DISKUSJONSVETT OG DET Å SI: “UNNSKYLD”!

Alle sammen opplever vi å måtte diskutere med andre mennesker vi omgås med. Det være seg i familien, på skolen, på studiet, gjennom jobben, blant venner, og ikke minst her på bloggen. Det å diskutere er sunt, interessant å lærerrikt! Vi lærer å forholde oss til andre menensker, vi lærer oss å respektere andre mennesker, vi lærer oss å se at kanskje hadde motparten litt rett i det han/hun skrev. Hvordan reagerer vi under diskusjoner da?

Selv merker jeg at jeg trekker meg tilbake i diskusjonen hvis jeg oppdager at en person har så sterke meninger at mine meninger ikke kommer til å bli hørt! Da føler jeg at mine meninger ikke er så mye verd. Klart dette er en følelse jeg selv har! Jeg vet da godt at mine meninger er like mye verd å høre på som den som roper høyest i en diskusjon. Jeg kunne aldri tenkt meg å diskutere med en politikk med en politiker!:) Da hadde jeg følt meg som en maur til slutt!:)

Det handler om å stå for sine egne meninger, og det å stå for sine egne meninger utvikler vi mer og mer jo eldre vi blir. Selv er jeg mye mere sikker nå når jeg diskuterer enn jeg var for 10 – 15 år siden! Hvordan oppfører vi oss under diskusjoner da? De fleste av oss sier vår mening, og begrunner våre svar saklig. Andre igjen kan provosere under en diskusjon. Vi ser stadig i diskusjonsprogrammer på TV at en person har rollen som provokatør, men han/hun begrunner alltid svarene sine saklig! Politikerer provoserer også hverandre, og oss velgere for å få oss til å tenke! Hvordan kan en provosering i en diskusjon bli oppfattet av andre diskusjonsdeltakere?

Alt kommer an på hvordan provoseringen er ment. En som provoserer kan ha to formål! Er provoseringen ment for å få diskusjonsdeltakerne til å tenke selv, eller er provoseringen ment som å provosere for å skape krangel? Provosering for å få andre til å tenke, er saklig begrunnet, men en som provosering for å provosere har ingen saklig begrunnelser! Det er det siste som kan føre til en konflikt og krangling! Dette ser vi tydelig både i klassen, blant venner og ikke minst på blogg. Alle sammen skjønner når vi opplever at en diskusjonsdeltaker (f.eks. i klassen) provoserer for å provsere uten noen saklig begrunnelse. Han eller hun må kunne forvente seg reaksjoner fra de andre som er med i diskusjonen. Ingen liker å bli usaklig provosert. Usaklig provosering uten begrunnelse hører ingen plass hjemme i en diskusjon! I noen tilfeller kan også en person som provoserer uten å ha noen saklig begrunnelse provoserer de andre fordi han/hun vil ha oppmerksomhet!

Uansett er det å provosere uten å ha et saklig grunnlag total mangel på diskusjonsskikk! Jeg tror mange av konfliktene (i f.eks. en klasse, en gruppe eller på blogg) begynner med usaklig provosering uten begrunnelse! Den som provoserer får kritikk av de andre, han/hun som provoserer vil forsvare seg selv, de andre svarer tilbake, og etter hvert vil kanskje diskusjonen gå over til et rent personangrep. Da er diskusjonen fullstendig ute på villspor!

Jeg har sett eksempler mange ganger på at den som provoserer usaklig har gått til personangrep på de andre diskusjonsdeltakeren ved f.eks. å kalle noen for “bitch”! Hvem har da skylden? Jeg mener selvfølgelig at den som provoserer uten å ha en saklig grunn er årsaken til at krangelen begynte! Det er så synd at noen av de som provoserer usaklig i en diskusjon ikke ser at de selv er årsaken til at en krangel begynte! De vil alltid legge skylden på de andre! Det kan ikke være så vanskelig å gå i seg selv hvis man vet at man har provosert noen uten grunn i en diskusjon å si: “Unnskyld! Jeg gikk visst litt for langt!”. Ordet “unnskyld” sitter jammen meg langt inne hos en del mennesker! Hvis de presses til å be om unnskyldning kommer det en masse fraser som: “Det var ikke jeg som begynte”, “Det er ikke min feil” og “Det var de andre som provoserte meg”! Håper dette var noen ord til ettertanke for alle sammen! Ha en fin ettermiddag alle sammen!:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg