IP-ADRESSER! JEG KAN IKKE SE HVOR DU BOR:)

Jeg lurer mange ganger på hvor dum det går an å bli, og særlig når godt voksne bloggere som gang etter gang skriver innlegg på bloggene sine om at de kan finne ut hvor en leser som kommenterer på bloggen bor ved hjelp av ip-adressen som står under kommentarfeltet! Det er bare tull fra ende til annen! 

Selv har jeg mitt eget private webhotell hvor bloggen min er knyttet opp mot, og denne betaler jeg selv for. Bloggoppsettet jeg bruker er wordpress sitt bloggoppsett, og ved siden av hver enkelt kommentar står et ip-nummer.

Jeg skal nå vise to eksempler som beviser at man ikke finner nøyaktig bostedsadresse. Gikk inn på denne linken: http://www.ip-adress.com/ip_tracer/ Aller først søkte jeg opp mitt eget ip-nummer. Når jeg nå legger ut disse to ip-numrene har jeg fjernet de siste tallene i ip-nummeret av hensyn til personvern!

Dette er opplysninger som kom opp da jeg søkte på mitt eget ip-nummer:  

 

 

My IP address: 95.35.224.xxx
IP country:  Norway
IP Address state: Sor-Trondelag
IP Address city: Trondheim
IP latitude: 63.4167
IP longitude: 10.4167
Your ISP: Canal Digital Kabel TV AS
Organization: Canal Digital Kabel TV AS
Host: 115.68.202.84.customer.cdi.no
Speed: Cable/DSL
Browser: Chrome 0.0
Operating System: Win7

Det sier overhodet ikke noe om hvor jeg bor, og min hjemmeadresse! På en annen ip-søkemotor står det Lerkendal på ip-nummeret mitt. Prøver jeg denne søkesiden: http://whatismyipaddress.com/ får jeg disse opplysningene om mitt eget ip-nummer:

 

 

 

Your IP address is 95.35.224.xxx

 

ISP: Canal Digital Kabel TV AS
Organization: Canal Digital Kabel TV AS
Connection: Broadband
Services: None Detected
City: Trondheim
Region: Sor-Trondelag
Country: Norway
 
 
Jeg får også opp dette kartet som vist under: 
 
 

Bor jeg ved Jonsvannsveien i Trondheim? Nei! Det gjør jeg ikke!   Det andre beviset jeg vil vise frem for dere er ip-nummeret til en bloggvenninne. Jeg har også i dette eksempelet fjernet de siste tallene i ip-nummeret hennes for å anonymisere det.

 

 

 

IP address: 88.90.114.xxx
IP country:  Norway
IP Address state: Oslo
IP Address city: Oslo
IP latitude: 59.9167
IP longitude: 10.7500
ISP: Telenor Norge AS
Organization: Telenor Norge AS
Host: ti0009a380-dhcp3072.bb.online.no

Bloggvenninnen min bor slett ikke i Oslo, men en helt annen plass på Østlandet! Jeg har en bloggvenninne som bor på en øy utenfor Bergen, og når jeg søker opp hennes ip-nummer får jeg beskjed om at ip-nummeret er tilknyttet Bergen, selv om hun ikke bor der!

Så til dere som roper og skriker høyt at dere kan finne privatadresser ut fra ip-numrene til den som kommenterer på bloggene deres går det ikke an! Det er helt umulig! Disse ip-numrene viser kun hvilket nettverk man bruker, og ikke noe annet.

Dette med ip-numre er kjempestrengt, og teleselskaper har faktisk noe som kalles taushetsplikt pga personvern! Det er kun politi i straffesaker som kan gå inn å finne ut bostedsadressen til den som eier ip-nummeret, og ikke du som privatperson! På en bloggplattform har de ansatte gått klart ut og sagt i fra at hvis en blogger blir alvorlig trakassert og mobbet må bloggeier selv anmelde mobbingen og trakasseringen til politiet! Det er fordi bloggstedet ikke har myndighet til å finne ut hvor personer bor ut fra ip-nummeret som vises i kommentarfeltet. Det en politianmeldelse til, for det er kun politi som har myndighet til å spore opp personlige opplysninger som hjemmeadresse, navn og telefonnummer knyttet til en ip-adresse! 

Disse opplysningene jeg skriver her på bloggen min angående ip-adresser har jeg dobbeltsjekket hos datatilsynet! Datatilsynet sa på telefon til meg: “Ip-nummer som f.eks. jeg får opp ved siden av en kommentar på bloggen min, viser kun hvilket teleselskap mine lesere bruker, og ikke noe annet!

Kun politi f.eks. i straffesaker som kan få hente ut personlige opplysninger vedrørende et ip-nummer! Det er ikke så lenge siden det var en straffesak hvor politiet ville ha tilgang til en brukers facebook-konto for å få slettet den, men i den saken hadde politiet store problemer med å få det gjort! 

Hvis dere/du som bloggeier virkelig tror at du kan spore en privat hjemmeadresse ut fra et ip-nummer til en som kommenterer på bloggen din tar du skammelig feil! Du står bare frem som dum når dere/du skriver slikt offentlig på bloggene deres!

Det verste er at de som roper høyest om at de kan finne ut hvor du bor via ip-adressen som følger med en kommentar på bloggen, er sykelig opptatt av ip-numre og hvem de tilhører! Mulig dere/du kan få naive lesere til å tro på det dere/du skriver, men oppegående mennesker som skjønner at det er helt umulig at dere/du som bloggeier kan vite hvor jeg som kommenterer på bloggen din bor! Neste gang du som leser en blogg ser at en blogger skriver at han/hun kan se hvor du bor kan du bare ta det helt med ro! Det er en tom trussel!  

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg