen i august 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril

    16. ann sissel: Tusen takk for det! Jeg begynte først å blogge kun om kattene i 2007, og i 2008 begynte jeg med en hverdagsblogg. Derfor har jeg vært bort noen få slike selvutnevnte “bloggpoliti” som passer på hva ale andre blioggere gjør på bloggene sine. Bloggpolitiet derimot snakker med splittet tunge, for det de tar andre bloggere for er de flinke å gjøre selv. Derfor står de frem som dobbeltmoralister også.

      Ønsker deg en kjempefin søndag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg