HAR TERSKELEN FOR HVA SOM FAKTISK ER MOBBING SUNKET MED BRUKEN AV SOSIALE MEDIER? (Blogging mot mobbing)

Jeg har blogget siden 2006 da mitt første ayssinerkull ble født. Først blogget jeg kun med en katteblogg. Sommeren 2007 åpnet jeg meg min første hverdagsblogg som skulle handle om litt mer enn kattene mine.

Gjennom årene som blogger har jeg lært masse om det å blogge. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg har opplevd blogg som noe positivt. Jeg har fått kontakt med flotte bloggfølgere som følger bloggen min, og fått nye bloggvenner som jeg følger bloggene til. Jeg tror at som bloggere blir man inspirert av hverandre.

Selvsagt har jeg opplevd negative ting som blogger også. Jeg har fått kjempekoselige kommentarer fra bloggleserne og følgerne ine, men også noen negative. Selv er jeg av den mening at hvis man har en blogg, må man tåle å få kommentarer fra leserne at de er uenige med meg om en sak eller et tema. Da mener jeg at hvis en bloggleser skriver at han/hun er uenig i det jeg skriver, er det helt greit. Det kaller ikke jeg en stygg kommentar, for det er bloggleserens mening at han/hun er uenig med temaet jeg skriver på bloggen min. Slike kommentarer bør ingen bloggere ta seg nær av, og det gjør heller ikke de aller fleste bloggerne. Saklige kommentarer fra bloggleserne mine hvor leserne er uenige med temaet jeg skriver om er aldri personlig rettet mot meg, og jeg tolker uenige kommentarer fra mine lesere for å gjelde saken eller temaet jeg skriver om!

Det skal ikke stikkes under en stol at jeg er totalmotstander av at bloggere (uansett alder – unge bloggere eller voksne bloggere) offentlig blogger om sine kosmetiske behandlinger om at de tar restylane, leppefyll, botox eller ufører en plastisk operasjon for å se bedre ut. Det at jeg er totalmotstander av kosmetiske behandlinger og plastiske operasjoner er ikke personlig rettet mot bloggeren som person, men om selve saken! De gangene jeg har kommentert blogginnlegg på blogger som tar opp temaer om kosmetiske behandlinger og plastisk kirurgi er mitt første bud å være saklig om hvorfor jeg mener det jeg mener! Akkurat det er det ikke alle som forstår!

Jeg har lagt merke til at terskelen for å føle seg mobbet ligger nokså lavt hos noen bloggere. De mener at de blir mobbet når de får inn uenige kommentarer fra sine blogglesere om et tema de skriver om, og jeg har selv sett at kommentarene ikke er i nærheten av mobbing. Kommentarene har vært saklig og velbegrunnet skrevet av leserne. Hvorfor kalle det for mobbing? Jeg synes det er kjemperespektløst å kalle uenige kommentarer for mobbing når det ikke er i nærheten av mobbing! Kan det være fordi blogginnlegget som bloggeren har skrevet er så personlig at det føles som et personlig angrep?

Jeg mener det er respektløst av en blogger å si at man blir mobbet og hetset når det ikke er tilfelle, og det bare pga noen uenige kommentarer på kommentarfeltet fra leserne. Det er ikke mobbing! Respektløst fordi jeg tenker på de som daglig opplever fysisk og psykisk mobbing, utrfrysning og hetsing på skolen og i arbeidslivet! De som opplever eller har opplevd slik art av mobbiing vet hva mobbing er. Da burde ikke bloggere som opplever å få kommentarer fra leserne sine hvor leserne forteller at de er uenige med bloggeren hyle høyt om at de blir mobbing. Selv mister jeg respekten for slike bloggere! De tar på seg feilaktig mobbeofferrollen, og de burde skjemmes over at de i det hele tatt tørr å kalle seg mobbeofre!

Disse selvutnevnte “mobbeofrebloggerne” burde heller tenke over hva slags hetsing på blogg som f.eks toppbloggeren Sophie Elise har fått oppleve og drapstruslene, mobbingen og hetsen som Sandra Borch opplevde å få på sin blogg! Der snakker vi nettmobbing i ordets rette forstand!

Det er en stor skam at noen bloggere henger ut sine blogglesere som mobbere fordi kanskje bloggleserne har skrevet noen kommentarer hvor de har fortalt at de er uenige om temaet som bloggeren skriver! Til disse bloggerne vil jeg innstendig be dem om å lese seg opp på definisjonen “mobbing” og hva det er. Det blir som å rope “Ulv, ulv”, for ingen tror på dem til slutt!

Når sant skal sies har jeg vært vitne til at en god del bloggere og noen av mine bloggvenner har virkelig fått kjenne på kroppen hva stygge kommentarer vil si. Da mener jeg stygge kommentarer i ordets rette forstand.

Bloggere er forskjellige. Det må man respektere! Noen bloggere sletter slike kommentarer med en gang, fordi de ikke ønsker å forsøple bloggene sine med stygge kommentarer, mens andre bloggere godkjenner kommentarene med et klart formål at andre lesere kan se hvor lavt enkelte bloggere/lesere kan synke!

Noen av kommentarene jeg har sett som har blitt skrevet i kommentarfelt har vært av en slik karakter at de kan tolkes som mobbing, men da utspekulert på en hårfin grense!

De kommentarene jeg sikter til har ikke handlet om sak, men kommentarene har handlet om bloggeren som person! Sak og person er to forskjellige ting!

Blogglesere som ikke kjenner bloggeren personlig har kommet med grove og løgnaktige anklagelser om at bloggeren er alkoholiker, og at barnevernet burde ha grepet inn, og det har vært beskyldninger fra blogglesere om at bloggeren er dyremishandler uten at leseren en gang kjenner bloggeren personlig! Disse grove og løgnaktige anklagene er bevisst skrevet for å såre mottakeren!

Det har vært stygge kommentarer fra blogglesere som ikke kjenner bloggeren personlig som går direkte mot utseende til bloggeren som f.eks. går i klær som er kjøpt på loppemarked, at bloggeren er en feit og burde kommet seg en tur på treningssenteret, at bloggeren er psykopatisk og direkte beskyldninger om at bloggeren forfølger bloggleseren på hjemstedet sitt! Denne formen for kommentarer på et kommentarfelt på en blogg er på grensen til det jeg kaller for nettmobbing, og det går i retning for krenkelse av en privatperson!

Hva er det som får blogglesere til å skrive en stygg og nedlatende kommentar i kommentarfeltet hos en blogger de ikke kjenner personlig med beskyldninger om at bloggeren er alkoholiker eller dyremishandler?

Som jeg skrev i ett innlegg tidligere er det kun gjennom bloggen du vet av bloggeren. De ferreste av oss kjenner andre bloggere privat! Da er det lavmål å skrive en stygg kommentar som går på bloggeren som privatperson!

De siste dagene har det herjet varmt rundt bloggeren Anna R sin blogg, og det puppestuntet hun gjorde. Det medførte at hun har fått kritikk fra flere bloggere, og det er forståelig! Jeg tror ikke at hun hadde fått den reaksjonen hvis hun ikke hadde hatt unger. Nettopp fordi Anna R er mamma til tre unger fikk hun kritikk. Hvis jeg hadde gjort det samme ville ingen ha reagert, bortsett fra at mine nærmeste hadde skjemtes av min oppførsel 🙂

De bloggene jeg har lest som har kritisert Anna R, har kritisert selve saken om “puppestuntet”, og ikke Anna R som person! Noen av bloggerne har fått direkte beskyldninger om at de har mobbet Anna R. Det er ikke mobbing å kritisere en sak, og det er ikke mobbing å ha en mene at som mamma til tre unger gjør man ikke slik offentlig på en blogg! Som bloggere må man få lov til å engasjere seg i en sak uten at det skal være mobbing.

Det samme skjer også på facebook. Jeg har et eksempel fra min egen facebookprofil i forbindelse med presidentvalget i USA i 2016. På min facebookstatus la jeg ut at jeg ikke likte at Donald Trump ble valgt som president. En av mine facebookvenner gikk rett i strupen på meg, og han/hun mente at jeg mobbet Donald Trump. Statusoppdateringen min var ikke i nærheten av mobbing, og jeg skrev kun at jeg ikke likte at han ble valgt som president!

Terskelen på sosiale medier for å hevde at andre mobber og at man blir mobbet selv er blitt så lav de siste årene. Det virker som om om at vi ikke greier å skille sosiale medeier fra virkeligheten. Hvis vi hadde sagt det samme i det virkelige liv, hadde ingen kalt oss for mobbere!

Jeg diskuterte for leden dag med noen venner av meg angående Anna R sitt “puppestunt”, og vi hadde våre klare meninger om dette. Ingen av oss kalte hverandre for mobbere, men siden vi skriver om det på blogger og på sosiale medier synker terskelen for at det blir kalt for mobbing! 

 

Bildet lånt fra <3 Hjerteklem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#blogging #mobbing #ikkemobbing #tanker #sosialemedier #terskelensunket #respekt #bloggingmotmobbing

 

 

 

21 kommentarer
    1. Denne debatten har vi hatt mange ganger her på blogg.no og ellers.Stort sett alle er enige om at å diskutere sak er greit og at man må få være kritisk til ting bloggere tar opp som man (ofte) er grunnleggende og velbegrunnet uenig i uten at man dermed blir stemplet som nettroll og nettmobbere.
      Botox,Restylane og annen kirurgisk behandling er et godt eksempel på hvordan de som er motstandere og gir uttrykk for det blir stemplet som ufyselige nettroll.
      Det er helt merkelig for meg at det er de som får utført inngrepene som er de mest hårsåre og tyr til personangrep og mobbeofferkort omtrent i enhver sammenheng etter at man har vært kritisk til en spesifikk sak.
      Jeg prøver å vinkle denne debatten fra flere sider i innlegget mitt i dag.Hva med når bloggeier svarer på saklige,objektive og relevante spørsmål med arroganse og frekk tone,er ikke det også en form for mobbing.Man hører lite protester på hvordan lesere blir behandlet når de kommenterer på en grei måte hos flere bloggere jeg har sett i det siste.
      Det virker på meg som at de som roper høyest om at de blir mobbet ofte er de samme som er de frekkeste og mest arrogante overfor sine lesere.
      Så er det de bloggerne som inviterer til debatt om ufine kommentarer de (angivelig) har mottatt,men som ikke poster kommentarene de ønsker debatt om,jeg mener at det går på troverdigheten løs og samtidig er det en form for knebling av ytringsfrihet når bare en side av en sak blir presentert for leserne.
      En av grunnene til at jeg alltid har hatt åpent kommentarfelt er jo nettopp det at det aldri skal være tvil (fra noen av partene i debatten) om hva som diskuteres.
      De to “bestevennene” på blogg er jo kjent for å skrive innlegg om ufine og hetsende kommentarer de skal ha fått uten at de poster dem,og vi har jo alle en sterk mening om hvor troverdige de to er.
      Ha en super fredag,Toril 🙂 Klem fra synskepeggy.

    2. synskepeggy: Vi ser nok kanskje eksempelet for at bloggleserne og bloggerne som er motstandere av kosmetiske behandlinger og plastiske operasjoner får stempelet på seg som nettroll og mobbere. Kanskje er det fordi at de som blogger om dette føler det går personlig på utseendet at de kommer i forsvarsposisjon? Det handler jo om utseende deres, og derfor reagerer slik de gjør?

      Det har vi også sett at de som roper høyest om at de som blir mobbet er de som er totalt respektløs ovenfor sine blogglesere og andre bloggere.

      Det å slette stygge, hetsende og ufine kommentarer som man mottar i kommentarfeltet for så å skrive om dette etterpå skjønner jeg godt at noen bloggere ønsker å gjøre.

      Jeg har også en praksis at jeg sletter slike kommentarer, og det er nok også derfor disse nettrollene som herjer rundt i kommentarfelt og skriver stygge og ufine kommentarer ikke gidder å bruke energi på å kommentere hos meg. Det er kjedelig for dem når kommentarene ikke blir lagt ut, og det jeg tror er at de som herjer rundt i kommentarfelt med stygge og ufine kommentarer i andres kommentarfelt blir trigget til å fortsette på blogger hvor kommentarene deres blir godkjente.

      Hver og en blogger må finne ut hva han/hun selv ønsker å gjøre med stygge og ufine kommentarer. Personlig for meg har jeg slettet de få stygge og ufine kommentarene jeg har fått i løpet av mine år som blogger, og de har ikke vist seg på bloggen min etterpå 🙂

      De som forteller om at de har fårtt slike stygge og ufine kommentarer fra kjente nettroll tror jeg 100% på, fordi man kjenner til hvordan disse nettrollene holder på, og har holdt på hos flere bloggere i mange år.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    3. Dette var et meget godt innlegg. Meget godt formulert, og her er det virkelig sannheten som er lagt frem. Et meget ærlig og reflektert innlegg. Det er IKKE uten grunn at jeger en av dine faste lesere. Ja et meget godt innlegg 🙂 Klem <3

    4. Det er klart at enhver blogger selv må ta stilling til om de skal poste ufine kommentarer eller ikke,mitt poeng er at om man velger å ikke poste dem så bør man ikke åpne for diskusjon om dem heller.Da diskuterer man jo noe man ikke aner hva er og det kan fort bli en “goddagmannøkseskaft” diskusjon av det.
      Eller ser jeg helt enig med deg 🙂
      Klem fra synskepeggy.

    5. due: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂 Setter pris på de kjempefine tilbakemeldingene du gir, og du skal vite at du er en av mine faste bloggere som jeg leser daglig, og som jeg setter stor pris på <3 🙂

      Jeg ville prøve å få frem det som jeg har sett i bloggverden, for terskelen for noen bloggere er å være spydig selv mot andre bloggere, for så å hyle "Ulv, ulv" om at de er mobbeofre.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. synskepeggy: En annen løsning er jo hvis den enkelte blogger ikke ønsker å ha stygge og ufine kommentarer liggende på bloggen sin å ta printscreenbilde av den/de stygge kommentarene han/hun får på kommentarfeltet sitt for å vise til. Det har jeg gjort i noen tilfeller.

      Tusen takk for kjempefint innspill fra deg også 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    7. Ja,den løsningen funker fint hos deg,og det gjør det mer oversiktelige for alle hva man egentlig diskuterer.
      Sånne debatter har jo gjerne endt opp i ord mot ord,da kun den ene parten sitter med “bevisene”.
      Da får man også se hvor lista ligger hos de forskjellige bloggere for hva de mener som er ufint,mobbing osv og i tillegg fremstår de mye mer ærlige også.
      Klem fra synskepeggy.

    8. synskepeggy: Grunnen til at jeg velger å heller ta skjembilde av f.eks. en stygg og ufin kommentar er nettopp det at det er mer oversiktelig for bloggleserne å se kommentaren svart på hvitt.

      Det har hendt at jeg har tatt et skjermbilde av min egen kommentar som jeg har skrevet til en annen blogger før jeg har sendt kommentaren for å ha som bevis hvis bloggeren begynner å beskylde meg for å være et nettroll eller mobber.

      Det er trist at terskelen for noen bloggere ligger så lavt å kalle andre bloggere for mobbing og nettroll, og mener at de er mobbeofre. Særlig når man vet at noen av disse bloggerne selv er ufine og stygge mot andre bloggere. Det er en stor skam for alle de som daglig opplever, eller de som har opplevd fysisk og psykisk mobbing og utfrysing på skolen eller på arbeidsplasser.

      Disse som hyler “Ulv, ulv” burde prøve å sette seg inn i hvor ille Sandra Borch har blitt behandlet på blogg og sosiale medier med mobbing, hetsing og til og med drapstrusler! De som roper “Ulv, ulv” er det ingen som tror på til slutt.

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    9. Dette innlegget var et flott flott innlegg som du har skrevet, og det stemmer det du skriver. Jeg leser ikke så mange blogger, men jeg har sett bloggere som er fast bestemt på at de er mobbeofre siden har fått kommentarer fra leserne som ikke er enige med dem. Det er ikke mobbing, og de har ikke anelse om hva de snakker om. Jeg synes at mobbebegrepet blir misforstått på nettet. Jeg har sett samme tendensen på facebook, og jeg har en facebookvenn som mener hun blir mobbet. Hun kan ytre seg stygt om sine facebookvenner, men når facebookvennene hennes er uenige med henne syter hun om at hun blir mobbet. Noen ser seg ikke selv for hvordan signaler de sender ut.
      Alle bloggere må få gjøre hva de vil om de vil godkjenne stygge kommentarer. Jeg synes du har gjort det på en fin måte med skjermbilde av kommentaren, for hvis kommentarfeltet til bloggere består av bare stygge kommentarer mister jeg lysten på å lese bloggen og kommentarene.
      Designet på bloggen din var stilig 🙂
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    10. Råbra skrevet snuppa mi;)) Jeg har også lagt merke til at mange mener de blir mobbet når de får kommentarer fra lesere og facebookvenner som ikke er enige med dem.
      Yngstejenta sa det her om dagen når hun leste på en debattside angående valget at det var mange hårsåre som ikke visste hva mobbing var. På den nettsiden hvor valget ble diskutert var det ikke i nærheten av mobbing. Men flere av debattantene mente andre på debattsiden mobbet. Det gjorde de ikke.
      Jeg husker den facebookoppdateringen du hadde om Trump hvor forbanna den facebookvennen din var på deg når du skrev at du ikke likte at han ble valgt som president. Herregud det var ikke mobbing å skrive det. Jeg husker jeg svarte ham i kommentarfeltet på profilen din. Og jeg husker jeg ba ham lese definisjonen på mobbing. Mange er alt for hårsåre på nettet. Og mer hårsåre irl. Sånne folk har ikke godt av å være på nett.
      Jeg sletter stygge kommentarer. Og jeg gjør som deg at jeg tar et skjermbilde hvis jeg får stygge kommentarer i kommentarfeltet. Nå har jeg satt på kommentarkontroll for en viss blogger KM prøvde å styre på med kommentarer på bloggen min. Men da hun ble stoppet av kommentarsperren slutten hun. Jeg mener at det er den eneste måten for å få nettroll til å slutte med trollingen sin.
      Ha en fin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    11. Deler av masteroppgaven min er nå publisert på bloggen min. Riktignok noe omskrevet slik at det ikke blir for akademisk. Resultatet ble bare en B, men du bidro og det skal du ha takk for. Så litt til saken også, og jeg må dessverre benytte et latinsk uttrykk… Når du – som enkeltperson – skriver kommentarer, sammen med mange andre, er det slik at den som mottar kommentarene kan oppfatte summen av alle kommentarene (over tid) som mobbing (over tid). Dette er noe vi mennesker gjør ubevisst, og vi har en tendens…vel, ikke bare tendens heller…for vi er veldig flinke til å generalisere vi mennesker, og vi sammenligner med de schema vi har inne i hodene våre (nå er vi langt over på psykologi, men dog…), og så trekker vi (våre egne) konklusjoner om det vi leser/oppfatter (over tid). Over tid er her et viktig tidsaspekt, for jo lengre en person henvender seg til en annen med motstridende meninger, så vil den ene parten før eller siden føle at den andre går over streken. Tolkning er vi også veldig flinke til, og alle tolker med de evner og forutsetninger man har (basert på tidligere erfaringer=livserfaringer). Du blir derfor det som på latin kalles “plena potestas agendi et locuendi” – en talsperson for alle andre som kommenterer på blogg. Og dette blir du selv om du, etter egen mening, kan skrive de mest fløyelsmyke kommentarene du kan i ett innlegg. For den som mottar kan lese kommentarene “med lupe” og velge å tolke kommentarene som en vil, særlig når det kommer fra den samme personen hele tiden. Sammen med andre som kommenterer samtidig med deg, danner man en gruppe som du ufrivillig havner i. Denne gruppen tillegges da av mottakeren av kommentarer en skjult hensikt, noe som kan få enkelte mottakere til å føle at man arbeider systematisk sammen (konspirasjonsteorier) for å mobbe den andre. Og det selv om den som sender meldinger overhode ikke hadde “mobbing” i tankene. Men det rare med mobbing er at det er den som mottar kommentarene som avgjør om det er mobbing eller ikke. Slik er det ellers også. Den som mobber avgjør ikke om den som føler seg mobbet skal oppfatte noe som mobbing. Har man for eksempel en bakgrunn som mobbeoffer, så er terskelen vesentlig lavere for å oppfatte selv “ordinær” oppførsel som mobbing. Som du sikkert vet er enkelte mer hårsåre enn andre – terskelen for å rope “mobbing” er lav hos noen. Og når de samme personene kommenterer gang på gang – år etter år – til en og samme person, blir selv enkle kommentarer omformet til mobbing i mottakerens hode, fordi mottakeren antar/tror/mener/oppfatter og tolker at alt som sies/kommenteres har en eller annen bakenforliggende ond og ofte skjult hensikt. Selv ett “ha en god dag!” kan bli oppfattet som mobbing. Husk at mobbing er et abstrakt begrep, det er ikke noe som er endelig definert en gang for alle, selv om mange lærebøker forsøker å kategorisere hva som er mobbing. Mobbing oppfattes og defineres ulikt fra person til person, nettopp av den enkle grunn – som jeg sa innledningsvis – at vi mennesker har en iboende ubevisst trang til å generalisere våre inntrykk. Håper dette var forståelig. Ha en fin uke!

    12. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Det kan virke som det ja, og jeg skjønner ikke hvorfor man kan snu en saklig kommentar hvor man ytrer seg saklig som bare det til å bli mobbiing. Jeg skjønner det bare ikke. Det er ufint og stygt gjort å stempele lesere som over hodet ikke har som formål å mobbe som mobbere!

      Det du skriver om facebookvenninnen din er et kjempegodt eksempel på nettopp dette. Jeg har noen ytterst få facebookvenner jeg også som skriker om mobbing når de skriver sin mening, og facebookvennene er uenige. Heldigvis ikke så mange da!

      Tusen takk for det 🙂 Likte designet jeg også 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    13. Else Marit: Tusen takk for kjepefin kommentar med innspill på innlegget mitt Else Marit vennen 🙂

      Det virker som om mange er mer hårsåre på på nett, og at ting er lettere å misforstå enn i virkeligheten. Kan det være fordi vi ser de man prater til, og at man hører tonefall og ser ansiktsuttrykket? Jeg vet ikke, og stiller noen spørsmål her.

      Kan det være for at skriftspråket er mer vanskeligere å forstå for noen, og at f.eks. en blogg blir som en personlig dagbok. Hvis noen kritiserer dagboken din så er man mer sårbar?

      Han som kommenterte dette med Trump har jeg sett tar på vei samme hva hans facebookvenner skriver. Jeg er ikke den første facebookvennen som han mener har mobbet. Det har han skrevet om en annen av hans facebookvenner som ikke likte da Siv Jensen sa: “Morna Jens” etter sortingsvalget for 4 år siden.

      Jeg gjør som deg. Sletter de (få) stygge kommentarene jeg måtte få, og hvis det er på kanten tar jeg printscreenbilde av kommenaren og legger ut slik at leserne mine kan se det selv.

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    14. rteworld2: Tusen takk for et kjempefint innspill på blogginnlegget mitt! Kjempekoselig å “se” deg tilbake på blogg igjen.

      Gratulerer med mastergraden, og B var kjempebra da 🙂 Bare koselig å bistå med hjelp 🙂

      Jeg gleder meg til å lese mer på bloggen din 🙂

      Jeg brenner for dette temaet her, for jeg er at fler og fler roper at de blir mobbet når det ikke er tilfelle.

      I det virkelige liv har jo begrepet mobbing en definisjon, så hvorfor skal den på en måte ikke gjelde på nettet? Det er slitsomt å evt. skulle kommentere på en blogg når man vet at bloggeier plutselig kan snu “Ønsker deg en kjempefin dag” til å bli mobbing.

      Hvis en blogger skriver et tema på bloggen sin som handler om gruppa KISS sin musikk, og bloggeren synes er bra. Jeg kommenterer bloggen, og skriver f.eks. at jeg liker ikke KISS fordi det ikke er min musikksmak.. I utgangspunktet er jo det en saklig kommentar som ikke skulle ansees for mobbing. Hvis da bloggeren får flere kommentarer fra andre lesere som heller ikke er begeistret for KISS begynner bloggeren å fortelle at han blir mobbet. Det er hinsides en hver fornuft i mine øyne.

      Hvis noen kommenterer bilder som jeg deler av kattene mine, og skriver at de ikke liker katter ser ikke jeg på det som mobbing. Det er det noen som kan finne på.

      Synes det blir så feil hvis bloggeren tolker det leserne skriver som mobbing, så er det mobbing. Da blir jo mange uskyldige stemplet som både mobbere og nettroll uten at de en gang mente kommentaren sin som mobbing.

      Kjempeinteressant å lese det du skriver i svaret ditt!

      Er det slik at man oppfatter mobbing annerledes på nett enn i virkeligheten? Kanskje fordi i virkeligheten ser og hører de man prater til? Er det noe i det?

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    15. Så flott innlegg, Toril. Kjempebra!
      Jeg har jo ikke vært her så lenge, men jeg har sett tendensene du beskriver. Det er jo også et beklagelig faktum at EKTE nettmobbing er både ondsinnet og utbrett. Sutringen du nevner er en hån mot de som blir trakasert og ødelagt av mobbing.
      Jeg hadde forresten ventet å få noen sure kommentarer om det jeg skrev om puppestuntene, men de gidder vel ikke lese det en liten ubetydelig småblogger skriver. 😉
      Ha en flott dag, vakre! :)))

    16. Ei_heks: Tusen takk for et kjempefint innspill på blogginnlegget mitt!

      Jeg er helt enig med deg i det du skriver. Det å få sure og litt usaklige kommentarer en gang i mellom er ikke mobbing i mine øyne. Den sutringen over å bli mobbet når bloggere får saklige kommentarer hvor leserne skriver på en saklig måte at de er uenige i det bloggeren skriver, er over hodet ikke er ment som mobbing! Det er så respektløst at jeg finner ikke ord. Respektløst med tanke på alle de som faktisk opplever mobbing, trakassering og utestengelse på kroppen hver eneste dag, og som faktsik har blitt ødelagt av det.

      Ekte nettmobbing er som du skrivere dessverre utberedet, og den er av en ondsinnet karakter. Gjerne i form av å sverte en annens navn og rykte i form av løgner. Det er kjempetrist synes jeg, og jeg får vondt langt inni sjelen for hvordan Sandra Borch ble hetset og til og med drapstruet <3 🙁

      Ønsker deg en kjepefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    17. Problemet med Internett er at man tror man fremdeles kommuniserer i en privatkontekst eller for en liten krets med følgere, mens man i virkeligheten publiserer for et stort og ukjent antall mottakere. En nettforsker som heter Danah Boyd har skrevet en artikkel hvor hun fastsetter fire viktige kjennetegn for nettkommunikasjon, som alle som publiserer på nett bør lese og kunne utenatt: 1) Alt som publiseres på nettet har en vedvarenhet. Det lagres for all framtid, 2) Det har en søkbarhet (“googling”), 3) Det har en reproduserbarhet (dette kalles også ‘kontekstkollaps’ og er særlig skummelt fordi det man skriver kan dukke opp i nye sammenhenger og gis et annet innhold, alt etter sammenhengen det re-publiseres i), og 4) og ikke minst; det har en synlighet. Det kan observeres av såkalte usynlige tilskuere. Da jeg var i Forsvaret fikk jeg stadig høre; “du snakker, hvem lytter?”. Det samme kan vi si om blogging og kommentarer; “du skriver/kommenterer – hvem leser?”.
      Ytringer, enten det er blogginnlegg eller kommentarer blir reprodusert inn i nye kontekster, og den som har skrevet/kommenterer mister kontrollen over ytringen. Det er skummelt og et tankekors, for det er lite du kan gjøre for å påvirke dette. Du kan selvsagt dementere noe, men er det først skrevet så er det sagt.
      I forhold til mobbing har – som du sikkert også selv vet – Internett gjort noe annerledes i forhold til hvordan man mobber. For å mobbe digitalt er noe man kan gjøre anonymt, og det har en stor påvirkning på unges psykiske helse, for man kan aldri helt slippe unna (tenåringer er “på nett” døgnet rundt). Ble man mobbet før kunne man bare løpe unna, det kan man ikke ved digital mobbing. I tillegg bidrar anonymitet og det at man skjuler seg bak et nett svekket de naturlige grensene for hva som er akseptabel oppførsel. Jeg kunne ha sagt mye om dette, men jeg anbefaler deg å lese boken til Elisabeth Staksrud: Digital mobbing – Hvem, hvor, hvordan, hvorfor – og hva kan voksne gjøre. Utgitt på Kommuneforlaget, og jeg tror du kan låne den på biblioteket. Mobbing blir der definert som “negativ atferd”, noe også Kunnskapsdepartementet bruker som definisjon. Negativ atferd kan være så mangt, fra “små drypp over tid”, “hentydninger”, “provokasjoner”, “bilder”, “satire”, “ironi”. Merk også det vi selv ofte kaller “skulle bare være morsom…”. Men nå skriver jeg for langt (igjen); les boka!

    18. Veldig reflektert og fint skrevet 🙂
      Det ser ut som vi har to sosiale koder for hvordan vi forholder oss til kommentarer, og hvor grensen går i forhold til hva som er mobbing og ikke.
      Jeg mener hvis det skal kalles for mobbing må negativ atferd skje over lengre tid. Hvis du som blogger mottar gjentatte stygge kommentarer som handler om deg som person over et lengre tidsrom vil jeg kalle det mobbing. Jeg ville ikke kalt uenighet for mobbing, men hver blogger er forskjellige som har forskjellige måter å tolke det vi leser. Min måte å tolke er ikke det samme som din. Noen kan tolke satire som mobbing.
      Det er vanskeligere å beskytte seg selv på blogg. Alle som blogger har flere valg. Valg nummer 1 er å slette de stygge kommentarene, gå videre og ikke bry seg om kommentarene. Nummer 2 å blokkere de som er gjengangere i å skrive stygge kommentarer. Jeg synes den beste måten er å slette stygge kommentarer, og ikke bry seg om dem. De som skriver stygge kommentarer vil før eller siden gå lei når de forstår at de ikke kommer noen vei. Blokkering av de som skriver stygge kommentarer er en fin måte å beskytte seg selv på. Jeg ville valgt den løsningen hvis jeg hadde hatt blogg.
      Hvis du vil vise til eksempler for at du har fått stygge kommentarer er skjermbilde en fin måte å vise til konkrete eksempler.
      Mennesker er forskjellige, og utenfor nettet finner du mennesker som aldri greier å forstå sine egne feil. I følge dem er det alle andre rundt dem som er ekle. Jeg tror de viser den oppførselen på nettet som de gjør i den virkelige verden uten for nettet. Nettet er en fin ting for dem hvor de kan være forholdsvis anonyme.
      Diskusjonen om hva som er mobbing og ikke mobbing på nettet kommer vi ikke bort fra. Jeg synes det er viktig spørsmål.
      En fin ettermiddag ønskes deg 🙂
      Godklem fra Irene

    19. rteworld2: Tusen takk for kjempeflott innspill på blogginnlegget mitt!
      Det er interessant å lese det du skriver og det du referer til, og for meg personlig er det forståelig selv om jeg som blogger ser noe litt annerledes.

      Mange tenker ikke over at ting blir liggende på ineternett selv om man prøver å slette sine spor. Etter som årene har gått for meg som blogger, har jeg lært å bli forsiktig med hva jeg publiserer, nettopp pga dette. I begynnelsen da jeg blogget var jeg ukritisk til hvilke bilder jeg delte på nettet, men nå har jeg blitt mer bevisst på hva jeg skriver og deler.

      Når det gjelder ytringer på nettet vil jeg personlig aldri i livet si at at de som er uenige med meg mobber. Ikke min villeste fantasi!

      Mobbing på nettet er selvsagt forskjellig fra mobbing i virkeligheten, men man har et valg som blogger. De som slenger møkk til andre bloggere kan velge å ikke lese bloggen, og som blogger kan man skåne seg ved og ikke slippe igjennom kommentarer fra de som skriver stygge komentarer. Da vil de som skriver stygge kommentarer fort miste interessen. Min erfaring er når man går i dialog med de som skriver stygge kommentarer at det blir verre.

      Jeg forstår heller ikke trenden med å sitte og skrive stygge kommentarer heller jeg da.

      Det er tydelig at vi har fått et helt annet samfunn etter det digitale har kommet for å bli, og man må virkelig være sterk når man blogger så personlig at lesere reager på det man skriver.

      Ønsker deg en kjemepfin torsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    20. Irene: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Det tror jeg også, og de sosiale kodene på nettet er annerledes enn i virkeligheten. På nettet sitter mange og tror at de kan skrive anonyme kommentarer, men de tenker ikke på alt alt blir liggende på nettet. De tenker sikkert av hvis de er anonyme vil ingen greie å spore dem, noe som er helt feil.

      Jeg er enig med deg. Hvis en blogger har fått stygge kommentarer over lang tid fra en og samme person(er) kan man si at det går i retning av mobbing. Særlig hvis kommentaren(e) er myntet til bloggeren som person! Da handler det ikke om sak lengre.

      Samtidig synes jeg at mange bloggere er for dårlige på å skille mellom hva som er skalig og konstruktiv kritikk, og hva som faktisk er mobbing og hetsing. Noen bloggere går rett i forsvarsposisjon og rett i strupen på lesere som skriver saklige kommentarer hvor de forklarer hvorfor de er ueninge. Det er nettopp dèt jeg reagerer på! På f.eks. en blogg eller facebook sitter man i en digital verden, og det man leser blir oppfattet av bloggeren/facebookeieren. Jeg tror mye kanskje kunne vært ungått hvis de hadde spurt en leser: “Hva mente du med dette?”

      Selv anser jeg stygge kommentarer som handler om utseende til en blogger, religionstilhørighet, legning, klesstil og politisk tilhørighet er myntet mot personen, og det er aldri greit å skrive slike kommentarer hverken for bloggleseren eller den som blogger!

      Jeg tenker med skrekk og gru på mobbingen og truslene som Sandra Borch har fått, og det var ikke småtteri som ble skrevet. Det er klar mobbing, hets og trakassering!

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    21. Så bra! Dette var jo reflektert og med synspunkter fra mange. :)))
      Godt skrevet. Og jeg er langt på vei enig med deg. Samtidig er det et faktum at reell mobbing på nett blir mer og mer omfattende og den er ofte verbalt styggere enn mobbing i RL.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg