ER DET Å VÆRE INFLUENCER ET YRKE?

Vi er kommet til 2024, og jeg mener det er på høy tid og bare akseptere at samfunnet er under utvikling. Alt i samfunnet har forandret seg.
 
 
Det som har forandret seg mest er media og medienes rolle og påvirkningskraft på oss mennesker. Medier har alltid vært der, og de er der nå også på en annen måte. Tenker tilbake til min egen barne- og ungdomstid. Da hadde vi kun en kanal på NRK på radio og TV. I alle generasjoner har man hatt idoler man har sett opp til.
 
 
Foreldregenerasjonen min hadde sine idoler som de så opp til. Min generasjon som jeg tilhører hadde også våre idoler som vi fulgte og den oppvoksende generasjon har sine idoler de ser opp til.
 
 
Forskjellen er at foreldregenerasjonen min og min generasjon kunne lese om våre idoler i ukeblader, vi kunne kanskje se dem på filmer. Min generasjon kunne også se idolene våre i ett og annet program på TV.
 
 
Dagens barn og ungdom har også idoler som de liker å følge.
 
 
I dag er det ikke bare radio, TV og ukeblader hvor man kan følge med på sine idoler. På 80-tallet ble flere og flere husstander tilknyttet kabel-tv, og man fikk inn flere kanaler. Plutselig kunne vi se mer til idolene våre på flere TV-program 😊
 
 
Med kabel-tv’n sin utvikling fulgte også en ny utvikling, nemlig data og internett som førte til at man kunne følge kjendiser og idoler enda tettere enn før.
 
 
I dag kan man strømme TV-programmer på PC’n via nettet 24/7. Den teknologiske utviklingen har gjort det lettere for oss å følge våre idoler tettere på livet 24/7.
 
 
TV-programmene har også forandret seg gjennom årenes løp. I 2001 oppstod det første reallityprogrammet “Big Brother” hvor vi kunne følge 10 norske ungdommer som ble låst inne i en leilighet i en bunkers på Fornebu i 100 dager. Der levde og bodde de sammen, og en dag i uken var det livesending fra studio, og en og en deltaker ble stemt ut. Til slutt stod man igjen med en vinner.
 
 
Over alt i Big Brother huset var det satt opp kameraer slik at man kunne følge deltakerne 24/7. De første sesongene måtte man kjøpe abonement på nettet for å få tilgang til kameraet i huset. På den tiden var ikke internett så godt utbygd alle steder i Norge, og det var de færreste som kunne få tilgang til kameraene inne i huset “Big Brother” 24/7.
 
 
Det ble etter hvert flere sesonger av Big Brother. I tillegg til Big Brother kom det flere reallityprogram man kunne følge som for eksempel “Farmen” og “Paradise Hotell”.
 
 
Flere av de som har deltatt i reallityprogram har klart å lage seg egen selvstendige mediekarriere på sosiale medier.
 
 
I dag er ikke medier bare aviser, radio, TV og ukeblader. Medier i dag er så mye mer som sosiale medier drevet på nettet. Slike medier på nett er youtube, snapchat, instagram og TikTok.
 
 
Etter som medier er så mye mer enn aviser, radio, TV og ukeblader er det å bli kjendis blitt utvidet til å omfatte personer som gjør det bra og blir kjent gjennom sine sosiale medier.
 
 
Hva er en kjendis? “En kjendis er en levende person som er allment kjent i samfunnet, særlig på grunn av omfattende omtale eller synlighet i massemedier som TV, aviser og internett”. Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Kjendis
 
 
De som har klart å skape seg en karriere på sosiale medier kalles i dag for influencere (påvirkere). Felles for dem er at de har klart å jobbe seg opp og fram til dit de er i dag. Noen av dem av store bloggere frem til 5-6 år siden. De hadde mange lesere og følgere på sine blogger, og de tjente penger på å blogge.
 
 
Flere av de store bloggerne som blogget her på blogg.no og andre bloggplattformer tidligere la ned sine blogger, og de satser nå på snapchat og instagram. Noen av dem er: Marna Haugen (Komikerfrue), Anette-Marie (Tingjegliker), Sophie Elise, Stinablogg, Kristin Gjeldsvik, Anna Rasmussen (Mamma til Michelle), Linni Meister og flere.
 
 
Jeg tror de færreste er klar over hvor hardt arbeid de la ned på bloggene sine for å komme seg opp. De måtte være dyktige på å markedsføre seg selv slik at de fikk reklamer på bloggene sine som kunne gi dem inntekter. Inntekter skaffet de seg gjennom det som kaltes for topplister. Jo høyre oppe de lå på topplisten jo mer attraktiv var de for samarbeid.
 
 
Etter hvert la de ned bloggene sine både på blogg.no og andre bloggplattformer. Blogg. no som plattform gjennomgikk en omstrukturering hvor noen av oss fikk fortsette som bloggere på blogg.no, og andre bloggere fikk ikke fortsette. Vi mistet flere av våre gode bloggvenner som gikk over til andre bloggplattformer og begynte å blogge der.
 
 
Blogg.no hadde en ordning om at de bloggerne som ville begynne å blogge igjen måtte godkjennes via en miniblogg hvor de måtte et visst antall lesere for å komme inn som hovedblogger på blogg.no. Noen la ned en kjempegod jobb, og de fikk komme inn som bloggere, mens andre gav opp.
 
 
I dag er samlebetegnelsen for bloggere, snappere, instagrammere og youtubere influencere.
 
 
Hva er en influencer: “Influenser (engelsk: influencer) eller påvirker er en opinionsdanner eller annen enkeltperson som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke meninger og atferd hos lesere og tilhengere med samme interesser. Betegnelsen blir særlig brukt i reklame- og mediebransjen.” Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Influenser
 
 
Er vi alle bloggere influencere? Min mening er nei!
 
 
Selv føler jeg meg ikke som en influencer, fordi jeg har en liten blogg med få lesere. Jeg har en snapchatkanal hvor jeg snapper hverdagsbilder, bilder og videoer av kattene mine, deler mat jeg spiser, jeg deler bilder eller videoer som jeg tar på trening. På min snapchat har jeg stortsett familie, slekt og venner som følger meg, og som jeg følger tilbake. Følger også snappere som har samme interesser som meg kom katter, trening, håndarbeid og helse.
 
 
Jeg følger selv noen få andre influencere som: Kristin Gjeldsvik, Sara Emilie, ei som heter Marie Bjørnsen, Selene Lie, Anette Marie Antonsen (siden jeg var med i Team Jeg Liker) og Marna Haugen (som var med i Team Jeg Liker samme kull som meg).
 
 
Har tre instagramkontoer. Den ene instagramkontoen er om trening og mat, den andre kontoen er kun av kattene mine og den tredje er instagramkonto med natur- og hverdagsbilder jeg tar. Jeg har flere følgere på kontoene mine.
Likevel føler jeg meg ikke som en influencer.
 
 
Influencer får massiv kritikk, og det synes jeg er ufortjent! Influencer har blitt en yrke i dag, og det er et selvstendig yrke hvor de fleste er selvstendig næringsdrivende. Flere hevder at influencer ikke er et yrke.
 
 
I dag er det et yrke om man liker det eller ei.
 
 
De største influencerne i dag jobber 24/7, og de kan ikke ta seg fri slik vi andre kan. Influencerne er avhengig av å jobbe slik at de får inntekt av reklamer, og det får de via oss følgere.
 
 
Influencerne må hele tiden jobbe med å lage innhold på sine sosiale medier. En dag uten innhold og følgere betyr ingen inntekt.
 
 
Kan hvem som helst være influencere? Akkurat det spørsmålet vil jeg til nei. Du må ha innhold som selger, og som folk liker å følge med på. Det er en grense på hvor mange skjønnhetsinfluencere det er plass til på markedet.
 
 
Mye av kritikken mot influencerne er at de mangler faglig kompetanse og utdanning. Noen influencere har faktisk faglig utdanning. Ta f.eks Funkygine. Hun har utdanning innen idrett. Det finnes flere kost- og treningsinfluencere som har utdanning innen kosthold og trening. Faglig kompetanse og utdanning er en styrke når man er influencer. To influencere jeg følger har utdanning som journalist (Anette Marie og Selene Lie).
 
 
Selv om det å ha udannning i ryggen er en stor styrke er det ingen must. Like som utdanning er det å se andre mennesker ut fra egne livserfaringer. Akkurat det mener jeg influencerne Marie Bjørnsen og Kristin Gjeldsvik har.
 
 
Kristin Gjeldvik har klart og jobbe seg opp fra et økonomisk kaos til å få kjøpt seg egen leilighet. Det står det virkelig respekt av ❤️ Kristin vet hvordan det er å ha gjennomgått et brudd, og hun vet hva det vil si å være mamma.
 
 
Det som skremmer meg midt i det hele er når 16-17 åring sier de ikke vil gå på videregående skole fordi de skal satse på å bli influencere. Jeg tror ikke de vet hvor mye jobb som ligger bak for å bli en stor influencer. Det tok flere år for de store influencerne som før var toppbloggere.
 
 
Er influencer et yrke? I 2024 er det et yrke, og et yrke som fortjener litt mer anerkjennelse enn hva det får.
 
 
De som hardnakket sitter på sin høye hest og sier det ikke er et yrke vet bare ikke hvor mye jobb som ligger bak. De fleste influencere er selvstendig næringsdrivende, og de må jobbe beinhardt for å få det til. De store influencerne som har ulike samarbeidsparnere har mye filming til ulike samarbeid de har. Det er fordi skal reklamere for sine samarbeidspartnere. Noen av influencerne har også skap seg egne merkevarer som de skal reklamere for.
 
 
Ta f.eks Sara Emilie. Hun har utviklet klesmerket “Careless” som selger bikini, undertøy, kjoler m.m. Hun skal reklamere for klesmerket sitt. Her må Sara Emilie filme klærne for klesmerket sitt, og i tillegg har hun andre samarbeidspartnere som hun skal reklamere for. Det kreves nøye planlegging for å få det til å gå opp med en del reising, møter osv.
 
 
Det er reklamer influencerne tjener penger på. Nøyaktig på samme måte som noen TV-kanaler, aviser og ukeblader på. De må ha reklamer for å få det til å gå rundt.
 
 
Media før gjaldt radio, TV, aviser og ukeblader. I kjølevannet av den teknologiske utviklingen med data og internett, er det mer og mer vanlig at vi ser TV og hører radio over nettet. Dermed har sosiale medier som snapchat, instagram og YouTube kommet inn i mediebegrepet. Da skulle det bare mangle at man ikke anerkjenner influencer som et yrke.
 
 
Det er på høy tid at vi begynner å anerkjenne influencer som et yrke! Samtidig skal man være bevisst på innholdet influencerne deler. Man skal være klar over at det finnes influencere som driver med villedende markedsføring, og influencere har innhold som kan være til skade for de som ser på. Det gjelder å være bevisste.
 
 
Her har foreldre et særdeles viktig ansvar overfor sine unger! Det er viktig at foreldre forklarer ungene sine at selv om influenceren deler et innhold hvor alt virker som 100% perfekt og rosa, er det ikke slik hverdagen er. Livet er ikke 100% perfekt hele tiden, og det er uhyre viktig at unger lærer tidlig.
 
 
Før sosiale mediers tid var forbildene for folk f.eks skuespillere, popartister og rockestjerner. I dag vil automatisk en del influencere bli forbilder for mange som følger med sosiale medier. Influencere må være seg bevisst ansvaret for det å være et godt forbilde.
 
 
Før eller siden vil ungene også komme til å følge sine influencerforbilder, og foreldrene kan ikke stå å gjete ungene sine. Derfor er det viktig at foreldre tidlig kommer på banen slik at ungene får et sunt forhold til sosial medier og influencere.
 
 
Det er viktig at vi nå begynner å respektere influencer som et yrke på samme måte som andre selvstendige næringsdrivende yrker. De fordommene som influencerne blir møtt med av noe mennesker gir et dårlig signal til ungene våre. Vi har kommet til 2024, og massemediasamfunnet har utviklet seg.
 
 

13 kommentarer
    1. Interessant det du skriver, Toril 🙂 Jeg tenker ikke på influencer som et yrke, men mer som en livsstil, hvor man i tillegg tjener penger på markedsføring, foto, mm. Men jeg tilhører jo den eldre garde nå. 😉

      1. Kari: Tusen takk for innspill fra deg 😊 Utrolig interessant vinkling og synspunkt. Det kan være en livsstil også som du sier. Ikke dumt å se det på den måten 😊

        Hvis det skal bli anerkjent som et yrke må det nok et mer omfattende regelverk til.

        Ønsker deg en superfin onsdag ettermiddag ❤️😊

        Purr, purr og klem fra Toril og kattene

    2. Ja, det er mye jobb som ligger bak de berømte influencere.
      Jeg synes det er mye arbeid som ligger bak hver og en som ligger ut innlegg hverdag.
      Jeg håper at jeg kan påvirke noen til det gode da:)
      Jeg har få lesere og derfor ikke stort press på å legge ut innlegg etter innlegg hverdag.:)

      1. Happy: Tusen takk for kjempefint innspill på blogginnlegget mitt fra deg også 😊

        Hvis man skal lage blogginnlegg hver dag flere ganger om dagen kreves det tid, og det er mye arbeid.

        Du kan påvirke noe til troen på Gud, og du med din positivitet og gode humør er en flott påvirker 🥰

        Ønsker deg en superfin onsdag ettermiddag ❤️😊

        Purr, purr og klem fra Toril og kattene

    3. Klart at å være en påvirker er et yrke, vi har jo det rundt oss alle steder, ikke bare det som driver med tik tokk, blokk, vlogg osv. Men det som er nå for tiden, er jo at man lett kan velge hva man ønsker å se/høre/følle, og så kan man lettere finne sitt interessefelt. Jeg tror ikke jeg er en som har noen påvirkning på andre, men jeg bruker bloggen til å holde meg i gang. Jeg har ikke helse til å styre noe veldig. Ha en fin dag Torill og pusekattene dine. ❤️😊

      1. Morsmiddag: Tusen takk for kjempefint og nyttig innspill.

        Du har rett at vi har det rundt oss alle steder, og sosiale medier er kommet for å bli. Vi bloggere er jo også influencere for vi deler jo offentlig på bloggene våre, men de fleste av oss må ikke reklamere for produkter til våre lesere. De som klikker seg inn på bloggene våre vil jo bli møtt med automatiske reklamer som blogg.no har.

        Du er jo kjempeflink til å vise bilder av god mat som du lager, og du har i likhet med Toms matprat faglig grunnlag. Så jo, du har noe påvirkning. Mer enn meg i hvert fall.

        Jeg bruker bloggen min for å holde meg i gang, og for å dele bilder fra hverdagen min og kattene.

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤️🥰

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

        1. Du er flink, det er så lenge siden jeg har sett deg blogge. Eller så er det meg som har vært så ute at jeg ikke har fått det med meg. God helg til dere også ❤️🥰

    4. Jeg vil si at å være influencer er ett yrke, dem er jo på mange måter “selgere”.

      De driver reklame, gjennom å leve livet sitt.

      Skal dem ut å reise, kan det godt hende dem ber ett flyselskap om spons og gir fine og gode tilbakemeldinger.

      Eller motsatt et flyselskap kan ha sett at en influencer har mange følgere og tenker at dette kan dem dra nytten av og velger å ta kontakt med dem.

      Så jeg er enig med deg at å være påvirker er ett yrke, ett kreativt salgs yrke.

      Fin fredag til deg og pusene 💜💜

      1. Belen: Tusen takk for fint og godt innspill på blogginnlegget mitt😊

        Du har rett i det du skriver at de å være influenser er et salgsyrke hvor de må selge og reklamere for seg selv. De driver jo reklame ved å utlevere livet sitt. Det er et kreativt yrke slik jeg ser det også.

        De må jo levere for å få spons, og de må være interessante for sponsorene.

        Jeg har også fått en god del spons med gratis hotellrom i forbindelse med reising på katteutstillinger, sponset av hårfrisør og negledesign og vipper.

        Ønsker deg en superfin tirsdag 🥰

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    5. Jeg vet ikke helt hva jeg synes. Klarer ikke helt se på det å snappe om eget liv som en fullverdig jobb. I alle fall ikke slik det er blitt i dag hvor enkelte tjener penger kun ved vise sin egen hverdag uten at de nødvendigvis trenger ha samarbeidsavtaler utenom. Da er det annerledes med de som skaper noe, feks Isabel Raad med Ivorie og Nude Beauty, Sara Emilie med Careless osv. Men hvor samfunnsnyttig jobben er er et annet spørsmål.

      1. Persillebladet: Tusen takk for kjempefint innspill og synpunkt på blogginnlegget mitt.

        Du er ikke alene om det.

        De er flere influensere som har skapt noe som Sara Emilie, Therese, nå også Emelie Nereng gjennom sin matkanal der de selger noe salat til butikker, Sophie Elise med sine Glödprodukter. De er flinke selgere, og den venninne av meg hadde kjøpt seg flere kjoler fra kolleksjonen til Sara Emilie. De var kjempefine, og venninnen min kledde dem kjempefint 😊 Det var kjolen for henne. Disse inlfuenserne kaller jeg for bedrifter, fordi har klart å skape seg en bedrift.

        Så har du de som deler fra privatlivet sitt og som også er tilknyttet et influenserselskap. Disse influenserne mener jeg er personlige influensere.

        De sier jo at vi bloggere også er influensere, men jeg klarer ikke se på meg selv som en influenser. Til det er bloggen min alt for liten siden jeg bruker bloggen min til personlige innlegg med mange bilder. Så blir den møkk hakke kjedelig for andre enn dere som følger meg.

        Ønsker deg en superfin tirsdag 🥰

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Dette var råbra og velskrevet blogginnlegg snuppa mi;))

      Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene å si. Men små bloggere som ikke tjener penger på bloggene sine er ingen influensere.

      Med den kattebloggen du har kunne du kalt deg influenser. For du har kunnskap om katt og kattehold. Og du tar opp viktige temaer som dyrmishandling og dumping av dyr.

      Hadde du jobbet godt med den bloggen kunne du blitt influenser.

      Det å være influenser hander om å gi lesene det de vil ha. Synes du er flink å blogge her inne. Og du har en positiv og variert blogg med vakre bilder av både pusene dine og naturbilder som du tar;))

      Om influenser er en jobb er hva du gjør til selv. Det kreves mye hard arbeid. En influenser som tjener godt på sine sosiale medier har det som en jobb. Men ikke de som ikke tjener noe på å drive med sosiale medier.

      Jeg kommer aldri til å tjene en krone på min snapping eller instagram. Du kan bli en større snapper du som snapper mye om kattene dine. Jeg blir helt avhengig av å se på snappene dine;)) Råherlig at du deler mye kattebilder på storyen din.

      Ha en fin ettermiddag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      1. Else Marit: Tusen takk for fint og nyttig innspill på blogginnlegget mitt 😊

        Om influensere er et yrke eller ei er det delte meninger om. Det er forståelig. Jeg ser ikke på meg selv som influenser, og det er fordi min blogg er så liten. Jeg kan ta meg flere uker med pause før jeg blogger igjen. Så kan jeg blogg mye en periode. Målet med min blogg er at det skal være koselig. Jeg har blitt kjent med fantastiske bloggvenner som jeg har vært så heldige å møte.

        Jeg ser på flere av mine bloggvenner som mer influenser enn hva jeg har vært noen gang.

        De bloggerne som ligger øverst på topplisten kan kalle seg influensere fordi har jobbet seg opp og frem. De blogger flere innlegg daglig, og gir leserne noe hver dag. Det kaller jeg å jobbe. Nå er det ikke alle på topplisten som tjener penger heller.

        Jeg har tjent noen kroner på min blogg når jeg har vært aktiv i perioder. Det er jo moro da 😊

        Jeg mener at det er ikke alle som kan kalle seg influensere, og det er ikke plass til så mange influensere. Du må ha noe å gi dine følgere, og du må være tro mot følgerne/leserne dine. Det kreves innlegg hver dag, og gjerne flere ganger om dagen for å bli hørt og sett.

        Det har jeg merket jeg også. Når jeg har laget flere blogginnlegg hver dag steg lesertallene. Jeg gidder ikke å være opphengt i lesertall, for det er så slitsomt. Vil ikke at bloggen min skal være stress.

        Jeg mener både og om alle kan kalle seg influensere. Alt etter målet man har for sine sosiale medie kanlaer.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdags ettermiddag Else Marit vennen 🥰

        Purr, purr og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg