VLOGMAS #4

Det er tid for min vlogmas nummer 4 på min Youtubekanal. Dere er hjertelig velkommen til å besøke mine kanal her: https://www.youtube.com/user/Nadina1708/
 
 
Håper dere liker vlogmasen min 🙂
 
 

Vlogmas nummer 4 fra dagene 05.12 – 06.12.2019 🙂

 
 
Dere er hjertelig velkommen til å følge meg på kanalen min, og jeg setter kjempestor pris kommentarer fra dere og hvis dere trykker “subscribe” 🙂
 
 

Min syvarmede lysestake i vinduskarmen 🙂

VLOGMAS #3 :)

Det er tid for min vlogmas nummer 3 på min Youtubekanal. Dere er hjertelig velkommen til å besøke mine kanal her: https://www.youtube.com/user/Nadina1708/
 
 
Håper dere liker vlogmasen min 🙂
 
 

Vlogmas nummer 3 fra 03.12 – 04.12.2019 🙂

 
 
Dere er hjertelig velkommen til å følge meg på kanalen min, og jeg setter kjempestor pris kommentarer fra dere og hvis dere trykker “subscribe” 🙂
 
 

Adventsstjerna og syvarmede lysestake i stuevinduet 🙂

VLOGMAS #2 :)

Det er tid for min vlogmas nummer 2 på min Youtubekanal. Dere er hjertelig velkommen til å besøke mine kanal her: https://www.youtube.com/user/Nadina1708/
 
 
Håper dere liker vlogmasen min 🙂
 
 

Vlogmas #2. Ikke den mest spennende dagen, men et lite innblikk fikk dere av min hverdag 🙂

 
 
Dere er hjertelig velkommen til å følge meg på kanalen min, og jeg setter kjempestor pris kommentarer fra dere og hvis dere trykker “subscribe” 🙂
 
 

Adventsstjerna vår i vinduet vårt 🙂

 

MIN FØRSTE VLOGMAS – VLOGMAS #1 :)

Min aller første vlogmas er ute på min Youtubekanal 🙂 Jeg er ikke komfortabel med å snakke foran kamera, men jeg ønsker å bryte en ny grense ved å prøve noe nytt.
 
 
Under kan dere se min første vlogmas, og jeg håper dere liker vlogen min 🙂 Min kanal finner dere her: https://www.youtube.com/user/Nadina1708/
 
 

Velkommen til min vlogmas nummer 01.12.2019 🙂 Gjennom adventstiden vil det komme flere vlogmaser, og du får følge meg gjennom adventstiden frem til julaften 🙂

 
 
Setter kjempestor pris på kommentarer på vlogen, og jeg blir kjempeglad dersom dere tykker “subscribe” og vil følge meg 🙂
 
 

Adventspynt på salongbordet 🙂

JEG BRYTER STADIG NYE BARRIERER PÅ TRENING :) OPPDATERING OM LIVSSTILSENDRINGEN MIN :)

29.11.2019, og det er en dag igjen av november måned før vi går inn i desember med advent og førjulstid.
 
 
Selv synes jeg desember og advent er en kjempekoselig tid, og for min del handler det om å ta seg tid. Jeg er ikke en person som liker å stresse i førjulstiden, for jeg liker å nyte atmosfæren med de kjempefine adventslysene fra adventsstjerne som henger i vinduene og adventslysestakene står i vinduskarmene og lyser opp i vintermørket <3 🙂 Desember, advent og førjulstid er en måned fylt med magi for meg.
 
 
Jeg skal vaske kjøkkenskap og skuffer. Det gjør jeg hvert halvår til sommeren og til jul. Skal også vaske stue- og kjøkkengardinene våre. Siden vi har trafikkert vei forbi huset vårt blir kjøkkenskap, kjøkkenskuffer og gardiner skitne.
 
 
Jeg har de aller fleste av julegavene i boks, og har igjen noen få. I vår familie har aldri gavene været i hovedfokus, men det å være sammen med de man setter kjempestor pris på nemlig familie, slekt og gode venner <3 🙂
 
 
Jeg skal også få bakt litt. Det slår aldri feil, men vi sitter alltid igjen med kaker etter jul som vi må kaste, men det er lukten av julebakst som sprer seg i huset som gjør at jeg vil bake. Mannen min liker at jeg baker, og han er snar å finne veien til kakeboksen 🙂
 
 
I desember kommer jeg til å ha vlogmas på min youtubekanal. Der kan dere følge meg frem til jul på mine gjøremål i desember. Planen er å lage vlogmas hver 2-3 dag. Dere finner min kanal her: https://www.youtube.com/user/Nadina1708/ Setter kjempestor pris på om dere ønsker å følge meg 🙂 Jeg kommer også til å trekke ut en premie 21.12.2019 av alle som ønsker å følge meg på kanalen min. Det kommer nærmere informasjon om hvordan dere kan gå frem for å registrere dere på konkurransen i min første vlogmas 🙂
 
 
Ønsker å oppdatere dere om hvordan det går med livsstilsendringen jeg har hatt og fortsatt holder på med.
 
 
Jeg har kommet ned i vekten jeg ønsker å være, og jeg holder vekten stabil. Det er jeg kjempefornøyd med 🙂 Jeg holder vekten stabil med sunt kosthold og trening! Spiser ren og mager mat, og merker at det er den maten kroppen min ønsker å ha. Da føles kroppen min mye bedre 🙂 I helgene kan jeg ha kosedag. Er det en ting jeg har funnet ut så er det at jeg ikke legger på meg av å kose meg i uken.
 
 
Treningen har blitt en livsstil i seg selv for meg. Jeg trener helkropp to dager i uken på fysioterapisenteret og overkropp en dag i uken på treningssenteret. Før hver treningsøkt begynner jeg å gå på tredemølle i ca. 30 minutter. De dagene jeg ikke trener styrketrening tar jeg turen innom treningssenteret og går på tredemølle i ca. 30 minutter.
 
 
Nå når det er vinter får jeg ofte vondt i hælene og anklene mine. Kulda gjør at jeg lettere får betente hæler, og da kan jeg også få store røde kuler bak hælene. Derfor tar jeg tredemølleøkter istedet for å gå turer ute. Når våren kommer begynner jeg å gå turer ute igjen, men i vinter vil jeg legge et godt grunnlag med formen til våren 🙂
 
 
En dag i uken har jeg fridag, og det sier fysioterapeuten min at kroppen min har godt av.
 
 
Det som motiverer meg til å trene er at kroppen min blir sterkere, og jeg ser at jeg har progresjon i det jeg gjør. Ta f.eks. å gå på tredemøllen. I juni på min første treningsøkt hos fysioterapeut etter jeg var på sykehuset gikk jeg i 2 km på tredemølla på 30 minutter med en hastighet på 4,0 km/t. Nå går jeg 2,8 km på ca. 32-33 minutter med en hastighet på 5,0 – 5,2 km/t.
 
 
I tillegg har jeg gjort noe jeg ikke har gjort på mange år. Jeg har begynt å jogge på tredemøllen 🙂 Hvem hadde trodd det? Nå jobber jeg ca. 20-25 sekunder, så pause noen sekunder, så 20-25 sekunder før jeg tar en pause. Fysioterapeuten sier det er kjempebra gjort av meg. Jeg må bare fortsette å gjøre det på den måten. Til slutt vil jeg klare å jogge flere sekunder. Første mål er å få en positiv mestringsfølelse på joggingen på tredemølla.
 
 
Trodde aldri at jeg skulle begynne å jogge igjen. Siste halve året har jeg hatt kjempelyst å prøve meg på jogging på tredemølla, og det gjorde jeg 🙂
 
 
Jeg har brutt nok en treningsbarriere, og det er at jeg har begynt å ta knebøy med stang. Det prøvde jeg for litt over ett år siden. Da var det alt for tungt for meg. Når jeg da fikk vektstangen på skuldrene var det alt for tungt. Da klarte jeg så vidt å ta 5 knebøy! Jeg turte ikke å gjøre øvelsen alene uten at fysioterapeuten så på. Nå synes jeg at vektstangen var lett å ha på skuldrene, og jeg gjør øvelsen alene 🙂 Bare det viser at jeg har blitt sterkere, og det er en motivasjonsfaktor i seg selv 🙂
 
 
Tanken på hva jeg har fått til og hva jeg får til på trening motiverer meg kjempemasse til å fortsette å trene.
 
 
Fysioterapeuten sier at siden jeg har trent jevnlig siden 2016 har trening blitt en varig livsstil for meg. Det har det så absolutt.
 
 
Folk jeg kjenner spør meg om hvordan det går med smertene mine pga reumatismen når jeg trener. Jo da, jeg har selvfølgelig smerter. De er der hele tiden. Før jeg begynner treningen må jeg tape anklene mine for å holde dem stabil, og jeg må trene med håndleddstøtte på begge hender for å holde håndleddene stabile. De dagene jeg har en dårlig dag med leddsmerter roer jeg ned tempoet på treningen. Jeg er vant med leddsmertene pga betennelsesreumatismen min, og det har jeg hatt siden jeg fikk betennelsesreumatisme i 1995. Betennelsesreumatismen min skal ikke stoppe meg fra å trene, for kroppen min har godt av treningen!
 
 
Jeg er kjempestolt over den jobben jeg har gjort. Har klart å komme ned i en trivselsvekt som jeg stortrives med å ligge på, og som kroppen min har godt av 🙂
 
 
Fasiten for meg personlig å holde vekten der jeg er nå er å trene styrke tre dager i uka, tredemølleøkt i ca.30 minutter utenom styrkedagene mine, spise ren og sunn mat, spise grønnsaker og frukt og ikke spise søtsaker i ukedagene.
 
 
Dere er som sagt hjertelig velkommen til å følge meg på youtubekanalen min, og håper dere vil følge med vlogmas jeg skal ha i desember 🙂
 
 
Ønsker å dele noen mat- og treningsbilder med dere som inspirasjon. Håper dere liker bildene mine 🙂
 
 

Til frokost spiser jeg som regel havregryn med yoplait yoghurt og eple og i tillegg nyter jeg morgenkaffen min 🙂

 
 

Jeg lager cottagecheeserundsstyker, og de er kjempegode. Spise rundstykkene til lunch 🙂

 
 

Lager av og til speltlompepizza. På speltlompen har jeg ketchup uten sukker, paprika, karbonadedeig, mager cottage cheese, pizzakrydder og oregano. Steker den på 200 grader på midterste rille i ca. 10-12 minutter. Det er kjempegodt 🙂

 
 

Eggomlett med skinke, paprika og gressløk er også noe jeg lager til middag med grønnsaker til.

 
 

Viktige og nødvendige ting på trening 🙂

 
 

Leggpress er en favorittøvelse. Tar 12×3 av den øvelsen.

 
 

Seated leg curl er også en øvelse jeg liker kjempegodt. Der tar jeg 12×3.

 
 

Leg extension er en øvelse som brenner. Tar 5×5 av den øvelsen.

 
 

Markløft er blitt en ny favorittøvelse. Tar 10×3 av den øvelsen.

JULEBORDSHELG PÅ RØROS 15.11 – 17.11.2019 I ORD OG BILDER :)

Det har blitt 25.11.2019, og det er 5 dager igjen av november måned. Tenk vi går inn i desember og adventstiden. Personlig synes jeg desember er en kjempefin måned med alle de koselige julelysene som lyser opp i vinduer og i gatene i desembermørket.
 
 
Målet mitt i desember er å kose meg med førjulssysler som å bake til jul, lage julegodt, lage julegaver, høre på koselig julemusikk, skrive julekort, ta litt husrengjøring av skuffer og skap og pynte leiligheten med advent- og julepynt 🙂
 
 
15.11-17.11.2019 var jeg sammen med mannen min, hans arbeidskollegaer med følge på Røros på julebord. Hvert år bruker firmaet mannen min å reise utenbys på julebord for å ha det sosialt sammen. Lørdager blir gjerne brukt til ulike gruppeoppgaver og samarbeid. Om ettermiddagen bruker de å ha vorsspill med premieutdeling før de samles til middag. Julebordshelgen på Røros var intet unntak.
 
 
Vi kom opp på hotellet fredag 15.11.2019 kl.20.00. Om kvelden samlet vi oss og spiste middag før vi satte oss ute i lobbyen og pratet. Mannen min og jeg gikk i rett å la oss.
 
 
Lørdag morgen 16.11.2019 stod vi opp kl.08.30, og vi gikk for å spise kjempegod hotellfrokost.
 
 
Kl.10.30 ble vi samlet i grupper for å løse noen oppgaver. Så gikk vi ned til sentrum hvor det var gruppeoppgaver og oppgaveløsning gjennom “Opplev Røros”. Det var forskjellige oppgaver som handlet om Røros. Kl.13.30 var det lunch på Vertshuset på Røros før vi gikk tilbake til hotellet.
 
 
Da vi kom tilbake på hotellet gikk jeg ned på treningrommet hvor jeg tok en lett overkroppsøkt. Mannen min la seg og hvilte middag. Han begynte å kjenne at han brygget på forkjølelse.
 
 
Kl.17.30 var det vorsspill og premieutdeling før vi gikk ned i lobbyen og koste oss med en velkomstdrink. Kl.19.00 var det middag som bestod av koldtbord med masse god mat. Det var mat fra lokale leverandører, forskjellig julemat (ribbe, pinnekjøtt og lutefisk) og det var lettere mat. Koldtbordet på hotellet var overdådig, og kan ikke beskrives med ord. Det må bare oppleves. Samme med dessertbordet. Det var mange kjempegode kaker og desserter 🙂 Etter middagen ble vi sittende i lobbyen og kose oss med noe å drikke. Noen av arbeidskollegaene til mannen min var begynt å bli syke, og mannen min hadde selv begynt å bli forkjølt. Vi satt i lobbyen og satt og pratet. Mannen min og jeg gikk og la oss kl.24.00.
 
 
Søndag 17.11.2019 stod vi opp kl.08.30, og vi gikk ned til frokost. Etter frokost pakket vi sakene våre. Mannen min og den ene kollegaen hans måtte til Trondheim, for det hadde oppstått et problem med serverne til flere hjemmesider som de drifter pga strømstans. Problemet ble ordnet i løpet av søndags ettermiddag.
 
 
Det var en kjempekoselig julebordshelg på Røros, og vi koste oss alle sammen 🙂
 
 
Om ettermiddagen søndag 17.11.2019 slappet vi av og tok det med ro. Mannen min var ikke helt i form. Han hadde litt feber. Mandag 18.11.2019 måtte dro han til legen, for han ble sykemeldt til og med i morgen. Mannen min har tatt det med ro og slappet av. Noe av jobben har han fått gjort hjemmefra.
 
 
Nå har vi begynt å øve på julesanger på koret. 4.juledag (28.12.2019) skal vi delta på romjulskonsert sammen musikkorpset, et mannskor og en familiesanggruppe. Hvert år er det stappfullt i kirka på romjulskonserten. Etter konserten skal vi i koret ha kurvfest hvor vi alle sammen har med oss litt mat hver. Så dekker vi et koldtbord. Kurvfesten arrangeres hjemme hos en i koret 🙂 Det er så kjempekoselig på disse festene 🙂
 
 
Det er en egen stemning å synge i kor i førjulstiden, for man kommer seg i julestemning 🙂
 
 
Ønsker å dele noen bilder med dere som jeg har tatt de siste ukene. Jeg håper dere liker bildene mine 🙂
 
 

NB! Rudolf er forhindret fra å dra julenissen sin slede med julegaver i år, fordi han har blitt hengt opp på veggen på Røros Hotell 😀 Ha, ha, ha 😀

 
 

Hotell Røros som er et kjempefint hotell 🙂

 
 

På tur til Røros sentrum.

 
 

Røros Kirke 🙂

 
 

Kirkegaten på Røros.

 
 

Kirkegaten på Røros.

 
 

Julepyntet julegate på Røros 🙂

 
 

Pyntet og klar for julebord 🙂

 
 

Drinken aperol, og den anbefales 🙂

 
 

Julepyntet lobby på Røros Hotell 🙂

VISDOMSORD OM KATTER <3 :)

De fleste katter vil helst være inne når de er ute og motsatt. Og aller helst samtidig <3 🙂
 
Kilde: Boken “Katter!” – Den perfekte gave til alle katteelskere”.
 
 
Ordtaket er skrevet av Dr. Louis J. Camuti.

 
 

Godpuseguttene Elvis og Hammurabi (bildet tatt 11.05.2018) <3 <3 🙂

 
 

Godpusejenta Dixie Rose <3 🙂

VISDOMSORD OM KATTER <3 :)

Jeg elsker katter fordi jeg elsker hjemmet mitt, og etter en stund blir de til hjemmets synlige sjel <3 🙂
 
Kilde: Boken “Katter!” – Den perfekte gave til alle katteelskere”.
 
 
Ordtaket er skrevet av Jean Cocteau.

 
 

Kattungekvartetten i (N) Hakrilas D-kull som ble født 23.11.2019 <3 🙂

 
 

Godpusegutten (N) Hakrilas Hammurabi koser seg i armkroken min <3 🙂 Hammurabi ble født med ganespalte, og jeg kunne ikke selge ham. I dag bor han til verdens beste fòrverter i Sverige. Fòrvertene har to hunnkatter fra mitt oppdrette (Felicia og Grace) 🙂

VISDOMSORD OM KATTER <3 :)

Det finnes ikke mer uredd utforsker enn en kattunge <3 🙂
 
Kilde: Boken “Katter!” – Den perfekte gave til alle katteelskere”.
 
 
Ordtaket er skrevet av Jules Champfleury.

 
 

Kattungetrioen i (N) Hakrilas F-kull som ble født 19.01.2016 (Felicia, Florence og Felix) samlet i kattungebingen <3 🙂

 
 

Kattungene i (N) Hakrils H-kull som ble født 02.02.2018 (Helios, Hammurabi og Hera) <3 🙂