PROTEINER ER KJEMPEVIKTIG FOR KROPPEN, OG SÆRLIG NÅR MAN SKAL NED I VEKT OG TRENER!

Jeg er ikke medlem av kvinneguiden, og har aldri i mitt liv tenkt å bli medlem av kvinneguiden. Likevel er jeg inne på kvinneguiden og leser forskjellige diskusjoner, og da særlig diskusjoner som handler om katter og kattehold. 

I dag kom jeg over en diskusjon på kvinneguiden hvor den som begynte diskusjonen spurte etter tips til gode bloggere som blogget om slanking og trening. 

Siden jeg selv holder på med livsstilsendring og trening for å gå ned i vekt syntes jeg den diskusjonen var interessant, og jeg har funnet flere tips til gode bloggere som skriver om vektnedgang. 

Som de fleste diskusjoner på kvinneguiden har jeg lagt merke til at særlig et voksent medlem på kvinneguiden (som også er blogger) støtt og stadig er innom for å reklamere over sin blogging og vektnedgang. Personlig vil jeg ikke trekke frem bloggen til denne kvinneguidenbrukeren/bloggeren som en god blogg om vektnedgang og slanking.

Selv mener jeg det er helt bak mål av bloggere å oppgi hvor mange kalorier de spiser hver dag. Det er fordi det kan sitte en som ikke har hodet på rett plass som vil ned i vekt og som sliter med spiseforstyrrelser. Hvis den som sliter med spiseforstyrrelser ser at en annen blogger oppgir at hun/han lever på 1200 kalorier kan vedkommende med spiseforstyrrelser også ta etter. Det kan få katastrofale følger. Derfor anbefaler ekspertene at man aldri skal oppgi vekt og kalorier når man forteller om slanking og vektnedgang! 

Tilbake til diskusjonen om tips til gode bloggere som blogger om vektnedgang. I følge kvinneguiden er ikke det lov å reklamere for sin egen blogg. De som skriver på kvinneguiden skal ikke spore av diskusjonen, og det ble gjort i dag. Takket være den denne voksne kvinneguidenmedlemmet/bloggeren. Dessverre 🙁 

Til slutt endte diskusjonen opp med at denne kvinneguidenmedlemmet/bloggeren kunne fortelle at kroppen ikke hadde behov for proteiner! Ikke hadde behov for proteiner??? Mange som var med og diskutere i diskusjonen reagerte kraftig på denne uttalelsen, og de skrev sin mening om utsagnet til denne kvinneguidenmedlemmet/bloggeren. 

Et medlem la et kjempegodt argument som basert på forskning hvor viktig proteiner er for kroppen når man skal ned i vekt. Til og med nektet denne kvinneguidenmedlemmet/bloggeren på ren og skjer fakta! Da jeg skulle inn for å lese nå i ettermiddag var diskusjonen moderert! 

Det er bullshit å si at protein ikke er viktig! Jeg lurer meg på hvilken kostholdsveileder ville sagt! En utdannet kostholdsveileder ville vært i harnisk! Vedkommende kvinneguidenbruker/blogger som kom med den påstanden på kvinneguiden var sta, ufin og kom med anklager mot de andre som diskuterte. Kvinneguidenbrukeren/bloggeren tålte ikke at de andre fortalte ham/henne ren fakta! 

En kostholdsveileder ville ha ristet på hodet av en slik uttalelse! 

Når man skal ned i vekt, og trener er proteiner i maten kjempeviktig! 

Proteiner er kroppens byggesteiner, og er faktisk nødvendig for oss mennesker. 

Normalt er har kroppen masse proteiner. Musklene våre er avhengig av til å få tilgang til proteiner for å bygge seg opp etter aktivitet. Cellene i kroppene våre kan ikke fungere ute proteiner. Vi er avhengig av proteiner for å vokse, bryte ned, gjenskape og kontrollere en rekke prosesser i kroppene våre. 

Kostholdseksperter sier at en enkel og grei regel er å spise proteiner til hvert måltid sammen med fett og krabohydrater. I løpet av dagen bør kosten bestå både av animalske og vegetabilske kilder til proteiner. Proteinkilder er: Egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter, bønner, linser, korn osv. 

Kilde: http://www.matportalen.no/artikler/article3154.ece/BINARY/Ern%C3%A6ring%20-%20faktaark%205.-7.%20trinn

Verdens Helseorganisasjon anbefaler at man spiser 0,75 gram protein pr.kilo kroppsvekt pr.dag. Det vil si at hvis du veier 70 kg. skal du altså få i deg 52,5 gram proteiner hver dag. 

Proteinmangel kan føre til redusert vekst og tap av kroppsvekt over tid. Man kan i tillegg få nedsatt immunforsvar, redusert sårheling, mangel på vitamin A, væskesamlinger, hormonmangel og redusert allmenntilstand. 

Kilde: http://www.side2.no/helse/dette-skjer-med-kroppen-om-du-spiser-for-lite-proteiner/3423154664.html

Den som trener har større behov for å innta proteiner enn den som ikke trener. Når en trener får en i tillegg til økt behov for energi, små skader (også kalt ?mikrotraumer?) i musklene ?  litt avhengig av hva en trener.  Disse ødelagte proteinstrukturene skal gjenoppbygges igjen etter trening. Hvis en ikke får i seg tilstrekkelig protein via maten vil kroppen ta i bruk proteinkilder, som allerede ligger tilgjengelig i kroppen. Dette vil umiddelbart føre til proteintap og er på ingen måte fordelaktig for den som ønsker å bygge opp sine fysiske ressurser via trening. Hvis proteinunderskuddet vedvarer vil dette over tid gå ut over prestasjonen og effekten av treningen vil bli redusert. I ytterste konsekvens risikerer en å bli syk da en behøver proteiner også for å opprettholde kroppens immunsystem. Spesielt er det viktig for den som nettopp har begynt å trene å få i seg tilstrekkelig med proteiner,  men også for den som øker treningsmengden og/eller intensitet bør være klar over at en får økt behov for protein.

Kilde: http://www.trening.no/sporsmal-og-svar/hvorfor-er-proteiner-viktig-for-den-som-trener/

Hvis man skal ned i vekt er det kjempeviktig å spise nok mat, og det er fordi man skal få i gang forbrenningen! 

Det er ei jeg kjenner som har satt opp kostholdsplan til meg, ut fra mine mål, ut fra hvor mye jeg trener hver uke og kostholdsplanen min er skreddersydd for mitt formål som mosjonist som vil ned i vekt. 

Ingen skal komme her å fortelle meg at man trenger ikke proteiner. 

 

Bildet er lånt: https://pixabay.com/no/arm-muskel-sterk-biceps-trening-735823

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#kosthold #trening #mat #proteiner #viktig #kroppen 

 

 

10 kommentarer
    1. Ja der er jeg enig med deg…man trenger proteiner, og alle andre mineraler og stoffer…vist man vil gå ned i vekt på en helseriktig måte…ja..man kan sulte seg…og bli tynn..men ikke noe som holder i lengden…det er mange “eksperter” der ute…hihihi

    2. Av og til er jeg enig med deg. 😀 Proteiner må man ha. Første tegn på at man får i seg for lite proteiner, er faktisk søtsug. Det kan man sikkert dempe med frukt og sånt og tro man er sunn.
      Skal man ned i vekt, er det vel først og fremst fettet man må passe på, for det har man nok av på kroppen og vil ha vekk en del av. Så karbohydratene, for dersom man får i seg for mye av dem, så omdannes de til fett. Noe skal man ha til forbrenningen, men ikke for mye. Den kroppen vår er ikke helt på vårt parti alltid. 🙂

    3. Råfint og opplysende blogginnlegg som du har skrevet snuppa mi;)) Og det var godt forklart på hvorfor vi behøver proteiner i kosten vår.
      Jeg gikk inn på den tråden og leste hva som stod der etter du hadde tipset meg. Og jeg ble sjokkert over at en som selv skal ned i vekt alvorlig mente at kroppen ikke trengte proteiner.
      Jeg fikk lest alt før mye av tråden ble slettet. Jeg forstår at den som skrev det fikk reaksjoner fra andre. Det var til pass for henne. Og hun nektet jo når fakta kom på bordet.
      Det er neppe en fagutdannet kostholdsveileder som har satt opp den dietten uten noe proteiner.
      Selvfølgelig trenger kroppen proteiner. Og de som trener flere ganger i uka er det viktig med proteiner for å bygge muskler. Kostholdseksperter vil aldri i verden godta at humbuggdietter mener at proteiner er viktig. Jeg kaller det humbuggdietter når dietten ikke inneholder noe protein.
      Men hvis de som trener flere ganger i uken ikke klarer å få i seg nok proteiner er det viktig at de tar tilskudd i form av proteinpulver som de kan tilsette maten. En vanlig mosjonist behøver ikke ekstra tilskudd som proteinpulver. For det holder med maten de spiser.
      Jeg har null tro på humbuggdietter med alt for lite kalorier. Målet med kaloriene er at det skal gå i balanse inn og ut. Og da må en spise sunt og magert. Jeg har tror på sunt og magert kosthold som er laget av fagutdannede kostholdsveiledere som vet hva de snakker om. Og jeg tror at resultatet blir bedre og mer varig enn hvis en spiser en humbuggdiett som en har lest seg til på nett eller i et ukeblad.
      Ha en råfin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    4. Takk for at du har skrevet et flott innlegg med nyttige opplysninger 🙂
      En kollega av meg hadde personlig trener og kostholdsveileder for å gå ned i vekt, og hun fortalte akkurat det samme som det du skriver at proteiner er det viktigste å få i seg hvis man skal gå ned i vekt.
      Jeg vet ikke om du har sett på det Amerikanske programmet om ekstremt sykelige overvektige som søker om slankeoperasjoner. Felles for dem som er med der er at de er bortimot 200 kg. Han legen i serien understreker at de skal ha mye proteiner i diettene sine.
      Jeg skulle likt å vite hvilke slankediett som ikke anbefaler å spise proteiner? Det er neppe en sunn diett i lengden, og det kan neppe være en diett som skal hjelpe til å bygge muskler.
      Du skulle tro at kostholdsveiledere som har studert kosthold og trening vet best når det gjelder proteinets betydning for kroppen, og ikke den vanlige Ola Nordmann på gata. Jeg har ikke utdannelse innen kosthold, men jeg har lest og lært om kosthold og trening gjennom fotballtreningene til gutta våre.
      Vi foreldrene ble innkalt til foreldremøter hvor en kostholdsrådgiver for barn og ungdom var tilstede fordi treneren til gutta på laget til eldstemann reagerte på at noen få av gutta drakk cola til frokost når de var på cuper, og de spiste ikke skikkelig mat før kampene. Resultatet var at de få guttene ikke klarte å gi optimalt i kampene.
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    5. Det var nydelig farge på neglene dine, og de ble veldig fine 🙂 Jeg tar også shelacbehandling, og neglene mine blir sterkere av behandlingen. I sommer prøvde jeg akrylnegler, men det ble for upraktisk med lange negler for min del.
      Det er veldig moro å følge med deg på treningen og dietten din, og jeg synes du er veldig flink 🙂 Jeg skulle ønske jeg hadde hatt slik viljestyrke som deg når det kommer til trening. Samboeren min og jeg liker å gå turer i fjellet, og begge to liker vi å gå på ski om vinteren. Jeg er sliten når jeg kommer hjem fra en lang arbeidsdag, og da er godstolen med håndarbeid god å ha om kveldene 🙂
      Lykke til videre med diett og trening 🙂
      Jeg ønsker deg en fin kveld 🙂
      Bloggklem fra Gry

    6. Toini: Det er jo det alle ernæringsfysiologene og utdannede kostholdsveiledere påpeker. Skal man ned i vekt er proteiner viktig ut i fra hvor mye man veier.

      De som slanker seg med få kalorier på kostholdsplanene sine og mye trening får ikke skryt fra meg. Det som skjer med dem er at de kommer til rase opp i vekt igjen når de begynner å spise normal mat.

      Det finnes mange “eksperter” som ikke er eksperter, men som tror de vet alt. Slik er det over alt.

      Ønsker deg og hundene en kjempefin lørdag, og ei fortsatt kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    7. Janzen: Tusen takk for fin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Det er nettopp det jeg har fått høre jeg også. Hvis man ofte har søtsug, kan det være at man spiser for lite proteiner. Proteiner metter jo.

      Alt henger sammen når man spiser.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    8. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg Else Marit-vennen 🙂

      Da jeg fikk tips om tråden på kvinneguiden gikk jeg inn for å se, for jeg synes det er interessant å lese bloggere som skriver om vektnedgang og trening. Jeg må ærlig innrømme at jeg skjønte ikke hvorfor denne kvinneguidenbrukeren på død og liv skulle ødelegge diskusjonen på den måten hun gjorde. Den som begynte diskusjonen spurte etter tips til bloggere som blogget om vektnedgang.

      Plutselig kommer denne kvinneguidenbrukeren inn og slenger ut av seg at man trenger ikke proteiner. Jeg satt bare og måpte, og i ettertid nekter denne kvinneguidenbrukeren på at hun skrev det hun skrev. Noen har selektiv hukommelse 🙂 Ha, ha, ha 🙂

      Jeg har jo spist alt for lite proteiner, og de dagene jeg trener tar jeg proteinpulver i havregrøten. Rett og slett slik at jeg er trygg på å få i meg nok.

      Du la sikkert merke til at denne kvinnguidenbrukeren fikk kraftige reaksjoner fra andre kvinneguidenbrukere, og de svarte at hennes idè om at man ikke trengte proteiner i maten var tull og tøys. Jeg tror denne kvinneguidenbrukeren bare ville provosere de andre siden hun noen ganger har prøvd å reklamere for bloggen som en “bra” blogg om vektnedgang.

      Jeg har tro på dietter som en faglært kostholdsveileder eller ernæringsfysiolog utarbeider, og ikke alt mulig andre dietter som posedietter osv. Maten jeg spiser på min diett er mye av den samme maten som er på Grethe Rhoede-dietten.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    9. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Selvfølgelig er proteiner noe av det viktigste vi får i oss. Den som sier noe annet bør snakke med en ernæringsfysiolog eller fagutdannet kostholdsveileder.

      Jeg skjønner hvilket program du mener, for jeg har sett noen av programmene jeg også. Der pøser han legen på med proteiner, og sier det er det viktigste for dem slik at de skal bli mette.

      Kostholdsveiledere og ernæringsfysiologer vet best, og de vet mye bedre enn alle oss selvlærte. Jeg er ingen ekspert, men jeg har jo fått høre at jeg må ha nok proteiner for å ha utbytte på trening. Alt handler om en balansegang.

      Hva? Sende meg ungene sine cola før en fotballkamp? Hvilke tankeløse foreldre gjør noe slikt? Før en fotballkamp skulle nå jeg i hvert fall tro at en god frokost var det viktigste. Fornuften min og logikken min sier det.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    10. Gry: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂 Jeg er kjempefornøyd med neglene og fargen jeg valgte. Har hatt fargen før, og det var liksom meg. Tenkte på å legge på akrylnegler, men siden Nadina venter kattunger er det upraktisk med lange negler når det kommer kattunger i huset. Jeg får heller legge akrylnegler når kattungene har blitt eldre.

      Kjempekoselig å høre at du liker å følge med treningen jeg holder på med 🙂 Det motiverer meg 🙂 Jeg har funnet min form for trening som gir meg masse energi og glede, og maten jeg spiser passer kroppen min kjempebra!

      Det er kjempekoselig å se turbildene dine fra deg og samboeren din når dere er på skiturer, og du tar kjemepflotte bilder 🙂 Siden jeg ikke kan gå på ski selv, er det ekstra koselig når dere som er facebookvenner, instagramvenner og snap chat-følgere deler bilder fra turene deres 🙂

      Jeg liker best å trene på formiddagen, for da har jeg hele ettermiddagen fri til å gjøre andre ting.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjemepfin og god helg 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg