GODT VALG ALLE SAMMEN, OG BRUK DIN “BORGERGLEDE” VED Å STEMME :)

I morgen mandag 11.09.2017 er det valgdag i Norge, og vi skal stemme over hvem vi ønsker skal styre landet vårt! Selvfølgelig skal jeg bruke min stemmerettighet til å gi min stemme 🙂

Jeg synes det er viktig å bruke stemmeretten man har til å gi sin stemme, og jeg mener at de som velger å avstå fra å stemme, ikke kan komme å klage på valgresultatene. De har jo ikke brukt rettigheten sin til å evt. forbedre det som skjer i f.eks. lokalpolitikken. Det samme blir i en organisasjon/idrettslag hvor medlemmene oppfordret til å delta på årsmøte eller generalforsamling. Et årsmøte/generalforsamling er en unik måte til å få medbestemmelse over organisasjonsutviklingen, valg av styre osv. Dessverre viser det seg i det fleste organisasjoner at flesteparten i organisasjonen/idrettslaget kanskje aldri møter på årsmøtene/generalforsamlingene. Likevel er mange av de som ikke møter frem ivrige i å kritisere det som skjer innad i organisasjonen/idrettslaget. De har jo ikke vært med og stemt, og da mener jeg at de må godta valget og bestemmelsen som ble besluttet på årsmøtet/generalforsamlingen!  

Jeg skal ikke gå inn på hva jeg skal stemme her på bloggen min, men jeg stemmer det partiet som føles rett for meg personlig, og jeg kommer til å stemme på det partiet som har gode grunnleggende verdier for enkeltmennesket og alle lag i samfunnet.

 

Jeg skal selvfølgelig bruke min stemmerett 🙂

Noe annet jeg har fundert litt på, er at folk sier “Borgerplikt” når man stemmer. Det er jo ikke en plikt vi har, men en rettighet vi har. Vi kan la være å stemme ved et Kommune- eller Stortingsvalg. Tenk på mennesker i mange land hvor de som uttaler seg om det politiske systemet kan risikere å bli drept for å si sine meninger. Slik har vi ikke det i Norge. De kan bli drept for ikke å stemme slik myndighetene vil. Derfor synes jeg ordet: “Borgerplikt” er et galt begrep. Man kunne heller kalle det “Borgerglede”. Håper dere mine kjære bloggvenner og blogglesere er fornøyde med Stortingsvalget 2017 🙂        

 

 

 

 

 

 

 

#stortingsvalg2017 #borgerplikt #stemmerettigheter #politikk #samfunn

10 kommentarer
    1. hverdagslivetivollen: Ja det er viktig å benytte stemmeretten sin, for da engasjerer vi oss selv om de fleste av oss ikke er politikere i den forstand.

      Jeg fikk stemt jeg også, og det gikk fort. Hadde bestemt meg på forhånd hva jeg skulle stemme 🙂

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. Lillja.blogg.no: Det er viktig å bruke stemmeretten sin, og se på det som en glede i stedet for en plikt. Vi hjelper jo politikerne og samfunnet hva slags politikere vi ønsker skal regjere landet. Selv om kanskje vi ikke er helt enige med politikerne og partiene. Vi lever i et demokrati, for vi har lov til å si hva vi vil om politikken og politikerne i Norge.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg