NÅR BLOGGERE SOM OPPLEVER Å FÅ DRAPSTRUSLER OG TRUSLER OM VOLD HAR DET GÅTT FOR LANGT! (Utfordring: Blogging mot mobbing)

Ønsker å reposte dette innlegget, fordi jeg tar utfordringen fra bloggeren “Ei heks” til å være med på Blogging mot mobbing. Utfordringen kan dere lese her: http://eiheks.blogg.no/1507843879_blogging_mot_mobbing__utfordring.html

I dagens nettutgave på Dagbladet kan vi bl.a. lese denne artikkelen:

https://www.dagbladet.no/kultur/folk-sender-sms-med-voldtektstrusler-pa-lukkede-fora-oppfordres-det-til-drap-hva-gjor-du/68719303

Mitt engasjement på min blogg er å prøve og få øynene opp for hva som virkelig er nettmobbing, og det pga av at alt for mange bloggere trekker frem “mobbeofferkortet” for fort frem fra lommene sine, og dèt pga en kommentar fra en eller flere blogglesere som er uenige i temaet bloggeren blogger om.

Den digitale netthetsen har blitt verre med årene, og det er toppbloggerne som får ungjelde. Så kan vi spørre oss om hvorfor. Jeg tror svarene er mange. Personlig tror jeg mye av årsaken ligger i sjalusi og misunnelse. Man må jammen være en sterk toppblogger for å stå imot kritikken, hetsen og nettmobbingen som noen av dem opplever.

Jeg har lest på ulike diskusjonssider angående Mamma til Michelle, og det vrenger seg i meg når jeg leser kommentarene. Klarer simpelt hen ikke å lese på disse diskusjonssidene, for det er direkte mobbing og hetsing det som foregår 🙁 Jeg synes det går alt for langt når de som diskuterer trekker fram ungene til Mamma til Michelle, og rett og slett håner dem! Huff 🙁 Det andre jeg reagerer på er når de som diskuterer på slike sider oppfordrer hverandre til å ringe inn anonyme bekymringsmeldinger til barnevernet! Noen vil unnskylde seg med at Mamma til Michelle har promotert ungene sine offentlig, og hun har seg selv å takke for at nettbrukere diskuterer henne. Det er ingen unnskyldning for å sitte å lire ut av seg de styggeste av de stygge kommentarer om en toppblogger!

Sophie Elise er også gjenstand for grov og stygg nettmobbing og hets på facebook, diskusjonssider osv. Vi snakker da om nettmobbing, hets og trusler i ordets rett forstand. Andre bloggere som hyler om at de blir mobbet fordi de får kommentarer fra bloggleserne som er uenige med dem i deres blogginnlegg har ingen grunn til å klage over at de er mobbeofre! Sett dere inn i situasjonen til Mamma til Michelle, Sofie Elise og andre toppbloggere som daglig opplever å hatkommentarer, hets og trusler på nett!

Når det blir oppfordret til vold, voldtekt og drap av kjente personer på nettet er nettmobbingen gått alt for langt!

Helt greit å engasjere seg i toppbloggere, og det er helt greit å ha en mening om en toppblogger!

Vi har jo alle meninger og synspunkt om forskjellige kjendiser, og det være seg artister, politikere, idrettutøvere og toppbloggere. Man kan fint diskutere en sak, men ikke handler om toppbloggeren (eller en annen blogger) som person!

En kan diskutere “puppestunt” som sak uten å diskutere personen bak puppestuntet! Mange har jo diskutert bloggernes profilering av ungene sine på nettet, og det har vært diskusjoner bloggernes reklamering for kosmetiske behandlinger og plastisk kirurgi for å ta noen eksempler. Da gjelder det saken, og ikke bloggeren som person! Det er der mange ikke greier å skille mellom når man er på nettet! Diskusjoner om en sak blir fort vendt til å gjelde personen når man diskuterer på nettet.

Mandag 25.09.2017 begynner Farmen på TV2, og det går vel ikke lang tid før Farmenseerne begynner å rakke ned på en eller flere av Farmendeltakerne på ulike diskusjonssider, og man vil fort se at diskusjonenen går hett for seg. De Farmendeltakerne som seerne misliker blir utsatt for nokså stygg mobbing og hetsing av enkelte ivrige debatanter som ikke forstår at episodene vi ser på TV er klippet, og at det som vi TV-seerne får se er bare en brøkdel av det som vises på TV. 

Det er stor forskjell på engasjement i saker om det toppbloggerne (eller en annen blogger) gjør, og det å skrive hatkommentarer om en toppbloggger, oppfordre til vold og voldtekt! Når de som kommenterer på facebookgrupper og andre diskusjonsforum begnner å oppfordre andre til vold, voldtekt og drap har det gått alt for langt!

Hvem er det som sitter og skriver slike hatefulle ytringer på nettet om f.eks. toppblgogere? Jo, det er den vanlige Ola og Kari Nordmann, unge som gamle!

Jeg fulgte med i den norske nettserien på TV.no sine nettsider som het for “Trolljegeren”, og der greide de å spore opp en av Sophie Elise sine hatere slik at hun kun få møte vedkommende. Det viste seg at det var en godt voksen mann som selv hadde unger! Skremmende å tenke på!

Hvorfor sitter man og leser blogger, følger med instagram, følger med facebookprofilene og følger med snapchatene til f.eks. toppbloggere, en annen blogger eller kjendis man ikke liker? Er det fordi man vil la seg irritere? Man har to valg! Det ene er å klikke seg fort ut fra den bloggen man irriterer seg over, slutte å følge instagramprofilen eller snapchaten til den man irriterer seg over og slutte å følge vedkommende på facebook! Verre er det ikke! Noe så enkelt, men likevel så vanskelig!

 

Bilde lånt fra Ole Brum sin livsvisdomsord sin facebookgruppe.

 

 

 

 

 

 

 

 

#blogg #meninger #ytringer #sosialemedier #toppbloggere #bloggere #hvorgårgrensen #valg #bloggeremotmobbing #utfordring

10 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg 🙂
      Det er mulig å si sin mening,både ris og ros,uten å være stygg i munnen,drapstrue eller kverulere.
      Men,det er et faktum at noen av toppbloggerne har en lei uvane med at de skal prøve å “sjokkere” både i overskrift og innlegg,i håp om flere klikk og bedre økonomi.De kan ikke forvente at de bare skal innkassere fordelene og unngå bakdelene.Det kan virke som om de aldri har tenkt tanken på at responsen ikke alltid er positiv på deres “på kanten” innlegg og overskrifter.
      Når det kommer til mobbing,uthenging og hets,så er vel ikke (den ene toppbloggeren) som nå føler seg hetset et hår bedre enn noen andre,uttalte ikke vedkommende seg ganske så negativt om en av sine kollegaer på tv nylig,kalte han bla.en fiasko ??
      Ha en flott fredag og god helg 🙂 Klem fra synskepeggy.

    2. tenker all hetsen som enkelte bloggere får både her og på facebook, ufine kommentarer fra voksne folk… får meg til å tenke at det er jaggu ikke rart det er mobbing og krig her i verden… ha en fin helg 🙂

    3. Fint skrevet av deg. Jeg er enig med deg, og jeg tenker som deg at det er forskjell på å skrive en saklig kommentar til en blogger om hvorfor jeg er uenig til å mobbe. Hvis jeg skriver en kommentar til deg hvor jeg skriver at jeg er uenig noe som jeg vil begrunne regner jeg med at du som blogger ikke vil ta det ille opp. Det er slik diskusjoner foregår i virkeligheten. Vi beskylder ikke de vi diskuterer med i virkeligheten for å mobbe når vi er uenige med hverandre, men siden det gjelder nett og sosiale medier blir slev en enkel debatt vendt til å være mobbing av bloggeren. Forstå det den som vil.
      Noe er alvorlig galt fatt når en sitter som anonym på en nettside, diskusjonsside, facebookgruppe og diskusjonsforum og skriver oppfordringer om å utøve vold mot en kjendis. De som skriver den slags kommentarer tenker ikke over at han lett kan spores opp.
      Jeg synes sosiale medier virker hardere og hardere enn det var for noen år siden, og det har blitt mer og mer sjalusi blant. Janteloven gjelder i aller høyeste grad på nettet, og kanskje særlig blant bloggere.
      Jeg leser ikke bloggen til Sophie Elise eller Mamma til Michelle. Hva toppbloggerne blogger om får være deres sak. De er ikke i målgruppen til oss voksne, og de har sine faste lesere som støtter dem i tykt og tynt. Gjennom det arbeidet de har gjort med bloggene sine er de i medias søkelys samme hva de gjør. De vil få reaksjoner på samme måte som en hvilken som helst annen kjendis. Reaksjonene er negative og positive. Jeg finner ingen unnskyldning for at de skal få drapstrusler og andre trusler. Det er ufattelig trist at det skal være slik 🙁
      Fin, fin ettermiddag ønskes deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    4. Det er trist 🙁 Jeg synes oppriktig synd på toppbloggere som Sophie Elise og Mamma til Michelle.
      Jeg har ikke blogg selv, og jeg har ikke fått med meg noe av det som skrives om Mamma til Michelle annet enn det jeg har sett av henne på tv. Samme med Sophie Elise. Jeg kan ikke uttale meg om det som har hendt, men jeg synes synd på begge jentene, for det virker som om mange er ute etter å ta disse to toppbloggerne for feiltrinn de gjør.
      Det er trist at Sophie Elise som et forbilde for mange yngre jenter har reklamert for at hun har tatt botox, restylane og fylt silikon i brystene sine. Jeg vet fra det mine to tvillingdøtre har fortalt at det er mye kroppspress på sosiale medier. Det lille jeg har sett nå er at Sophie Elise virker mer moden enn før, men hun var 18 år den gangen hun begynte jusetere på kroppen sin. Fra ungdommer er 18 år til de er i 20 årene utvikler de seg, og de blir mer modne.
      Mamma til Michelle synes jeg har vært en smule tankeløs når det gjelder å promotere barna sine på sosiale medier. Hun må få bestemme det selv, men jeg ville aldri valgt å promotere mine tvillingdøtre på den måten.
      Jeg husker da jeg ble med på facebook var det mange av vennene mine som delte mange bilder av sine barn, og jeg delte også bilder av mine jenter. Jeg spurte alltid jentene mine om det var ok om jeg la ut et bilde av dem før jeg gjorde det. Da de var yngre sa de ja, men etter hvert som jentene ble eldre og kom i tenårene ble de mer og mer kritiske til hvilke bilder jeg fikk legge ut. Jeg ser på facebookprofilene deres har de minimalt med bilder av seg selv.
      Når det gjelder kommentarer har jeg sett hvor stygge mange er mot hverandre på kommentarfelt på sosiale medier. Jeg blir lei meg når jeg er vitne til slike stygge kommentarer 🙁
      Du kan begynne å lure på hva de som skriver drapstrusler og trusler om vold tenker med når de skriver det på et offentlig kommentarfelt. Jeg så et intervjue på tv med Sandra Borch før valget. Hun fortalte om hvorfor hun trakk seg bort fra sosiale medier og blogg, og de viste til de verste hatkommentarene hun hadde fått i kommentarfeltet sitt.
      De hatkommentarene hun fikk var noe av det verste jeg har sett 🙁 Jeg ble sint som ei fele da jeg på de som har hetset og truet Sandra Borch. Netthatere og nettmobbere som skriver slike kommentarer kan ikke ha det bra med seg selv.
      Jeg støtter ikke Fremskrittspartiet eller Høyre, men jeg har aldri fått meg til å skrive hat- og trusselkommentarer for det.
      Det er flott at du er engasjert i det som foregår med nettmobbing, og det er viktig å si fra at nå er det nok.
      En fin kveld ønskes deg 🙂
      Godklem fra Irene

    5. Råbra innlegg du har skrevet snuppa mi;)) Dessverre vil det finnes nettroll så lenge som vi har sosiale medier;((
      Det er som rteworld2 skriver i kommentaren sin at på nettet kan vi ikke rømme fra de stygge kommentarene. Men det kan vi irl. For da kan vi unngå å se de personene som sårer oss. Vi kan holde oss bort fra dem så langt det går. Det er INGEN unnskyldning for å skrive stygge kommentarer, holde på med netthets og nettmobbing.
      Og det virker som det er vanskeligere for noen bloggere å skille mellom hva som er saklig ytring og hva som er mobbing. Men det klarer vi irl. Og det skulle ikke være vanskeligere på sosiale medier.
      Jeg tror den rettigheten vi har til å være anonym er en grunn til at mange velger å ytre seg på negative måter. Og jeg har også sett hvor stygt anonyme nettbrukere kan ytre seg på nett om for eksempel bloggere. Kvinneguiden er et godt eksempel på et nettsted hvor det til tider er det jeg kaller for mobbing. Jeg skulle likt å vite hvem som hadde de forskjellige brukernavnene der. Og jeg har lest tråden som handler om blogg mamma til Michelle. Jeg forstår ikke at de kan ha samvittighet til å sitte og skrive de styggeste av de stygge ting om henne og ungene. De må for pokker la vær å lese bloggen hennes. Det forbauser meg ikke at de som sitter på kvinneguiden og skriver er voksne folk.
      Stakkars de unge toppbloggerne som opplever stygg behandling, trakassering og trusler på nettet;((
      Hvem husker ikke hva bloggeren Voe ble utsatt for. Og hun fortalte i bloggerne 1 om noen av de stygge kommentarene hun hadde fått.
      Ha en råfin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    6. synskepeggy: Ja det skal være mulig å skrive sin mening uten å være ufin, håne eller komme med trusler.

      Jeg tror at på ulike diskusjonssider hvor toppbloggere blir diskutert, det være seg facebookgrupper eller andre nettsteder hauser de hverandre opp i diskusjoner om f.eks. toppbloggere, og de lar seg rive med. Dessverre 🙁

      Den toppbloggeren du nevner tror jeg hadde trengt en tydelig voksen rådgiver da bloggeren begynte å blogge. En voksen som kunne ha veiledet og gitt råd.

      Jeg tror nok mye av hetsen mot toppbloggere skyldes sjalusi i bunn og grunn, men de har en ting felles, og det er at de har jobbet hardt for å komme dit de er i dag!

      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    7. hverdagslivetivollen: Ikke vet jeg, men jeg har sett på ulike facebooksider hvor toppbloggere og andre kjendiser blir diskutert. Der er det dessverre mange godt voksne som sitter og skriver krenkende og stygge kommentarer! Jeg blir sjokkert! Ikke rart at det er krig i verden sier jeg også!

      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    8. Irene: Tusen takk for kjempefint innspill på blogginnlegget mitt! Det setter jeg kjempestor pris på 🙂 Jeg må ærlig innrømme at jeg synes synd på Mamma til Michelle når hun blir diskutert på ulike nettdiskusjonssider, og jeg får vondt langt inni hjertet når jeg leser at de som diskuterer med hverandre oppfordrer andre til å melde i fra til barnevernet! Vær sikker på at de som kommer med denne oppfordringen ikke kjenner henne personlig en gang! Jo da, hun har rotet det til for seg, men jeg ser heller på det som at hun hadde trengt en tydelig rådgiver når bloggen hennes er blitt så stor som den har blitt, og kanskje ble den stor litt for fort? Ingen har rett til å komme med slike oppfordringer og direkte trusler mot andre på nettet! Det er kjempestygt gjort, og de tenker ikke over hva de skriver! Jeg kan forstå at voksne bloggere engasjerer seg i disse toppbloggerne i 20-årsalderen, fordi mange har unger i den alderen selv. Personlig må jeg ærlig innrømme at det virker som om Sophie Elise har vokst person etter hun gav ut boken sin, men hun har hatt den samme bloggen siden hun var 16 år gammel. På de årene fra 16 – 22 år forandrer man seg enormt! Det gjelder alle sammen! Det Sandra Borch har fått gjennomgå på nettet er noe av det styggeste jeg har lest! Jeg blir helt satt ut når jeg leste noen av de verste kommentarene hun hadde mottatt! De som sitter og skriver slike kommentarer har det ikke bra med seg selv! Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂 Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    9. Mona Elisabeth: Tusen takk for et kjempefint innspillpå blogginnlegget mitt 🙂 Jeg er opptatt av nettopp denne problemstillingen, og det er fordi jeg mener at noen bloggere har alt for lett til å rope: “Ulv, ulv” om at de mener de blir mobbet når leserne skriver saklige og velbegrunnede kommentarer om at de f.eks er uenige med bloggeren! I mine øyne er ikke det mobbing, selv om bloggeren kan føle seg mobbet. Terskelen for å mene at man blir mobbet er betraktelig lavere enn i den virkelige verden. Jeg er helt enig med deg, og jeg skjemmes når jeg har lest på noen diskusjonssider på nettet eller facebookgrupper som diskuterer kjendiser, politikere og toppbloggere hva mennesker bak skjermen kan finne på å skrive av de mest hatske og stygge kommentarer 🙁 Det verste er hvis noen tar de som blir diskutert i forsvar. Da får de høre at de er psykotiske, psykisk ustabile m.m. Jeg husker med skrekk og gru en diskusjonsside på nettet som handlet om hun Tine som var med i Big Brother. De ikke likte Tine mente at de som støttet Tine var psykisk ustabile, og burde blitt tvangsinnlagt. Hvordan kan mennesker sitte slik bak en PC-skjerm å skrive slike ting? Jeg skjønner det bare ikke, og kommer aldri til å skjønne det! Du har helt rett at vi som er voksne er ikke i målgruppen til Mamma til Michelle eller Sophie Elise. Likevel tror jeg at årsaken til at voksne uttaler seg om de to bloggerne er fordi at mange har unger selv i den alderen. De har medias søkelys på seg hele tiden samme hva de gjør. Takk og lov for at man ikke er en toppblogger! Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂 Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    10. Else Marit: Tusen takk for en kjempefin kommentar fra deg Else Marit vennen med innpsill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg er engasjert i dette temaet, og jeg brenner for å ta temaet opp!

      Har selv sett på ulike nett- og diskusjonssider hvor kjendiser, politikere og bloggere blir diskutert hvor lavt enkelte kan synke når de ytrer seg om vedkommende som diskuterers, og jeg har selv lest med egne øyne hvor de oppfordrert hverandre til å melde Mamma til Michelle inn til barnevernet! Bare dèt i seg selv er så skremmende at jeg satt og måpte. Hvis jeg hadde vært bruker på det nettstedet skulle jeg ha skrevet noen sannhetens ord om den stygge og lavmålte nettoppførselen til disse diskusjonsdeltakerne!

      Hva med alle de stygge kommentarene på facebooksider som handler om toppbloggere og andre kjendiser? Det er ikke noe bedre der, og på facebook har man profilbilde og fult navn! Jeg har sniktittet på profilene til noen av de som har sittet og skrevet stygge og lavmålte kommentarer, og mange er godt voksne mennesker. Alt hva jeg vet kan de ha unger. De er langt fra gode forbilder for ungene sine når de sitter offentlig på nettet og skriver slike stygge kommentarer! Jeg skjønner det ikke, og kommer aldri til å skjønne det!

      Huff ja! Stakkars Voe, og jeg husker det Voe fortalte i den sesongen av “Bloggerne” hvilke stygge kommentarer hun hadde mottatt av leserne!

      Det er på tide at nettbrukere nå begynner å gå inni i seg selv!

      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg