HVORDAN UNNGÅ Å BLI EN USERIØS BLOGGER OG HVORDAN BLI TATT SERIØST SOM BLOGGER? TIPS TIL OSS BLOGGERE OG BLOGGLESERE!

Som blogger siden 2007 har jeg lest og sett mange blogger. Det finnes kjempemange flinke bloggere der ute 🙂 I vår bloggverden er alle bloggene unike på hver sin måte. Jeg leser både blogger til bloggere som er 40 +, og jeg leser også bloggere til de som er yngre. Det viktigste for meg er at bloggen må gi meg noe, og det viktigste for meg er at bloggen jeg leser skal fange min interesse. Hvis ikke bloggen fanger min interesse, går jeg fort ut, og jeg kommenterer minst mulig hos den bloggeren, og jeg orker ikke lese bloggen. 

Det skal ikke stikkes under en stol at jeg siden 2007 har sett ganske så heftige bloggkrangler hvor to bloggere har vært uenige under en diskusjon, og diskusjonen har utviklet seg til en heftig bloggkrangel med innlegg og motinnlegg om hverandre frem og tilbake.

Jeg synes det blir flaut og pinlig når jeg ser slikt skjer, og en slik høylydt krangling skjer blant bloggere i absolutt alle aldersgrupper, dessverre. 

I det følgende vil jeg gi noen tips og råd til hva du ikke bør gjøre for å få stempelet som en useriøs blogger:
 

– Bloggeren blogger om sin hverdag, interesser og deler bilder med dine lesere.

– Bloggeren skaffer deg faste bloggvenner som følger seg, og som kommenterer fast bloggen sin. 

– Bloggeren fremstår som kjempehyggelig, koselig, og imøtekommende, og bloggeren fronter at alle må få lov til å ha sine egne meninger, og at det er viktig å akseptere hverandre for sine meninger. 

– Til å begynne med er innleggene og kommentarene kjempekoselig å lese, men….

– Etter hvert som bloggen former seg, begynner bloggeren å blogge om kontroversielle temaer, og gjerne med temaer som bloggeren vet kommer til å provosere leserne. 

– Bloggeren shouter gjerne innleggene sine, og alle forstår at vi bloggere ønsker å nå ut med våre innlegg! 

– Bloggeren klager høyt på at at andre bloggere shouter innlegg flere ganger om dagen, men bloggeren shouter selv blogginnlegg flere ganger om dagen, og står fram som en stor dobbeltmoralist! 

– Bloggeren har kommentargodkjenning hvor kun kommentarer hvor leserne kun er enige med bloggeren slippes igjennom. Det er en feig måte å gjøre det på! 

– Kommentarer hvor leserne ikke er enige med seg slippes ikke igjennom kommentarkontrollen.

– Bloggeren forsøker å fremstå som seriøs, og godkjenner noen ytterst kommentarer hvor leserne er uenige med seg.

– De få kommentarene hvor leserne er uenig med bloggeren får gjerne et frekt svar! 

– Bloggeren er raskt ute med å hevde at leserne som ikke har samme oppfatning som seg selv for å være nettroll og mobbere

– Bloggeren tror at innlegg som skrives på forskjellige blogger omhandler  seg selv, selv om innleggene ikke gjør det! 

– Bloggeren tar på seg en offerrolle som mobbeoffer, og påstår hårdnakket at hun/han blir mobbet.

– Bloggeren utpeker seg selv til “uskyldig” mobbeoffer for at leserne skal synes synd på seg. 

– Bloggeren ser ikke at det var h*n som begynte, for det er alltid alle andre sin feil. 

– Bloggeren skriver flere blogginnlegg på bloggen sin som man skjønner er myntet personlig mot noen bloggere. De unnskylder seg med at så lenge navn ikke er nevnt vil ingen kunne kjenne seg igjen i blogginnleggene. Der tar disse bloggerne feil, for involverte parter vil kjenne seg igjen! 


– Innleggene som skrives stemmer ikke virkeligheten med hva som faktisk har skjedd, og er tuftet på fantasier og løgn

– De involverte parter får ikke anledning til å forsvare seg, for kommentarene slippes ikke igjennom kommentarfilteret. 


– Folk trekker seg unna bloggen, for de vet hvilken type blogger de har med å gjøre. 

En slik måte på blogge kan føre til mistrivsel på bloggstedet, og bloggere som har en slik fremtoning vil etter all sannsynlighet miste lesere, noe de kanskje ikke innser selv. Disse type bloggerne vil dessverre ikke bli tatt seriøst av lesere. 

Vil du fremstå som en seriøs blogger i andres øyne bør du gjøre følgende:

– Blogg om temaer som du interesserer deg for, og som du vet at du er god på. Det er da du får en ærlig og ekte blogg. 
 
– Finn din egen bloggstil.
 
– Ikke kopier andres måte å blogge på, for det vil blogglesere gjennomskue.
 
– Hvis du velger å ha kommentarkontroll, slipp i det minste igjennom alle kommentarer du får inn, selv om man får inn kommentarer fra blogglesere som stiller seg kritisk, eller stiller et spørsmålstegn til det du skriver. Jeg har stor forståelse for at de aller styggeste kommentarer som man får inn ikke blir publisert. 
 
– Ikke forvent at leserne dine er enige med deg i ulike temaer du skriver om. 
 
– Svar bloggleserne dine på en høflig og saklig måte, selv om du ikke er enig med dem. 
 
Ikke beskylde bloggleserne for å drive mobbing hvis de skriver at de er uenige med deg, dersom du som blogger velge å blogge om et kontroversielt tema. Uenighet har aldri vært i nærheten av å være mobbing. 
 
– Vær saklig og begrunnet selv i dine svar, og forvent gjensidig saklighet tilbake fra dine blogglesere. 
 
– Vis at du verdsetter bloggleserne dine ved å kommunisere med dem. Husk at bloggleserne dine tar seg tid til å kommentere på nettopp din blogg!
 
– Noen blogglesere bruker en utgått trussel når de truer sine blogglesere at de vet hvor bloggleserne sine bor ut fra ip-nummeret som står under kommentarene vi bloggere får inn. Det er tull og tøys!
 
– Ip-nummeret som vi bloggerne ser under kommentarer vi får inn viser aldri og husk aldri gateadressen til våre lesere!
 
– Jeg kan bo på en side av en by, mens mitt ip-nummer som bloggeieren ser er koblingsboksen eller sentralen for mitt nettverk! Den koblingsboksen kan stå flere kilometer unna! Jeg vet at mitt ip-nummer står flere kilometer unna der jeg bor selv om et par bloggere hardnakket mener noe annet! Jeg vet best hvilket ip-nummer jeg selv har, og hvor jeg bor i forhold til den koblingsboksen/sentralen nettverket vårt er koblet opp imot.
 
– Vi som bloggeiere kan aldri spore bostedsadresse ut fra ip-numrene vi ser! Det er det kun politi og rettsinnstanser som kan få tak i! 
 
Trusler om at du vet hvor dine blogglesere bor ut fra å se ip-nummeret gjør at du mister blogglesere, for ingen orker å besøke bloggen din når du truer dem! Du oppnår det stikk motsatte enn hva du selv håper på ved å true leserne dine! 
 
– Det dummeste du gjør som blogger er å komme med usaklige beskyldninger mot dine blogglesere eller andre bloggere! Ikke sleng beskyldninger ut i løse luften mot bloggleserne dine eller andre bloggere uten at du har grunnlag og bevis for det du sier. 
 
Til dere som er blogglesere vil jeg gi dere følgende råd: 
 
– Dersom du kommer over et blogginnlegg som du blir provosert av å lese, klikk på X-knappen i hjørnet på PC’n, og gå ut fra bloggen.
 
– Så lett er det, men så vanskelig for mange blogglesere!
 
– La vær å lese bloggen igjen om du føler du blir så irritert av å lese det bloggeren skriver. 
 
– Irriterer bloggen deg så mye, lat som om bloggen ikke eksiterer. 
 
– Det er du selv som velger å lese blogginnlegg hos en blogger som irriterer deg. 
 
Ingen tvinger deg til å lese en blogg! 
 
– Hvis en blogger irriterer deg så mye at du ikke klarer å se shouteinnlegg og andre innlegg skrevet av bloggeren er det du som har et problem, og ikke bloggeren! 
 
– Dersom du ser en overskrift hos en blogger som du blir provosert og irritert av å lese, ikke gå inn på bloggen for å la deg provosere. 
 
– Dersom du absolutt vil skrive en kommentar hos den bloggeren som irriterer deg, ikke send kommentaren med en gang. Vent litt med å sende kommentaren til du er blitt roligere. 
 
– Vær saklig når du kommenterer. 
 
Ikke gå til personangrep mot bloggeren.
 
Blogging skal være en lystbetont hobby for oss alle sammen, og ingen vil at hobbyen sin skal bli ødelagt. Vi må alle sammen ta et felles ansvar for hvordan vi ønsker at bloggmiljøet skal være. 
Respekt og toleranse for hverandres meninger, holdninger og synspunkt er tre kjempeviktige begreper som man må tenke på både som blogger, og som bloggleser. 
 
Ønsker alle en kjempefin dag <3 🙂 
 
 

 

 

27 kommentarer
    1. Takk for gode råd 🙂 Hilsen nybegynneren …….
      Se gjerne innom meg, og se om du liker bloggen min.
      Klem <3

    2. Due: Bare kjempekoselig det 🙂 Jeg har blogget jevnt siden sommeren 2007, og har sett litt av hvert av forskjellige bloggere (både unge og voksne). Det er ikke lett å oppdage det før det er for sent.

      Har en hverdagsblogg på et privat domene, men det hender nokså ofte at serveren hvor bloggen min ligger er nede for telling pga teknikske feil, og da er det greit å ha en annen blogg som jeg kan føre over innlegg fra 🙂

      Tusen takk 🙂 Det skal jeg gjøre 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld videre 🙂

      Bloggklem fra Toril

    3. Veldig fine tips, takk! 😀
      Føler selv jeg er litt i useriøs kategorien, fordi jeg har sikkert en blogg med litt humor og ikke så veldig likens andre siden jeg tegner. 🙂 Men det er som det også står i innlegget her, bare en morsom hobby jeg har:)

    4. misscarrot: Tusen takk for kjempekoselig kommentar 🙂 Så kjempestilig da! Jeg tok en titt på bloggen din, og den virket humoristsik ja 🙂 Synes det er tøft når folk tør å lage sin egen vri på bloggingen sin, og ikke bare skrive om mote, sminke osv. Da er jeg redd for at man drukner i massen av slike bloggere 🙂

      Stå på videre, og kos deg meg med bloggingen din 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Hilsen Toril

    5. Mange gode tips her 🙂 Dette gjelder jo generell folkeskikk også da, spør du meg.. Nettroll anser jeg dem som kommenterer ufint anonymt, men velger man å blogge må man også tåle at ikke alle vil være like enige. Fint innlegg!

    6. Kristina: Kjempekoselig at du likte innlegget 🙂 Akkurat dette emnet brenner jeg for. Så helt klart. Det er de som skriver stygge anonyme kommentarer som anonyme som er det vi kjennertegner som nettroll.

      Jeg er helt enig. Hvis man blogger, og velger å ha et åpent kommentarfelt får man tåle at alle ikke er enige, og man går jo ikke rundt ellers og er enige med hverandre. Alt handler til syvende og sist som folkeskikk, og det skal de fleste av oss ha lært. Det er bare at dessverre er terskelen lavere for å være mer ufin bak et tastatur.

      Hvis en blogger ikke tåler at leserne er uenige så får man heller lukke kommentarfeltet for kommentarer, og sile ut kommentarene man ønsker å ha. Det vil skinne godt igjennom. Man har mulighet for å la være å motta kommentarer også. Halve moroa med blogg er å ha kontakt med leserene 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂

      Hilsen Toril

    7. Tusen takk for at du følger meg 🙂
      Du er da med på en premie konkurranse 🙂 Ønsker deg masse lykke til 🙂
      Håper du liker Bloggen min 🙂

    8. Kristina: Ja, men samtidig forstår jeg godt at noen velger å benytte seg av denne muligheten til å lukke bloggen for kommentarer. Som bloggeier selv synes jeg det er viktig å kommunisere med dere som leser bloggen min, for det som som du skriver bloggen levende 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei fortsatt kjempefin og god uke 🙂

      Hilsen Toril

    9. miwf: Jeg trenger å bli minnet på det selv jeg hvordan jeg ønsker å fremstå som blogger, og jeg prøver å ha et mål med bloggingen slik at det jeg ønsker å skrive skal nå ut til leserne mine 🙂

      Selv er jeg opptatt av å bekjempe nettmobbing, og uønsket atferd blant bloggere i alle aldre er noe jeg virkelig brenner for. Slike temaer er like mye psykologi noe jeg alltid har vært interessert i. Har jo masse psykolog gjennom studiet mitt 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke 🙂

    10. Fornuftig tanker:-) Jeg startet egentlig å blogge for en evighet siden, den gangen VGblogg var stor ( og nærmest enerådende?) Men jeg har egentlig aldri hatt fokus på å tilfredstille leserne, er jeg redd, det har mer vært et utslag av at jeg mener (for?) mye om mye.
      Ser nok allikevel at det at man her har shout-mulighet, statistikk og lister med mer, gjør at man får en litt annen motivasjon i tillegg, det er jo gøy å se ta man blir lest. Har vel allikevel bestemt meg for å ikke ha noe særlig fokus på det framover, det blir både for tidskrevende og navlebeskuende…

    11. Myriam: Tusen takk for et kjempefint innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg har hverdagsbloggen min på et eget bloggdomene some jeg eier selv, og stortrives der 🙂 Valgte vel egentlig å åpne denne boggen for å lagre alle innleggene mine, for av og til er serveren hos de som drifter bloggserveren min nede, og jeg har mistet noen av mine innlegg som jeg har skrevet. Når det skjer kan jeg hente tilbake innlegg jeg har skrevet fra denne bloggen.

      Det at du mener at du mener for mye er kjempebra, for det skal være plass til engasjerte bloggere som tørr å skrive engasjerte saker om hva de mener.

      Blogg.no er jo en mer kommersiell bloggplattform enn andre bloggplattformer, og det som gjør det er nok de listene. Jeg shuter innlegg som jeg synes er viktige, og som jeg engasjerer meg i. Ikke for å få lesere, men for å nå ut med et budskap. Selv vet jeg at jeg har mine faste lesere og bloggvenner som leser bloggen min.

      På hovedhverdagsbloggen min som jeg har deler jeg innleggene på ulike bloggfacebookgrupper, twitter og google +. Merker at jeg har mer stabilt lesertall der, med akkurat de samme innleggene på hovedhverdagsbloggen min 🙂

      Selvfølgelig er det moro at bloggen blir lest, og det gjelder alle oss som blogger 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    12. Veldig kjekt å lese slike innlegg siden jeg er nybegynner her på blogg.no (blogget andre steder før). Mulig jeg misforstår noe av det du skrev. Men, rådet ditt er at man skal/bør bare skrive om temaer som opptar en og ikke om hva som skje i sitt liv for å bli tatt som en særiøs blogger? Jeg bare lurer 🙂

    13. kosekaos: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 🙂

      Jeg råder deg til å blogge om dine interesser, for det gjør bloggen til deg og din. Hvis man etterlikner andre bloggere blir det fort gjennomskuet. Gjerne ha god kontakt med leserne slik at de har lyst til å komme tilbake for å lese bloggen din.

      I mine øyne er en useriøs blogger en som er spydig og frekk med leserne sine når de skriver sin meninger i kommentarfeltet. Nå er det opp til hver enkelt blogger om man ønsker åpent kommentarfelt eller ikke. Som blogger kan man velge å ha kommentarkontroll på slik at man har kontroll med kommentarr som kommer inn. Selv om noen bloggere gjør det er de flinke til å godkjenne alle kommentarene som leserne skriver. Det finnes noen bloggere som aldri godkjenner kommentarer hvor leserne er uenige med bloggeren, og det skinner fort igjennom for leserne.

      Hvis du vil være åpen om livet ditt er du mer i sonen for å oppleve drittslenging fra lesere. Synd, men sant. Ta f.eks en blogger som sliter psykisk, og som ønsker å blogge om det. Kanskje bruker den bloggeren bloggen sin som terapi, og det siste han/hun trenger å møte er stygge kommentarer fra leserne sine. Grunnen til det kan vær fordi at noen av leserne føler at de møter seg selv i døren i slike personige innlegg.

      Hvis du er en blogger som blogger generellt om hverdagen din med hverdagsbilder er det noe som krydrer bloggen og innleggene.

      Finn den bloggstilen du ønsker. Vil du blogge om samfunnsspørsmål skal du bare gjøre det, men det er en del lesere som vil la seg provosere, og som velger å gå til angrep på bloggeren. Noen bloggere er mer utsatt for å få stygge kommentarer enn andre.

      Til slutt har du gruppen med bloggere som roper: “Ulv, ulv!”, og de takler ikke å få svar fra leserne hvor leserne er uenige. De trekker fort frem “mobbeofferkortet”, og de mener at leserne mobber dem selv om kommentarene fra leserne er saklige og konstruktive. Disse bloggerne er useriøse bloggere, for man mister lysten på å lese bloggen igjen siden de fort stempler leserne som nettroll og mobbere.

      Lykke til 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    14. Kjekt innlegg. Er så enig. Trenger ikke å være enig, men hvis en ytrer sin mening gjør det på en saklig måte…. Det mener jeg både om bloggeren og leseren. Har vel vært skjermet for dette – og det er jo greit:)))Tror og når en oppnår et visst antall lesere at det kan være at flere kommer med ufine meldinger av ymse grunner.
      Ønsker deg en flott dag:))

    15. stavangerinmyheart: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnleggt mitt 🙂

      Jeg er enig med deg. Man trenger ikke å være enige, og kluet er å ytre sine meninger på en saklig måte, og det gjleder selvsagt leseren og bloggeren. Skal man bli tatt på en seriøs måte er handler det om gjensidighet.

      Takk og lov har jeg også vært skjermet for slikt. Har vært skånet for å få stygge kommentarer. Det har ikke vært så mange stygge kommentarer nei 🙂

      Kan være du har rett at jo høyere antall lesere man har, jo fler ufine kommentarer kan man risikere å få.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    16. Anonym: Tusen tak for en kjempefin kommentar 🙂 Jeg skrev innlegget kun etter hva jeg har observert som blogger gjennom flere år. Det er erfaringer man lærer av, og om utvikler oss til gode bloggere.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    17. annilin: Tusen takk for kjempekoselig kommentar! Jeg skrev mitt innlegg bassert på egne erfaringer, og mine observasjoner gjennom årene jeg har blogget.

      En ting er sikkert, og det er at man uvikler og lærer noe nytt hele tiden som blogger.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg