TENK OVER FØR DU STEMPLER DINE LESERE SOM “NETTROLL” ELLER “MOBBERE”!

På TV2.no kan du nå få se videoer av 6 kjente personer som regelrett har opplevd grov og sjikanerende netthets.

Mange bloggere vil en eller annen gang oppleve å få ufine kommentarer i sine kommentarfelt, og selvsagt er det sårende å motta slike kommentarer. Spesielt hvis kommentarene inneholder personhets som er klart rettet mot deg som person, hets som går på ditt utseende, hets som går på din religion og ikke minst trusler. Når jeg nevner trusler, mener jeg alvorlige trusler som f.eks. hvor man blir oppfordret til å ta livet av seg selv! Det er ikke greit å skrive slike kommentarer!

De som ytrer seg på en slik måte hvor kommentarene deres består av stygg og grov personhets, hets omkring utseende, hets omkring religion og trusler har misforstått ytringsfriheten fult og helt! 

Når man blogger vil man oppleve å få kommentarer som kanskje ikke like hyggelige, og de kommentarene trenger nødvendigvis ikke inneholde personhets eller annen form for hets. Kommentarene kan likevel oppleves som ubehagelige å motta for den som mottar kommentaren. Det kan være ordvalg som avsenderen har brukt som gjør at mottakeren reagerer på kommentaren, men likevel kan kommentaren være på grensen til de som kalles for netthets. Slike kommentarer er heller ikke greit å skrive i andres kommentarfelt! 

Stygge og ufine kommentarer skal ikke aksepteres uansett hva det er!


Det er helt i orden at man er uenige med hverandre, og det må vi bloggere tåle! Hvis vi ikke tåler det, får vi legge ned bloggen med en gang! 

Jeg leser en del blogger, og de bloggene jeg leser er bloggere i alderen fra 30 år og oppover. Nå har jeg lagt merke til at noen ytterst få bloggere hyler høyt om at de er mobbeofre. Når man tar nærmere titt på kommentarene som bloggeren har fått, er ikke kommentarene i nærheten av det som kan kalles mobbing, hets og sjikane! Man kan lese at en eller annen leser er uenig med det bloggeren skriver, og leseren som har skrevet kommentaren har begrunnet sin mening for hvorfor han/hun er uenig på en saklig måte. I neste øyeblikk skriker bloggeren høyt om at hun/han blir mobbet, og kaller leserne sine for “nettroll” og “mobbere”! Ingen liker å få stempelet “nettroll” eller “mobbere” uten reellt grunnlag. Disse bloggerne det gjelder bør lære seg hva som faktisk er nettmobbing og ikke! De kan sammenliknes med gutten som ropte: “Ulv, ulv”. 

I de videoepisodene som TV2.no nå legger ut, får vi se hva de 6 kjente personene har opplevd av alvorlig grad av netthets og trusler! Her er det ikke bare uskyldige kommentarer hvor leserne er uenige med bloggeren! Det er snakk alvorlig grad av grov netthets og grove trusler! Disse videoene viser hva som faktisk er alvorlig og grov netthets! 

Hvis dere går inn på disse linkene kan dere se noen av episodene som TV2.no har publisert:

 

 

 
 
 
Neste gang du som blogger eller bruker av sosiale medier får en saklig kommentar hvor leseren er uenig med deg, og i tillegg begrunner kommentaren sin på en saklig måte, vær så snill å ikke skrik om at du blir mobbet, sjikanert og trakassert! Ha i bakhodet hva de 6 kjente personene faktisk har opplevd av alvorlig grov netthets og trusler! 

Det er aldri, aldri greit å gå direkte til personangrep når man kommenterer hos en blogger som f.eks. at man er feit, er en “knulledukke” m.m. på facebook, eller på andre sosiale medier! Da misbruker man ytringsfriheten sin! Det er det som er netthets og nettmobbing! 


 
11 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg.
      I disse tider da en gjerne ser seg selv som et selvutnevnt offer, er terskelen lav før man føler seg støtt eller mobbet. Uenighet blir sett på som mobbing, og det er en trussel for ytringsfriheten.
      Når det er sagt så må det gå ann å oppføre seg, både på nett og i det virkelige liv. Men enkelte har jo store problemer med det da…
      Ønsker deg en god dag 🙂

    2. Utrolig godt innlegg. Jeg holder selv på å lære barna mine forskjell på erting og mobbing. De fleste kaller alt for mobbing. Jeg vet om minst en blogger som skriker om at hun blir mobbet, selv om hun får saklige kommentarer….Dette bunner vel i at hun heller ikke er så enig i de kommentarene. Da kan man hyle om nett-trollet. Så viser det seg at det personen selv som faktisk er nett-trollet Utrolig……

    3. stavangerinmyheart: Tusen takk for kjempekoselig kommentar!

      Ja det er kjempestor forskjell. Det er ikke mobbing hvis bloggleserne er uenige, og kommer med saklige kommentarer om hvorfor de er uenige!

      Det disse kjendisene har opplevd på sine blogger er og blir nettmobbing og hets på det groveste vil jeg si Som f.eks. Sandra Borch som fikk drapstrusler!

      Jeg er engasjert i dette, for jeg ser at mange bloggere hyler rundt seg om at de blir mobbet når de faktisk ikke blir mobbet. Det synes jeg er en skam for alle de som opplever fysisk og psykisk mobbing på skolen og på ulike arbeidsplasser!

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Hilsen Toril

    4. Celina Stamper: Tusen takk for kommentar 🙂 Dette er noe jeg er engasjert i, for det er alt for mange på sosiale medier og nettsider som hyler rundt seg om at de blir mobbet når de faktisk ikke blir det. Ta f.eks. Sandra Borch som fikk drapstrusler på bloggen sin. Det er så uhørt som det går an å få bli, og der sitter det bloggere, instagrambrukere og youtubebrukere og hyler “Ulv, ulv” om at de blir mobbet når det ikke er tilfelle! Da reagerer jeg, for det er stor skam med tanke på de som faktsik blir reelt mobbet fysisk og psykisk hverdag på skole og på arbeidsplasser!

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Hilsen Toril

    5. due: Tusen takk for kjempekoselig innlegg med fint innspill 🙂

      Da jeg jobbet som lærer i skolen og som førskolelærer jobbet jeg mye med elevene om nettopp dette. Det hendte at ungene ble uenige med hverandre, og det var de elevene som kom inn og mente at de hadde blitt mobbet når de selv hadde vært med i en lek. Da mener jeg lek. Vi prøvde å forklare elevene hva som var forskjell. Mobbing skal ikke tillates, og mobbing skal man ta alvorlig! De fikk beskjed om å være forsiktige å si at de ble mobbet når det ikke var tilfelle!

      Det er et par bloggere jeg vet om som hyler: “Ulv, ulv”, og som over hodet ikke skjønner forskjell på hva som faktisk er mobbing, og ikke mobbing. Begge to hyler høyt at de blir mobbet når andre prøver å være saklige i sine kommentarer, og da mener jeg saklig uten noe form for personagrep eller ufinheter. De kan tenke på hva som skjedde med Sandra Borch! Hun fikk reelle trusler på bloggen sin fordi hun var kortvokst, og hun fikk drapstrusler på bloggen sin! Samme med Sophie Elise. Hun fikk også gjentakende stygge kommentarer som var av hetsende karakter.

      Jeg skjønner at leserne blir irriterte når de blir usaklig stempelt som nettroll og mobbere når det ikke er i nærheten av mobbing, men kun uenighet og saklig diskusjon. Man kan trekke en sammenlikning til en voldtekstmann som mener at voldtektsofferet voldtok ham! Det er akkurat det samme!

      Noen eier over hodet ikke selvinnsikt eller evnen til å se seg selv i et speil for hvordan de oppfører seg!

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂

      Bloggklem fra Toril

    6. Amen, og takk for innlegget!
      Jeg jobber som lærer i ungdomsskolen, og jeg har to barn selv. Gjennom hele oppveksten har jeg lært mine barn forskjellen på hva som er mobbing og hva som ikke er mobbing. Jeg har forståelse når barn ikke vet forskjellen på det å bli mobbet og ikke. Når voksne mennesker ikke vet forskjellen hva som er mobbing og ikke mobbing finnes det ingen forståelse. Da blir min forståelse til oppgitthet fordi de ikke har den nødvendige sosiale koder i livene sine.
      De eksemplene du viser til fra webserien på TV2 viser tydelig hva som er grov nettmobbing og netthets, og det er ingen tvil.
      Jeg leste meg opp på bloggen Synskepggy med innlegget som har fått over 700 kommentarer, og jeg synes oppriktig synd på Synekspeggy 🙁 Hun har min store medfølesle. Jeg vil ikke kalle det mobbing det hun blir utsatt for, men heller netterrorisering av et nettroll.
      Nettrollet KM roper høyt at hun er et mobbeoffer. Det er hun ikke, men hun er en plagsom bloggterrorist som ikke vet hvor grensen går.
      Nettroll som KM jeg blir sint på, fordi hun misbruker frekt mobbebegrepet. Hun burde begynne å tenke på barna, ungdom og voksne som opplever grov mobbing dag ut og dag inn på skolen og på arbiesplasser.
      Bloggere som Sophie Elise og hun Borch kan skrive under på hva grov netthets er. De synes jeg synd på 🙁 KM får ikke min sympati, for hun er et verste nettroll som jeg har sett på blogg.
      Det er veldig flott at du deler innleggene dine om dette 🙂
      Jeg ønsker deg en fin kveld 🙂
      Stor bloggklem fra Gry

    7. Råbra innlegg snuppa mi;))
      Hvorfor har du ikke postet dette innlegget ditt oftere? Innlegget du har skrevet er råbra skrevet;)) Og det passer råbra etter alt som har skjedd på bloggen til SP hvor BLOGGTERRORISTEN KM roper og bærer seg om at hun er et stakkars mobbeoffer.
      Det Sandra Borch, Jørgen Foss, Sophie Elise og Mani Hussaini har opplevd ER og BLIR det som kalles for NETTHETS og grov NETTMOBBING.
      Hvordan har KM SAMVITTIGHET til å LYVE om at hun blir mobbet når det er KM som ER og BLIR den som holder på med å TERRORISERE SP og bloggvennene til SP på kommentarfeltet til SP. SP har god grunn til å fortelle at KM ER og BLIR et UFORDRAGELIG nettroll.
      Jeg blir uvel og kvalm når den UFORDRAGELIGE bloggkjerringa KM mener at det er hun blir mobbet av SP og bloggvennene når det ER og BLIR KM som er den som terroriserer SP. Og det i SP sitt kommentarfelt.
      KM har ikke skamvett å gi seg med kveruleringen hun holder på med. Og det KM holder på med er LANGT fra NORMAL oppførsel til en bloggkjerring på 44 år.
      Herregud. Unnskyld min irritasjon. Jeg blir PROVOSERT og FORBANNA når KM er et UFORDRAGELIG nettroll som beskylder USKYLDIGE bloggere og blogglesere for å mobbe og trakassere henne når det er KM som ER og BLIR den som er bloggterroristen.
      Etter jeg så på videoklippene fra nettserien som du linket til på bloggen din viser det ren FAKTA hva som ER og BLIR netthets og nettmobbing på det GROVESTE. KM har INGEN rett til å LYVE om at hun er et mobbeoffer når det er KM som ER og BLIR bloggterroristen på bloggen til SP.
      Ha en råfin kveld;))
      Stooor klem fra Else Marit

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg