“BLOGGERE SOM SLITER PSYKISK BURDE BLITT TVANGSFLYTTET TIL EN ANNEN BLOGGPORTAL” – SITAT BLOGGOVERSKRIFT FOR 3-4 ÅR SIDEN :(

På blogg er vi alle en del av et lite samfunn, kanskje et spesielt samfunn vil mange si. Det kan de kanskje ha rett i 🙂 

Alle blogger vi med forskjellige formål. Noen bloggere gleder oss med kjempefine og vakre naturbilder, andre blogger om familien sin og ungene sine, noen blogge om hundene sine, noen blogger om sminke, klær og mote, noen bloggere er samfunnsbevisste bloggere som blogger om aktuelle samfunnstemaer, noen blogger om dyrene sine, noen deler fantastsike matoppskrifter og andre blogger for ren terapi f.eks. at de sliter med psykiske problemer av en eller annen form. 

Mange av oss begynner å følge hverandres blogger. Vi legger til bloggere som vi synes er interessante som “følgere” slik at vi kan lese bloggene deres, vi kommenterer på ulike blogginnlegg som vi følger og vi får kontakt med hverandre. Vi blir det som kalles for bloggvenner. 

Mange bloggere legger jo til følgere for å få flest mulig lesere, men jeg tror når vi har blitt så gamle etter å ha passert 40 år er ikke det å få flest mulig følgere det som er hovedfokus lengre. 

Felles for oss alle bloggere er at vi kommer til et bloggsted med ulik bakgrunn. Noen ønsker å blogge som anonyme, og de som ønsker å blogge som anonyme har sin personlige årsak som skal respekteres! De som ønsker å blogge som anonym ønsker helst ikke å dele bilder av seg selv, dele bilder av familie, slekt og venner, dele private bilder av hus de bor i eller nærmiljøet. Vi andre bloggere skal respektere anonyme bloggeres avgjørelse for at de ønsker å være anonyme. De har sin personlige grunn til å være anonyme! 

Andre blogger under fult navn eller nick, og de er ikke så redde for å dele bilder av seg selv, familien, huset, nærmiljøet etc. 

Noen bloggere er litt anonyme av seg, man ser dem, men de gjør ikke noe ut av seg. Disse bloggerne blogger om seg sitt. Så har du bloggerne som man ser, og som er med pågående. Disse bloggerne har en stemme og de har mye på hjertet. De ønsker kanskje ikke å bli kjent, men de vil bli anerkjent.

Vi som er bloggvenner kommenterer til hverandre, vi gir tilbakemelding til hverandre og oppmuntrer hverandre på det vi blogger om.  

Du finner bloggere som er samfunnsengasjerte, og som kanskje blogger om kontroversielle temaer. Av og til kan teamene samfunnsengasjerte bloggere skriver virke provoserende for oss som lesere. Hvorfor? Jo, fordi noen av innleggene treffer sannheten i oss lesere uten at vi selv vet det!

Hos noen få samfunnsengasjerte bloggere kan det utspille seg til et rene bikkjeslagsmål blant lesere og blogger i kommentarfeltet. Kanskje for at vi som lesere misforstår hva bloggeren vil frem til. Mange ganger blir noen provosert bare de leser overskriften til en samfunnsengasjert blogger. Da sier man at man lar seg provosere bare ved tanken på at bloggeren blogger. 

På blogg som i samfunnet for øvrig finner du de ensomme bloggerne. Bloggere som av en eller annen grunn som har vanskeligheter med å stole på andre mennesker grunnet mobbing og evt. utestengelse gjennom mange år. Kanskje har disse bloggerne en eller flere psykiske diagnoser som de er åpne om på på bloggene sine. Mange av blogerne i denne gruppen har bloggen som et fristed. Bloggen for dem blir som en slags samtalepartner hvor de kan skrive ned sine følelser. Vi som blogglesere har godt av å heve hodene våre for å lese bloggene deres, for vi kan faktisk lære noe av noen av dem hvis de skriver og forteller om sine psykiske diagnoser. 

Gjennom mine år som blogger har jeg sett at bloggere som blogger om sine psykiske problemer har fått mye hat og hets fra andre bloggere og blogglesere. Jeg skjønner ikke hvorfor. Disse bloggerne gjør aldri en flue fortred, og de ber nærmest om “unnskyld” for at jeg er til. Likevel blir noen av dem møtt med stygge og avskyelige kommentarer. Da mener jeg virkelig avskyelige og stygge kommentarer. 

Er blogglesere blitt så engstelige for å lese om andre bloggere sine innerste tanker, følelser og evt. lese om deres psykiske problemer at man vil distansere seg fra slike bloggere? I så fall har ting utviklet seg i gal retning 🙁 

Et skrekkeksempel jeg vil fortelle om skjedde for 3-4 år siden, og som blogger ble jeg direkte sjokkert og lei meg over hele situasjonen 🙁 

En blogger i 30 årene blogget, og hun var 100% åpen og ærlig om at hun slet med psykiske problemer. Jenta hadde flere diagnoser fra psykologer. Hun skrev kjempebra, og hun hadde en informativ blogg. Det første jeg reagerte på var noen av kommentarene hun hadde mottatt på bloggen sin som lød som følger: “Kom deg ut fra bloggplattformen, for ingen er interessert i å lese sutreinnlegg”, “Ingen er interessert i å lese om det pateteiske livet ditt” og “Psykisk syke som deg og andre bloggere som sliter psykisk burde ha blitt tvangsflyttet til en egen bloggportal”. Disse kommentarene og flere slike kommentarer av samme kaliber skar meg rett i hjertet, og jeg ble kjempelei meg på bloggerens vegne og alle andre bloggere som faktisk tørr å åpne seg å stå frem om sine psykiske problemer <3 🙁

Hvis jeg hadde hatt den jenta/damen i nærheten skulle hun ha fått en kjempestor trøsteklem, og jeg skulle ha sagt til henne: “Ikke bry deg om de taperne som skriver slike ondskapsfulle og hjerteløse kommentarene!” <3 🙁

Jeg spør meg selv hvor er den sosiale intelligensen når man synker så inderlig dypt og skriver slike kommentarer til en blogger som er åpen med å blogge om sine psykiske problemer? Det er meg helt uforståelig. Jeg tør å si det rett ut at den/de som skrev disse kommentarene til denne bloggeren kunne over hodet ikke ha noe som heter for empati, nestekjærlighet og omtanke for andre mennesker. En person empati, nestekjærlighet og omtanke ville aldri i verden ha skrevet slike kommentarer til en blogger som man ser sliter med psykiske problemer! Hvis man kommer inn på bloggen til en blogger, og vi ser at bloggeren forteller om at hun/han sliter med psykiske problemer bør det ringe en bjelle hos alle bloggerne. Hvis vi som blogglesere blir provoserte over det bloggeren som evt sliter med psykiske problemer skriver, trekker vi oss stille ut og lar bloggeren blogge i fred. 

Slike kommentarer de kommentarene som bloggeren i 30 årene fikk, skal man aldri skrive til en blogger med psykiske problemer! Man skal alltid tenke på at de som sliter med psykisk ikke har samme reaksjonsmåte som det kanskje bestevenninnen din har.

Skriver man til en blogger som sliter med psykiske problemer at han/hun ikke har smak på hvordan det ser ut hjemme hos vedkommende, vil den bloggeren takle dette på en dårligere måte, enn om du hadde sagt dette til bloggeren Lise som ikke sliter psykisk! 

Negative kommentarer fra lesere til en blogger som sliter psykisk vil forsterke negativ tankegang og føre til negativ tankemønster! 

Dagen etter var det et shoutet blogginnlegg som lyste i mot oss med store bokstaver: “Flytt psykisk syke bloggere over til egne lukkede bloggportaler hvor de kan sitte å sutre over hvor ille livene deres er!”

Da jeg leste den overskriften på blogginnlegget snurpet deg seg i magen min, og jeg ble direkte kvalm 🙁 Det var den verste overskriften jeg har sett noen gang på en blogg, og det skar meg i langt inni hjertet at noen kunne være så kald, kynisk, ondskapsfull og hjerterå å skrive den typen innlegg om bloggere med psykiske problemer. Grunnen til min reaksjon var fordi jeg visste at den som hadde postet blogginnleggt var en oppegående blogger med familie, unger og fast jobb! 

Fremdeles den dag i dag bør alle vi som blogger tenke over hvordan vi respekterer bloggerne som blogger om det å ha psykiske problemer. Det er bloggere som er åpen om sine psykiske problemer som opplever å få negative og stygge kommentarer 🙁 Slikt skal ikke skje! 

Vi bloggere skal respektere bloggere som sliter psykisk av en eller annen grunn, og vi må alltid ha i bakhodet at bloggere som sliter psykisk takler kritikk på en svært dårlig måte. Vi unnskylder oss med at det var ment som konstruktiv kritikk, men det hjelper ikke for en som sliter voldsomt psykisk! Det jeg eller du anser som konstruktiv kritikk, kan bli tolket som hardt og brutalt av en blogger som sliter med psykiske problemer.

Hos bloggere som sliter med psykisk problemer må vi veie ordene våre til de grader, og særlig skrevne ord! Grunnen er for at skrevne ord er verre å tolke fordi man ikke har et ansiktsuttrykk å forholde seg til.

Det hjelper ikke å skjule kommentarene våre med emofjes. På en dårlig dag vil selv vår aldri så mye saklige og konstruktive kommentar med noen smilefjes oppfattes som et knyttneveslag i magen til en blogger som kanskje sliter med psykiske problemer. 

Hvordan tror dere hun bloggeren i 30-årene følte det med alle møkkakommentarene hun mottok på bloggen sin? Jeg vet hun fortalte at de traff henne som en knyttneve i magen. Hun ble helt satt ut, og hun følte seg uønsket som blogger 🙁 Den dag i dag kjenner jeg at jeg blir kjempelei meg når jeg tenker på all møkkakommentarene og den stygge behandlingen hun opplevde å få, og det fra stort sett voksne bloggere 🙁 Det skjærer meg i hjertet <3 🙁 

Heldigvis har jeg god kontakt med henne på facebook, og vi er gode facebookvenner. Det har vi vært siden hun sluttet å blogge for 3-4 år siden. 

Vi bør alle tenke over hvordan vi ytrer oss når vi ser at en blogger sliter med psykiske problemer. Hvis vi føler at bloggeren provoserer oss med et blogginnlegg han/hun skriver, la vær å skrive en negativ kommentar til bloggeren fordi nettopp vi ble provosert! Det at vi blir provosert over det bloggeren skriver får vi ta på vår egen kappe. 

Denne tidligere bloggeren bruker sin facebookprofil til å oppdatere oss bloggvenner om sine psykiske problemer. Dessverre ser jeg at noen av hennes facebookvenner/følgere er temmelig stygge i kjeften når hun står åpent og ærlig frem. Det gjør meg kjempevondt 🙁 Jeg spør meg selv: “Hvorfor gidder du å følge denne personen på facebook når du er irritert fordi hun velger å være åpen om sine psykiske problemer?”, og jeg har skrevet det samme på kommentarfeltet hennes på facebook når jeg ser at hun får stygge kommentarer fra en facebookvenn eller følger. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#blogging #bloggeremedpsykiskeproblmer #hjertesukk #respektforbloggeresomsliter #ettertanke

 

28 kommentarer
    1. Det skjer så mye rart her inn. Jeg konsentrerr meg stort sett om min egen blogg, og kommenterer alltid når keg leser, med mindre det er full krig på gang

    2. Deveny: Det gjør det, men den dag i dag skjærer det meg i hjertet av de stygge kommentarene denne bloggeren (da i 30 årene) mottok på bloggen sin 🙁 Jeg trodde ikke det var mulig, og når det fortsetter på hennes facebookprofil fra facebookvenner og de som har valgt å følge henne frivillig. Da rister jeg på hodet!

      Jeg trenger å bli minnet på min egen atferd mot de som sliter psykisk på facebook og evt blogg.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    3. Ja det skjer mye rar der ute..og jeg er så enig med deg…Det er jo bare å hoppe over…fjerne, ikke lese det man ikke liker å lese…..Jeg skjønner liksom ikke hvorfor folk må slenge ut så mye stygt!! Har man ikke noe fint å si..så hold kjeft….Det tenker jeg…ALT må ikke publiseres..eller sies høyt….Ha en god kveld!

    4. Her kunne jeg ha skrevet mye,men det kan jeg dessverre ikke og du vet hvorfor.Det er ikke særlig smart av meg å bli for “faglig” det kan fort slå tilbake.
      For meg er saken såre enkel når det kommer til blogging,vær varsomplakaten til alle bloggere bør være : Ikke kødd med noen som ikke er på ditt eget nivå og ikke la eget behov for oppmerksomhet (store overskrifter,uthenging osv) gå på bekostning av noen som allerede ligger nede !
      Uvitenhet,inkompetanse og nulltolleranse er psykriatriens verste fiender,vil jeg påstå !
      Dette var et kjempebra innlegg,Toril : ) Hilsen synskepeggy.

    5. Ja herrejerimias så ekle noen kan være, og de som sliter veldig så er det ikke enkelt å se forskjell på konstruktiv kritikk og hva som er ondsindig ment snakker bare ut fra erfaringer.

    6. Et utrolig flott innlegg, Toril, selv om at det var vondt å lese om hva den bloggeren gikk igjennom. Jeg ble trist av å lese hvor stygge de har vært i mot henne. Er det virkelig mulig, og dette kun på grunn av at hun slet psykisk?
      Hun har full rett til å være inne på Blogg,no, på lik linje som alle andre her inne.

    7. Åååhhh snuppa mi. For et råbra innlegg du har skrevet;))
      Vet du jeg husker den bloggeren du refererer til i innlegget ditt. Jeg husker bloggen hennes og de stygge kommentarene hun fikk fra enkelte bloggere. Jeg husker at jeg ba en av de som hadde kommentert stygt på bloggen hennes om å ryke og reise dit peppern gror. For jeg ble forbanna.
      Er det noe jeg ikke tåler er det når jeg hører eller ser noen tråkker på personer som sliter psykisk. Det gjør meg forbanna. Og da sier jeg fra.
      Jeg husker godt den bloggeren som postet innlegget med den overskriften. Og jeg husker jeg postet en kommentar til den bloggeren hvor jeg skrev min mening om hva bloggeren hadde skrevet. Selvfølgelig ble ikke kommentaren jeg skrev godkjent. Den saken med den bloggeren opprørte de fleste av oss bloggere. Det skulle bare mangle. For hun ble grovt krenket fra idioter.
      De som ikke har respekt for psykisk syke bloggere fortjener ikke min respekt. Hvis jeg oppdager igjen noen som tråkker på en psykisk syk blogger som hun bloggeren du forteller om. Den får høre noen sannhetens ord fra meg. Og jeg mister respekten for ham.
      Ha en råfin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    8. Aud: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg 🙂

      Episoden med denne var kjempetrist, og jeg hadde kjempevondt av henne 🙁 Det å se de kommentarene hun mottok på bloggen sin gjorde at jeg satt med tårer i øynene for det var i mine øyne direkte ondskapsfult skrevet av de som hadde kommentert. Selvfølgelig var kommentarene skrevet av anonyme nettroll.

      Personlig synes jeg bloggen hennes var en kjempeflott blogg, fordi hun skrev flotte innlegg om hennes situasjon. Jeg lærte mye av å lese bloggen hennes.

      Det er helt forståelig at du synes, og du er ikke alene om det. Derfor mener jeg oppriktig og ærlig at skrevne ord er mye verre å lese enn det som blir sagt. Særlig kritikk som du skriver. Det er vanskelig for mange å se hva som er konstruktiv kritikk, og hva som er ondskapsfullt ment! Det bør vi alle bloggere ha i bakhodet når vi kommenterer!

      Tusen takk igjen for kjempefint innspill 🙂 Det setter jeg kjempestor pris på!

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    9. Toini: Huff ja! Dessverre så gjør det det 🙁

      Man skulle tro det var så lett som å hoppe over, fjerne osv, men folk lar seg provosere. Kan det være fordi de føler seg truffet?

      Jeg personlig lærte kjempemasse av å lese bloggen til den bloggeren, for innleggene hennes var informative og flotte! Da jeg leste kommentarene hun fikk inn ble jeg direkte uvel og kvalm, for det var sjofelt og stygt skrevet 🙂 Selv i dag blir jeg fysisk uvel bare ved tanken på hva anonyme hadde skrevet 🙁

      Jeg er helt enig! Har man ikke noe positivt å si så hold kjeft og gå videre til neste blogg.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    10. synskepeggy: Tusen takk for en kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt.

      Jeg skjønner hvorfor. Du nevner “Vær-varsom-plakat”! Kjempegodt poeng for å få oss bloggere til å tenke oss om både en og to ganger før vi publiserer innlegg.

      Jeg vet ikke om du husker den bloggeren som blogget for 3-4 år siden, men de kommentarene hun mottok på bloggen sin var direkte ondskapsfulle 🙁 Når jeg tenker på kommentarene nå i dag blir jeg fysisk uvel og kvalm av å tenke på dem 🙁

      Husker fremdeles at jeg fikk hakeslepp da jeg leste det blogginnelgget den bloggeren hadde shoutet den gangen om at psykisk syke bloggere burde blitt tvangsflyttet over til en egen lukket bloggplattform. Det innlegget var det mest ondskapsfulle innlegget jeg noen sinne har lest, og jeg angrer for at jeg ikke skrev en kommentar på bloggen. Var rett og slett i sjokk og vantro over hva vedkommende blogger hadde skrevet.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    11. poesimylife: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg husker med skrekk og gru denne stakkars bloggeren som hun fikk gjennomgå på bloggen sin. Det var anonyme nettroll som for det meste kommenterte de stygge kommentarene 🙁

      Tanken på dette gjør meg fysisk uvel 🙁

      Jeg syntes bloggen hennes var informativ blogg, og jeg lærte kjempemasse av å lese bloggen hennes.

      Den bloggeren som skrev dette innlegget om at psykisk syke burde blitt tvangsflyttet over til egne lukkede bloggplattformer var noe av det sjokkerende jeg noen sinne har lest. Det var ikke eneste blogginnlegget fra denne bloggeren hvor bloggeren rakket ned på psykisk syke. Det var blogginnlegg på blogginnlegg med nedrakking av psykisk syke bloggere.

      Huff 🙁 Det grøsser i meg bare ved tanken, og jeg blir fysisk uvel og kvalm bare ved tanken 🙁

      Alle vi bloggere må gå inn i oss selv, og tenke på hvordan vi opptrer ovenfor bloggere som sliter psykisk. Vi vet aldri hvordan de tolker det vi sier til dem <3

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    12. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar med kjempefint innspill på blogginnlegget mitt Else Marit vennen 🙂

      Den saken med den bloggeren opprørte mange av oss bloggerne som fulgte vedkommende blogger den gangen.

      Bare jeg tenker på hva den bloggeren fikk av ondsinnede kommentarer gjør meg fysisk uvel og kvalm 🙁

      Ikke minst innleggene den bloggeren postet på shouten om at bloggere med psykisk problemer burde tvangsflyttet over til egne lukkede bloggplattformer. Hvilken normal og oppegående bloggere mener det? Vedkommende blogger som postet det innlegget må være totalt blottet for empati, nestekjærlighet og omsorg.

      Jeg tenkte også å sende kommentar den gangen, men jeg var nok kanskje litt for sjokkert over at det gikk an å skrive noe slikt om psykisk syke bloggere.

      Det er på tide at vi bloggere må begynne å vise psykiske syke bloggere respekt og forståelse her! Jeg skjemmes over mange!

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    13. Forferdelig 🙁 De måtte jo selvsagt være anonyme…….
      Min mening er at anonyme ikke skulle hatt noen muligheter for å kommentere. Alle skulle hatt et nick.
      Jeg kommenterer selv aldri anonymt , og jeg har den samme ip adressen på alle mine kommentarer, da jeg kommenterer fra den samme plassen hele tiden ( hjemme). Jeg ser ingen grunn for å være anonym. Men ved uhell så var jeg faktisk anonym, og det ble oppstandelse på grunn av min Ip adresse. Men jeg meldte meg selv så raskt jeg fant ut av den situasjonen. Men det er som du sier: at det er visse har årsaker for å være anonym. Men det går kanskje fint å være anonym med et nicknavn også skulle jeg mene. Da tror jeg at mange nett-troll hadde forsvunnet.

    14. Blokkere noen, tror jeg er uklokt. Alle må komme med det de har på hjertet – hvis de har noe hjerte da? Mennesker med psykiske problemer skriver ofte ned noe om problemene sine, for egen del. Da kan de kanskje selv komme videre i sin egen prosess. Men trenger de nødvendigvis offentliggjøre det? Kanskje det kunne være fornuftig i første omgang å holde det for seg selv. På den andre siden er det ikke galt å offentliggjøre slike innlegg, men da må leseren være klar over hva slags blogg dette er. Det kan være viktig for noen å få innsyn i psykiske prosesser.
      Folk som bare skriver dritt, tenker jeg: Stakkars han/henne, hun/han kan ikke ha det særlig greit i livet.

    15. Fint at du belyser om dette emnet. Jeg skjønner ikke heller hvorfor må noen kommentere sårende ord. Hvis man ikke liker å lese slike innlegg, da bør man ikke gjøre det isteden å lese og bli irritert og kritisere innlegget.
      For min del, leser bare blogg som interesser og inspirerer meg og som viser også interesse i de jeg deler:)

    16. poesimylife:

      Ja, det var kjempetrist, og vi var flere bloggere som den gangen reagerte på det!

      Som du sier selvsagt måtte det være anonyme kommentarer og anonyme nick som skrev de styggeste kommentarene 🙁

      Det skulle ha vært obligatorisk å ha et nicknavn når man kommenterer hos oss på blogg, og da mener jeg litt som blogspot. Der kan bloggerne velge om de ønsker å ha et helt åpent kommentarfelt hvor hvem som helst kan kommentere. Da kan man risikere å få inn en stygg anonym kommentar fra “Per”.

      De kan også velge å ha kommentarfeltet innstilt på google. Det vil si at du må ha en googlekonto med riktig navn og mailadresse for å få kommentere. Dermed blir det sikrere slik at bloggerne slipper å få stygge kommentarer.

      Det finnes mange anonyme og anonyme nicknavn som kommenterer høflig. Vi må ikke glemme dem.

      Jeg bruker kun PC’n når jeg leser og kommenterer blogger, for jeg klarer ikke bruke mobil. Det blir for smått, og jeg ser ikke skjermen.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    17. Bjørn Isachsen:

      Tusen takk for kommentar med innspill på blogginnlegget mitt!

      Må de det? Ja, greit vi har noe som heter ytringsfrihet, og mange skylder på at ytringsfriheten blir kneblet hvis de ikke får skrive eller sin sin mening. Ytringsfriheten handler like så mye om å være fornuftig ytringsfrihet. De aller fleste er opplært til noe som heter for samvittighet, empati, god og dårlig oppførsel, rett og galt. Vi vet hvor langt grensa går. I det virkelige livet ville vi aldri gått bort til et menneske som vi visste sleit med psykiske problemer og bedt ham/henne holde kjeft, og vi ville aldri sagt høyt i nærvær av mennesker som sliter med psykiske problemer at det beste ville være å flytte dem på en øde øy. Det blir akkurat det samme som hva den bloggeren skrev når bloggeren skrev at psykisk syke bloggere burde blitt flyttet til et eget lukket bloggsamfunn! I mine øyne er det bloggeren som skrev dette som har det aller største problemet!

      Jeg er uenig med deg i at de bør holde det for seg selv, for andre bloggere har godt av å lese om hvordan hverdagen til en som har psykiske problemer er.

      Jeg tenker også som deg når jeg ser folk som slenger dritt i andres kommentarfelt: “Stakkars patetiske nettroll, og for et tragisk liv de må ha!”

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    18. poesimylife: Tusen takk for kjempefint innspill og kommentar på blogginnlegget mitt!

      Jeg er helt enig med deg der altså! Bloggerne på blogspot har flere valgmuligheter for hva de ønsker. De kan ha innstillinger for kommentarfeltet helt åpent, og det vil si at hvem som helst kan kommentere på bloggen også som anonym.

      Så har de en innstillinger som heter for google. Det vil si at de som ønsker å kommentere og følge bloggen må være registrert med en gyldig googlekonto som gamail, youtube osv med å oppgi mobiltelefonnummer og navn! Dermed får bloggere på blogspot mindre hets og stygge kommenterer fra anonyme nettroll.

      Ikke alle tenker over dette med ip, for det er slett ikke så sikkert som de mange tror det er. Mange truer jo med at når de ser IP-nummeret til den som kommenterer kan de finne riktig adresse på personen. Det er bullshit fra ende til annen!

      Når jeg ser kommentaren din nå ser jeg ip-nummeret ditt. Det er rett og slett en indikator på hvilket nettleverandør du bruker. Den viser ikke adressen din! Den viser hvor koblingsboksen til nettleverandøren din står. Den kan stå flere kilometer unna der du bor. Det er kun politi i rettssaker som kan få navnet ditt utlevert fra teleselskapet ditt når det gjelder ip-nummeret.

      Derfor ler jeg når folk truer leserne sine at de ser hvor leserne bor fordi ser ip-nummeret 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    19. foreignerat50: Tusen takk for kjempefin innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg er opptatt av dette med respekt for særlig bloggere som er åpne om sine psykiske problemer. Det er fordi det siste de trenger er å få kommentarfeltet sitt bombandert med negative kommentarer om det de skriver, og sliter de psykisk fra før, er jo slike kommentarer med på å ødelegge selvtilliten deres <3 🙁 Jeg blir oppriktig lei meg, og jeg ble oppriktig lei meg da jeg så hvordan den bloggeren fikk gjennomgå av kommentarer 🙁

      Blir man provosert av å lese slike innlegg bør man gå videre til neste blogg som man kanskje liker mer.

      Jeg også leser slike blogger, og det er det som gjør det kjempegøy å blogge 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    20. Dette var et knakende godt innlegg som jeg setter flere tomler opp for.
      Det er når jeg leser dette at jeg håper på at den eller de som skrev de fæle kommentarene til den bloggeren blir psykisk syke selv. Da kan de andre si det samme som den eller de kommenterte hos bloggeren.
      Jeg har et par beskrivende ord for den eller de som kommenterer på denne måten til en psykisk syk blogger. Det er ondsinnende bloggtroll uten å ha et rent hjerte.
      Hva er det som feiler enkelte folk? Jeg lurer virkelig. En blogger som skriver og deler et blogginnlegg med en overskrift at psykisk syke bloggere burde blitt tvangsflyttet over til egne og lukkede bloggplattformer. Hvis jeg hadde lest et sånt innlegg hadde jeg nøyaktig skrevet hva jeg mente og jeg hadde ikke lagt to pinner i kors for å si hva jeg mente om den ytringen. Den bloggeren kunne neppe ha det bra med seg selv og sikkert full av hat til de med psykiske problemer, men det er ingen unnskyldning.
      Jeg skjemmes av holdningene til noen folk.
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    21. Jeg blir lei meg når jeg leser om dette, for jeg trodde holdningene hadde endret seg med åpenhet rundt psykiatrien.
      Kommentarene du referer til hører ingen steder hjemme. Jeg forstår ikke folks trang til å skrive slike ting i kommentarfeltet til en blogger som slitr psykisk. Det er verre enn jeg hadde forestilt meg. Stakkars bloggeren <3 Hvis det var jeg som hadde fått slike kommentarer, hadde jeg anmeldt kommentarene. Jeg hadde ikke tenkt meg om en gang. Jo mer jeg svarer på innlegget du har skrevet jo mer sint blir jeg.
      Flytte bloggere som blogger om sine psykiske vansker til lukkede bloggportaler. Bare slik holdning forteller hvor lite hjerte den som skrev dette har. Jeg håper ikke at den bloggeren blogger nå? Da vil jeg vite hvilken blogger det var og er.
      Det er flott at du engasjerer deg for de som sliter, og jeg mener at det står det stor respekt av. Du viser at du bryr deg om andre menneskers vel og ve. Det mener jeg en god blogger som deg skal gjøre 🙂
      Du må ha en fin og god kveld 🙂
      Stor bloggklem fra Gry

    22. Stakkars bloggeren <3 Det er trist når mennesker med psykiske lidelser blir dårlig behandlet på nettet. Hvorfor skal noen være så ondskapsfulle og slemme på nettt at de skriver stygge og sårende ting til en nettbruker som vil være åpen om sin psykiske lidelse? Jeg forstår det ikke, og jeg kommer aldri til å forstå hvorfor blogglesere og bloggere må være så stygge mot bloggere de ikke synes noe om.
      Jeg tviler sterkt på at den bloggeren hadde gjort noe galt mot andre bloggere annet enn å fortelle om det hun slet med. Når det skal være slik er jeg glad for at jeg ikke har blogg.
      Hvis jeg ser noen som slenger med stygge kommentarer på nettet til noen som sliter med psykiske lidelser er jeg ikke sen om å forsvare den det måtte være. Ingen skal sparke en som ligger nede. Det er det styggeste jeg ser.
      Jeg håper de som skrev stygge kommentarer til den bloggeren du forteller har ren samvittighet slik at de kan se andre inn i øyene å si at de aldri har såret noen eller gjort noen noe vondt.
      Du får ha en fin kveld 🙂
      Godklem fra Irene

    23. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg følte jeg måtte fortelle denne opplevelsen jeg hadde med denne bloggeren, nettopp fordi et vi blggere må begynne å tenke oss om for hvordan vi kommenterer til andre bloggere. Ingen vet hva den bloggeren vi kommenterer til ha opplevd.

      Du skriver bare ikke stygge kommentarer til en blogger man ser sliter med psykiske problemer. Det gjør man bare ikke, for det er hjerterått og ondskapsfullt gjort 🙁

      Jeg tenker det samme som deg at den leseren eller bloggereb som skrev de stygge kommentarene ikke kan ha det helt godt med seg selv. Ingen oppegående mennesker med noe som heter samvittighet og empati skriver slike avskyelige kommentarer! Spørsmålet mitt er hvordan de har samvittighet til å gjøre det. Jeg blir oppriktig talt lei meg 🙁

      I dag sier hun at hun aldri mer skal tilbake til blogg, for hun fikk mer enn nok av alle de stygge kommentarene hun mottok på bloggen 🙁

      Det er kjempetrist at samvittighet- og empatiløse skal jage bloggere bort fra en bloggplattform 🙁

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    24. Gry: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Setter kjempestor pris på det 🙂

      Jeg har hatt lyst å skrive om den historien lenge, for den gjorde så stort inntrykk på meg, og særlig når jeg har god kontakt med vedkommende på facebook.

      Det er jo de som skrev stygge kommentarer som burde blitt kastet på hode ut av bloggplattformen. Nå hører det med til historien min at vedkommende blogger som skrev innlegget hvor bloggeren ønsket at psykisk syke bloggre skulle tvangsflyttet over til en lukket bloggplattform slettet bloggen sin et par dager senere. Det ble vel lit tvel hett om ørene til den bloggeren, og det var fortjent!

      Jeg engasjerer meg når jeg ser urettferdighet, men kjenner jeg slike bloggere ser ikke de sine egne feil. Det vil de aldri se.

      Jeg ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor bloggklem fra Toril og kattene

    25. Irene: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg, og innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Det setter jeg kjempestor pris på 🙂

      Jeg hadde kjempevondt av bloggeren jeg også, og vedkommende blogger sier at vedkommende aldri mer skal tilbake å blogge. Vedkommende fikk avsmak for det!

      Jo mer sint og irritert blir jeg på de bloggerne/leserne som sank så dypt at de måtte slenge med kjeften i kommentarfeltet til vedkommende blogger! Det er så utilgivelig at jeg finner ikke ord!

      De som sitter og skriver slike kommentarer kan over hodet ikke ha noe i nærheten av det som kalles for empati og samvittighet. Noe er alvorlig galt når de kan sitte å skrive slike kommentarer 🙂

      Jeg blir kjempelei meg når jeg tenker på hva den bloggeren opplevde 🙁

      Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg