DET MÅ ALLTID VÆRE 2 PERSONER ELLER FLERE FOR AT DET SKAL VÆRE EN KONFLIKT!

Vi mennesker forholder oss daglig i det virkelige liv til andre mennesker. Det gjør vi gjennom kollegaer gjennom jobben, venner på skolen, studievenner, familien vår og de man møter gjennom fritidsaktivitetene våre. Hele tiden snakker vi om et sosialt samspill mellom hverandre. 

I dagens samfunn forholder vi oss også til andre mennesker gjennom internett som f.eks. facebook og blogg hvor man kommuniserer mer med ord. På facebook kjenner vi de vi har som facebookvenner. Det er gjerne venner vi har kjent siden barne- og ungdomsårene, klassekamerater, studievenner, jobbkolleager, naboer, venner gjennom fritidsaktiviteter m.m. Vi har med våre venner fra den virkelige verden over til facebook. 

‘Så kommer vi til blogg. En blogg er en verden hvor de færreste av oss ikke kjenner hverandre personlig. Vi har hverandre som bloggvenner. Noen bloggvenner får vi kjempegod kontakt med, og andre ikke i like stor grad. Vi har et sosialt fellesskap på et sosialt medium. Bloggere må gi og ta, og vi må vise hensyn. Vi kan ikke bare ture frem som vi vil. Det vil ødelegge miljøet for andre bloggere rundt oss. Alle sammen av oss bloggere har et ansvar for miljøet vi er med på å skape. Vi må ta hensyn slik at vi ikke sårer noen, og vi må respektere at vi har forskjellig bakgrunn, vi må respektere at vi er forskjellige, respekt for at vi kommer fra forskjellige miljøer, respekt for at vi har forskjellige religioner, respekt for at vi har forskjellig tro og respekt for at vi har forskjellige politiske holdninger. 

I det virkelige livet og også på bloggen som et samfunn vil det oppstå konflikter mellom to eller flere bloggere. Det er en del av samspillet mellom mennesker at det før eller siden vil oppstå konflikter.

“Konfliktene er en følge av at mennesker ønsker å stå for det de mener, og at det er spillerom for å gi uttrykk for ulike synspunkter. De kan være nedbrytende og lammende, men kan også medføre engasjement, vekst og forbedringer. Konflikter er derfor ikke gode eller dårlige i seg selv. Spørsmålet er hvordan man forholder seg til dem, og om de håndteres på en destruktiv eller konstruktiv måte”. Kilde: http://kurs.helsekompetanse.no/andres-hjem/16782

Hva er en konflikt? 

Det finnes flere definisjoner av konflikt, hvor forskjellige elementer vektlegges. Her er to:

  • Konflikter er uoverensstemmelser mellom to eller flere parter, som fremkaller spenninger hos den enkelte (Vindeløv 2008, s. 72).

  • Vi kan snakke om en konflikt når forskjeller mellom mennesker som er avhengige av hverandre, oppleves som uforenlige og truende i forhold til egne behov og interesser, og når det skapes spenninger og følelser fordi en av partene opplever at den andre benytter makt for å påvirke situasjonen til egen fordel (Ekeland 2004, s. 88).

 

Det å være i konflikt kan oppleves forskjellig fra menneske til menneske. En konflikt trenger ikke være personlig rettet, og heller ikke være personlig ment.

Konflikten kan rett og slett oppstå fra en enkel diskusjon om f.eks. hvilken musikksjanger er best og f.eks. hvilket politisk parti som er det mest riktige. Diskusjonen som i utgangspunktet ikke var så alvorlig kan utvikle seg til en konflikt fordi partene vil ha sin mening igjennom. Ingen av partene vil gi seg. 

En konflikt trenger ikke være alvorlig, for den kan føre til at man får evnen til å reflektere og tenke over situasjonen.  

Man skal huske på at en konflikt oppstår aldri pga en person. To stk eller flere må til for å få en konflikt! 

Det skal ikke stikkes under en stol at konflikter både i det virkelige liv og på blogg kan utvikle seg destruktivt. 

På denne lenken http://mag.idebanken.org/konfliktb/4/ fant jeg kjempemasse interessant om konflikt og konfliktløsning. Selv om det gjelder en arbeidsplass synes jeg det er høyst relevant i innlegget mitt om konflikter som oppstår i bloggsamfunnet vårt. 

Først diskuterer partene saken, men partene er uenige. Ingen av partene vil gi seg, og begge står på sitt.

Diskusjonen går etter hvert over fra å være sak til å bli personlig, partene begynner å se hverandre i dårlig lys og til slutt dannes det klikker av som støtter de ulike partene på hver sin kant. På blogg vil partene kanskje skrive innlegg og motinnlegg om hvordan de ser på den andre bloggeren, og med formål å sette hverandre i et dårlig lys ovenfor leserne sine. 

Når konflikten har nådd så langt er situasjonen begynt å bli fastlåst. Det kan være kjempevanskelig for partene å komme til enighet.

Neste fase i konflikten er kanskje at begge parter/bloggere er kjempesinte på hverandre at de nærmest lager en “krig”. På blogg kaller man det “bloggkrig”. Her kan man gjerne se at det danner seg to grupper av blogglesere som støtter hver sin part/blogger som de mener er urettferdig behandling. 

Konflikten har nå nådd ett nytt nivå. På bloggen kan partene/bloggerne begynne å skrive stygge personkarakteristikk om hverandre. Formålet med denne handlingen er å vinne konflikten, og få den andre parten/bloggeren til å be om unnskyldning. 

Neste nivå i konflikten er at partene/bloggerne i konflikten er så sinte på hverandre at de nærmest har en hatsk og fiendtlig innstilling til hverandre. De gjør hva som helst for å vinne konflikten. Vi vil også se tydelige og klare støttegrupper som velger å ta parti for den ene eller den andre parten/bloggeren. På blogg vil man også kunne se at noen av støttespillerne til en av partene/bloggeren også oppføre seg ved å komme med stygge kommentarer som har klart formål om å såre den ene parten/bloggeren eller hans/hennes støttespillere/blogglesere. 

Det man kan gjøre når man ser at en diskusjon holder på å stå fast, eller gå over til en konflikt er å gi seg mens leken er god. Hvis det er så viktig for nettopp deg som blogger å få det siste ordet i en diskusjon, er du med på å utvikle diskusjonen i negativ retning slik at det blir en konflikt. 

 

Bildet lånt fra denne nettsiden: http://mag.idebanken.org/konfliktb/4/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#samfunn #psykologi #konflikt #bloggkonflikt #samfunn #miljø #relasjoner #samspill #sosialtsamspill 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg har blogg for å kose meg og forhåpentligvis spre litt glede. Jeg blir aldri med i diskusjoner som handler om folk, og ikke sak. Liker egentlig diskusjoner dårlig face-to-face også, men enda vanskeligere blir diskusjon på nett, fordi man ikke ser ansiktsuttrykk. Jeg er ikke interessert i å ta lag med noen, men vil lese blogger med humor og som gir meg glede 🙂

    2. frodith: Tusen takk for kjempeflott kommentar fra deg, og det er kjempeviktig å tenke på.

      Ansiktsuttrykk er kjempeviktig å tenke på, for på nettet ser man ikke mottparten. Takk for den påminnelsen!

      Har en venninne som er døv, og hun sier at hun ikke liker diskusjoner på nettet fordi hun ikke ser ansiktsuttrykkene til de som skriver. Noen ganger føler hun det bedre på facebook når noen setter på et smilefjes bak, men det hjelper ikke i lenden.

      Jeg også. Selv er opptatt av å kose meg på blogg, er samfunnsengasjert, liker å ta bilder, elsker humor og er interessert i psykologi siden jeg har studert det. En salig blanding av hverdagen til de fleste 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    3. det er en fordel og ulemper med en blogg. Fordi det er ikke alle som er enig i det vi skriver og omvendt. Jeg tror det er best å unngå konflikter og hvis man får kritikk, kanskje der er en grunn og man må ta en selv gransking.
      en dag kom jeg på en blogg som bannet Gud og jeg fikk vondt i hjerte. Der og da hadde jeg lyst til å forsvare Gud, men jeg behersket meg. Mannen var vel uvitende og Gud kan jo forsvarer seg selv hvis han ville. Jeg unngår heller å fortsette å lese slike blogginnlegg.

    4. Har både sett og opplevd dette selv ja.. Eg skreiv i fjor et innlegg om musikk, og da spesielt om et lokalt band her. Da fikk eg et motsvar det bloggeren like gjerne kunne skrevet at eg var stokk dum. Eg dreit i det da, men seinere prøvde vedkommende å fremstille en spesiell livsstil som noe helt feil, og da eg svarte på det, fikk eg passet mitt påskrevet. Vedkommende har ved flere anledninger herma og nesten kopiert bloggen til meg og gubben, og i tillegg prøvd å trenere flere ting vi driver med ellers…men eg har hittil klart å overse det meste, det som stikker mest er at det er noen man trodde man var venner med…

    5. foreignerat50: Tusen takk for kjempeflott kommentar fra deg 🙂

      Det er ulemper og fordeler med blogg. MIn målsetning med blogg er å ha det koselig, se de kjempefine bildene til dere bloggvenner, lese de koselige innleggene til dere som er bloggvennene mine m.m.

      Jeg kan godt bli med å diskutere et tema, men merker jeg at det stormer opp til en krangel skygger jeg unna. Det er sikkert en feil måte å gjør det på.

      Hvis man får kritikk må man ta en selvgransking som du sier. Hadde noen sagt til meg at jeg måtte gjøre slik og slik for å bli en bedre blogger ville jeg tatt det til meg som råd.

      Huff, ja 🙁 Det skjønner jeg du fikk. Tror man får trøst seg med at mannen var uvitende.

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Doc&Dask: Tusen takk for kjempefint svar fra deg som beskriver teamet i innlegget mitt på en perfekt måte!

      Selv liker jeg å være med på en saklig og fruktbar diskusjon, men hvis jeg ser at diskusjonen begynner å utarte seg til en konflikt trekker jeg meg unna. Jeg er ikke på blogg for å være med i konflikter.

      Den/de som kom med motsvaret om at du ar stokk dum da du skrev om det lokale bandet hadde jo tapt allerede da han/hun kom med den uttalelsen.

      Jeg kjenner jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser hvordan du har blitt behandlet av vedkommende, men noe så frekt at vedkommende har tatt seg sin rett til å kopiere bloggen din. Frekkheten lenge leve!

      Jeg skjønner at det såret deg siden du trodde du var venner med vedkommende.

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    7. Flott skrevet innlegg fra deg 🙂
      Hvor er gleden av å blogge hvis det blir konflikter ut av diskusjoner.
      Jeg har sett 3-4 bloggere som jeg synes er innblandet i høylydte konflikter og krangling med andre bloggere. Om det er de samme bloggerne vet jeg ikke.
      Jeg synes det er utrivelig de gangene jeg har lest blogginnlegg hvor det foregår konflikt for jeg synes konflikter på blogg blir verre fremstilt enn en konlikt irl. Noen personer blir tiltrukket av krangling og konflikter og jeg tror ikke de er bedre irl. De tar ikke fem flate øre for å begynne og krangle med de rundt seg av den minste lille ting.
      Det er best å holde seg unna dem for de er dramaqueen.
      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    8. Det sto ikke direkte at eg var stokk dum, men måten innlegget var skrevet på sa vel sånn ca det.. Men men, det er bare å overse. Vi kjører vårt løp uansett vi 😉

    9. Jeg heller liker ikke konflikter her inne, på den måten at uten å kjenne den andre, uten å se ansiktsuttrykk og de tingene man liker for å kunne skape en god dialog så er det utrolig lett å bli misforstått eller misforstå selv. Vi skriver i vårt eget tonefall, men det finnes ingen garanti for at det leses i en noenlunde lik tone, så med det må man som du sier være åpne for at alle leser det, og prøve å skrive at det er ment som det er ment :-))

    10. Råbra innlegg du har skrevet snuppa mi;))
      Noen klarer ikke forstå hva blogging handler om, og de tar ting så personlig. Jeg liker godt å diskutere med andre bloggere. For jeg er interessert i politikk, miljø og samfunn. Men merker jeg at det blir amper stemning at en blogger prøver å kneble mine meninger for å få rett slutter jeg av debatten.
      Det er ikke vits i å diskutere med noen som ikke har evnen til å lytte enten irl eller på nettet. For det blir det konflikt av.
      Jeg liker ikke når det blir skrevet stygge kommentarer om og til hverandre i en bloggkonflikt. For da sier jeg fra at jeg tar avstand fra sånn kvalm oppførsel.
      Det er mange som ikke har godt av å blogge. For de ødelegger med oppørslen sin når de skal krangle med andre bloggere for den minste lille ting.
      Ha en råfin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    11. Ikkje enkelt i denne bloggverden.Lett å såre andre og uten å ville det.
      Enkelte emner er vel verre å røre enn andre.Liker best å skrive om posetive ting på blogg.Mulig eg er litt konflitsky:-)Flott innlegg

    12. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Det lurer jeg også på. Selv blir jeg fysisk dårlig når det foregår krangling, enten i det virkelige livet eller på nett, og særlig når en konflikt har gått så langt at partene begynner å slenge om seg med ukvemsord og stygge øk-navn om hverandre. Da har konflikten nådd bunnen.

      At noen blir tiltrukket av konflikter og krangling er tydelig. Ikke bare i det virkelige liv, men også på nettet. De viser fort hvordan de er, for de hisser seg opp over det minste lille ting. Ikke nok med det. Slike mennesker kan ikke gi seg når de blir fortalt at de tar feil.

      Jeg holder meg unna slike mennesker i det virkelige livet og på nettet.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    13. Jernbanefrua..: Tusen takk for kjempefint innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      På nettet virker det som om det er fortere å misforstå hverandre i en evt. diskusjon fordi man ikke ser hverandres ansiktsuttrykk, og en uskyldig diskusjon går over til en konflikt til slutt. Derfor er ansiktsuttrykk kjempeviktig.

      Noen bloggere klarer å holde diskusjonen på et saklig nivå, men det tror jeg også har med selve bloggerens måte å være “ordstyrer” på, eller som du sier de har et eget tonefall i skrivemåten sin som er lett å forstå.

      Jeg kjenner jeg blir lei meg når jeg ser at det foregår en konflikt hos en blogger, og hvor partene og støttespillerne til partene slenger om seg med ukvemsord og kallenavn om hverandre som kanskje sårer.

      Selv liker jeg å diskutere, fordi jeg er engasjert i samfunnet, i miljøet, i dyrevern, i psykologi og politikk, men merker jeg at diskusjonen er fastlåst, og det holder på å gå over til en konflikt forlater jeg diskusjonen-

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    14. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg Else Marit vennen med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg elsker også å diskutere, for jeg samfunnsengasjert person, men merker jeg at diskusjonen går over til en konflikt hvor ingen av partene vil gi seg går jeg bort fra diskusjonen. Da er ikke diskusjonen ikke fruktbar.

      Diskusjon på blogg og diskusjon i det virkelige liv er to vidt forskjellige ting. Flere har kommentert at de ikke liker diskusjoner på nettet pga det med ansiktsuttrykket man er avhengig av. Bloggeren som har en diskusjon skal være flink for å holde diskusjonen på et saklig nivå, for det vil alltid komme noen som er sta, og som ikke vil gi seg på sine meninger. På blogg må man gi seg, og der kan man ikke forvente å få det siste ordet i en diskusjon.

      Jeg er helt enig med deg. Noen har ikke godt av å blogge, for de gjør ikke annet enn å krangle med andre bloggere.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    15. Anonym: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Du er inne på det. Det er lett å såre andre uten å ønske det, og det er lett å misforstå noe som kanskje ikke var ment for å såre. Som noen har påpekt i kommentarfelt, og som fikk meg til å tenke er hvor viktig ansiktsuttrykkene våre er når man diskuterer med hverandre. De har helt rett!

      Du skal være en god blogger for å holde en diskusjon på et saklig nivå, for det vil alltid komme inn noen som misforstår, blir såret eller som lar seg provosere over det man skriver. I tillegg finnes det de som på død og liv skal ha det siste ordet i en bloggdiskusjon, og som ikke har evnen å gi seg når de merker at bloggeren som har diskusjonen prøver å si at nok er nok.

      Jeg også liker å skrive om positive ting på bloggen min, men jeg er en samfunnsengasjert person som liker å ta opp forskjellige temaer som er en salig blanding av psykologi, politikk, samfunn, miljø og dyrevern. Hverdagen til de fleste.

      Hvis jeg merker at en bloggdiskusjon holder på å bli fastlåst til en konflikt går jeg ut fra diskusjonen. Jeg liker ikke konflikter. Mulig jeg er feig, men jeg vil ikke være med på konflikter 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg