STOPP HYSTERIET OM Å FÅ ET PERFEKT UTSEENDE BLANT BLOGGERE, JEG VIL AV!

Jeg kan ikke annet enn å ta av meg hatten for bloggeren Styleconnection (Kristin) sitt kjempeflotte og tankevekkende blogginnlegg angående det økende kroppspresset blant bloggere. På bloggen sin 10.09.2016 snakker hun i en videoblogg om det økende problemet at bloggere gladelig reklamerer for sine lesere at de tar botox, restylane, legger inn silikon i brytene og legger seg under kniven for å ta en skjønnhetsoperasjon.

Jeg anbefaler alle å gå inn på bloggen til Styleconnection for å se videobloggen hennes her: http://styleconnection.no/na-har-vi-nadd-bunnen-for-faen/

Bloggeren Styleconnection (Kristin) linker til denne artikkelen på NRK om botox: https://www.nrk.no/livsstil/det-du-ikke-vil-vite-om-botox-1.8329156

Jeg håper virkelig at de som benytter seg av botox nå kan begynne å tenke seg om når det regelrett er gift som sprøytes inn i ansiktet! 0,000001 gram kan drepe et voksent menneske! Det er ikke tull en gang! Dette sprøyter tankeløse unge og voksne inn i ansiktet sitt! Skremmende! Unnskyldninger og bortforklaringer for bruk av botox til skjønnhetsbehandling er tull og tøys! I tillegg så reklamerer bloggere i 20-årene, 30-årene og 40-årene for at de tar botox for å unngå å få rynker! Hvilket falsk samfunn er vi på vei til å få?

Det hjelper ikke å unnskylde seg med at de tar så lite botox, og det er giftstoffer uansett hvor lite botox man tar! Botoxen dreper og lammer nervene i ansiktet, og man blir totalt mimikkløse! Jeg har til dags dato ikke sett en eneste person som har tatt botox som har mimikk. Når de må sitte å dra seg i ansiktet i et forsøk på å overbevise at de har mimikk bør det ringe en bjelle til de som ser på! Mimikk mangler de totalt! Dermed basta!

Styleconnection peker på et viktig poeng i videobloggen sin angående mimikk. Mimikk er kjempeviktig i den daglige kommunikasjonen mellom mennesker, og det er viktig med mimikk for å gjøre oss forstått med hverandre i en samtale. Gjennom mimikk kan vi se om samtalepartneren er glad, trist, overrasket osv.

Dette her driver altså bloggere gladelig å reklamerer for! Skremmende!

Denne syke skjønnhetstrenden har gått alt for langt! At 20 åringer tar botox for å unngå å få rynker er det noe riv ruskende galt! Unge mennesker i 20-årene har ikke rynker. Når 30- og 40-åringer tar botox kaller jeg det hysteri og redsel for å eldes! Skal ikke 30- og 40 åringer se ut som de har levd et liv da? Hva pokker er galt med det? Er det ikke normalt å bli eldre, og er det ikke kjempebra å vise den yngre generasjon at vi faktisk har levd et liv?

Denne skjønnhetsindustrien og sykelige trenden om plastisk kirurgi har ført til et totalt forvrengt og feil bilde av hva som faktisk er skjønnhet!

Tidligere var slike skjønnhetsbehandlinger som hørte til Hollywoodstjernene. Hvordan kunne Joan Collins som spilte Alex i Dynastiet holde seg så ung? Hvordan kunne Linda Evans som spilte Crystal i Dynastiet være så kjempenydelig uten en eneste rynke? På 80-tallet skjønte vi ikke hvorfor, men i dag vet vi hvorfor…. Svaret sier seg selv.

Etter hvert kom denne skjønnhetsindustrien med slike behandlinger til Norge, og trenden om å utføre ulike skjønnhetsbehandlinger er dessverre blitt like vanlig som å gå til frisøren! Er det slik vi ønsker det skal være?

Denne skjønnhetstrenden er med på å ødelegge samfunnet vårt, og oppfatninger om det å være “perfekt”. Det som er skremmende er at unge jenter helt ned i 12 års alderen går med planer om å spare konfirmasjonspengene sine slik at de får lagt inn silikon i brystene sine, få større lepper eller ta botox slik at de får en glatt og fin hud!

Disse unge jentene har toppbloggere som de ser opp til som har gjort akkurat det samme, og de unge jentene vil være som dem. De forteller at de vil ta restylane, fordi toppbloggeren “Lise” på 20 år har gjort det samme. De vil legge inn silikon fordi toppbloggeren “Lise” har gjort det samme, og de sier de vil se like pen ut som toppbloggeren “Lise” som de synes ser perfekt ut! Vi snakker om et forvrengt virkelighetsbilde, og ikke noe annet.

Selv om toppbloggeren “Lise” er 20 år gammel, har hun ansvar for det hun publiserer på bloggen sin, for gjennom å fortelle om sine skjønnhetsbehandlinger som å legge inn silikon, ta restylane og ta botox fremmer hun det forvrengte skjønnhetsidealet om det “perfekte” ytre, og hun fremmer at det er helt i orden å benytte seg av skjønnhetsbehandlinger for å jukse seg “pen”.

Hvor har så toppbloggeren “Lise” hentet sin inspirasjon om å ta ulike skjønnhetsbehandlinger fra? Jo hun har hentet sin inspirasjon fra sine idoler som har gjort det samme.

Alle bloggere uansett om bloggerne er i 20-årsalderen, 30-årsalderen og 40-årsalderen, og alle bloggere uansett om de har 50000 lesere eller 50 lesere daglig har et stort ansvar for hvilke verdier og holdninger de publiserer på bloggene sine! Som blogger har man en kjempestor påvirkningskraft!

Ta et eksempel med en usikker ung jente som går rundt og føler seg stygg. Denne jenta føler seg stygg, fordi selvbildet blir revet ned, for hver dag ser hun bilder av bloggidolet sitt som deler bilder av seg selv. I jentas øyne har bloggidolet hennes det “perfekte” ytre, og de usikre jenta føler at hun også må se ut på samme måte som sitt bloggidol for å få et “perfekt” ytre. Kanskje hver gang den usikre jenta ser bilder av sitt bloggidol, blir hun motløs, og tenker negative tanker om seg selv. Til slutt vil kanskje den usikre jenta tro på de negative tankene sine, og danner seg et bilde at hun også må utføre samme skjønnhetsbehandlinger for å bli “perfekt”.

Den usikre jenta vil kanskje begynne å lese seg opp på opplysninger om ulike skjønnhetsbehandlinger, og da vil garantert jenta lese alle blogger som handler om skjønnhetsbehandlinger. Det være seg bloggere i 20-årene eller bloggere i 30 – 40-årsalderen. Derfor har absolutt alle bloggere som bloggere om temaet skjønnhetsbehandlinger som botox, restylane, silikon et ansvar for hva de publiserer på bloggene sine! Vil de virkelig støtte opp om det forskrudde kroppsbildet om å se “perfekt” ut, eller vil de bidra til å advare andre unge og usikre jenter til å ikke ødelegge kroppene sine som f.eks. å sprøyte direkte giftstoffer inn i ansiktet. Selvfølgelig vil de som er tilhengere av bruken av silikon, tar botox og restylane unnskylde seg kraftig med at det er ikke farlig å ta det en sjelden gang i mellom, og at det ikke vises når man tar det lite. Slike unnskyldninger er tull og tøys fra ende til annen! De kan bare sitte å tro at det ikke vises, for det vises på lang avstand når noen har tatt botox. Ansiktet blir mimikkløst!

Jeg håper virkelig mange som mulig ser og hører videobloggen til Styleconnection, at de de det gjelder kan ta til seg hvert eneste ord av det hun sier! Nå er Styleconnection en blogger som når ut til mange bloggere i aldersgruppen 15 – 30/40 år, og hun har en stor blogg med mange lesere. Selv er jeg en liten blogger, men jeg håper å nå ut til min aldersgruppe bloggere fra 40 år og oppover, for jeg vet at det finnes voksne bloggere også som gladelig reklamerer for at de har utført en skjønnhetsbehandling som å ta botox, restylane m.m. Voksne bloggere skal å burde ha mer vett enn som så enn å reklamere for slike behandlinger, og særlig når de vet at det finnes unger helt ned i 12 års alderen som sitter med planer om å spare konfirmasjonspengene sine til å ta botox, restylane eller silikon når de blir gamle nok!

Dette temaet er noe jeg virkelig brenner og engasjerer i, for nå har denne falske skjønnhetstrenden gått alt for langt i negativ retning! Det stadige jaget etter det uoppnåelige “perfekte” ødelegger og bryter ned selvtilliten til unge jenter, og også voksne damer! Tanken gjør meg provosert, kjempesint og trist! 🙁

Kjære voksne bloggere der ute! Hvis du er den som sverger til skjønnhetsbehandlinger som å legge inn silikon i brystene, ta botox, ta restylane, operere nesen din m.m bør nettopp du tenke over hva du publiserer på bloggen din! Hvis du jevnlig velger å publisere for dine lesere hver gang du fyller på ny botox, har operert nesen din eller lagt inn silikon, er du du direkte med på å gi et signal til yngre lesere om at du støtter denne formen for jakten på et falskt “perfekt” ytre! Sånn er det.

Hvis vi bloggere ønsker å forandre det forskrudde kroppsfokuset og jaget etter det “perfekte”, er det kjempeviktig at vi som bloggere kan si i fra at vi ikke ønsker å være med på denne syke trenden om å jage etter det “perfekte” utseende som ikke finnes! Uansett hvor stor eller små blogger vi har, er det viktig å si fra at nok er nok!

 

Bildet lånt fra Google. 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Hmm, ja jeg tenker litt på det du skriver om. Og spesielt nå som det er så mye oppmerksomhet rundt infertilitet og årsakene. Vet en del kremer etc har blitt tatt av markedet grunnet det. Men hvordan er det mulig å få adekvat forskning på alt? Til det trengs det enorme beløp, og ikke minst lang tid for å finne ut. Fattige land, f.eks., har tilnærmet overproduksjon av barn. De har ikke råd til Botox og andre skjønnhets-fremmende produkter. Har det noen tilknytning? Dette vet man ikke. Derfor tror jeg at de som vil ha barn burde holde seg unna mest mulig av disse tingene. Det være seg falske negler, falske øyevipper, i det hele tatt.. Enig?

    2. Lena: Det er mye man ikke vet med sikkerhet. Styleconnection var i kontakt med en lege eller sykepleier på St. Olavs hospital som har satt seg inn i stoffene som er i botox, restylane og fillers. Vedkommende som Styleconnection var i kontakt med sa at stoffene brytes ned sakte, og at det er gift man sprøyter inn i kroppen. Man vet jo at botox blir brukt som medisin for de som har migrene, og da sier det seg selv at det er gift.

      Jeg tror det vil bli mer forskning på dette etter hvert som årene går.

      Når det gjelder falske negler synes jeg det er ok, og det samme falske vipper. Prøvde falske vipper en gang, men syntes det var ubehagelig. De kom jo hele tiden bort i brilleglassene mine. Irriterende. Så briller og lange vipper er ingen god kombinasjon.

      Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke 🙂

      Hilsen Toril

    3. Hei Toril 🙂
      Jeg har aldri forstått hvordan noen våger å sprøyte den giften inn i (spesielt) ansiktet.
      Man her jo sett endel skrekkeksempler på hvordan det kan gå og det finnes nok av lesestoff (fks på google) om hva det virkelig er de sprøyter seg med og hvordan det virker.Bare ordet “tox”,som ganske enkelt betyr gift,er nok til at jeg styrer langt unna.
      De som allikevel bruker det er totalt forblindet,noen av dem forsvarer det med at “de tar så lite,bare små doser”,det er en stor fornektelse,når man vet at etter antall behandlinger,har man betydelige mengder gift innabords.
      Dessuten,hvordan kan de utseesndefikserte,som er avhengig av å fylle seg med giften unngå å se det alle andre ser,som er den slående likheten med miss piggy fra the muppetshow.Noen blir jo likere og likere en gris i tryne for hver selfie som publiseres og for noen så sitter selfiene like løst som antall påfyllinger med gift.
      Ha en flott onsdagskveld 🙂 Klem fra synskepeggy.

    4. Synd du må legge skylda på toppbloggere for at folk vil fikse på utseende sitt. Og jeg synes synd på deg som må dømme di som fikser på noe som har med utseende å gjøre. Men siden du dømmer di som fikser på litt her og der, så regner jeg med at du ikke gjør NOE for å fikse på ditt utseende. 🙂 Ingen sminke, ingen neglelakk, ikke farge håret. Og jeg regner med du ALDRI spiser usunn mat, som forsåvidt også er gift for kroppen. Faktisk laget et innlegg om folk som dømmer på den måten du åpenbart gjør. http://lecaru.blogg.no/1505415368_fuck_deg_og_dine_meninger.html
      Ellers enn det, ha en fin kveld videre.

    5. synskepeggy: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg på blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk vil ødelegge sine naturlige og fine ansikter ved å sprøyte giften inn i fjesene sine på den måten. Selvsagt unnskylder de seg med at botox blir brukt for migrene. Det er den mest idiotiske sammenlikningen jeg hører, og det kan ikke sammenliknes!

      Nettopp! Der sa du det! De unnskylder seg med at de tar så lite, og i små doser. Det hjelper ikke, og det er en fornektelse fra ende til annen!

      Uten at de innrømmer det blir de avhengige av det, for de må fylle på nytt etter nåen måneder for å holde det ved like.

      Jeg kommer aldri til å forstå meg på de som ødelegger utseede sitt på den måten! Det vises på lang vei på aboslutt alle sammen at de har kjøpt og betalt utseende sitt.

      Jeg raser mot denne formen for skjønnhetsindustrien, for de er indirekte med på å ødelgge det som fra naturen sin side er naturlig.

      Bloggere om blogger om dette er over hodet ikke gode rollemodeller i det hele tatt, og det skulle ha vært strengt forbudt å blogge om sånt, nettopp pga kroppspress! De burde skamme seg!

      Ønsker deg en kjempefin onsdagkveld 🙂

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Lene: Ikke bare toppbloggere ne! Jeg legger skylden på absolutt alle bloggere som ikke tenker seg om og blogger om dette temaet. De er ikke gode forbilder for usikre jenter, og sprer rundt seg med falske forhåpninger om at det å “kjøpe” seg til et “perfekt” utseende blir så mye bedre!

      Jg forstår jeg traff noe i deg siden du har den reakjonen du har!

      Hallo! Du kan ikke sammenlikne det å farge hår, sminke seg eller bruke neglelakk med det å sprøyte inn gift- og nervestoffer i ansiktet! Sminke, stelle håret og det å bruke neglelakk har kvinner gjort årtider!

      Det gir ingen mening å sammenlike bruk av botox og restylane med det, og det viser en kjempetåpelig og dårlig unnskyldning for at man støtter den falske skjønnhetsindustrien som er med på å ødelegge selvtilliten til usikre jenter!

      Vet du jeg er såpass voksen og trygg på meg selv at jeg trenger ikke fikse på utseende mitt med slike gift- og nervestoffer. Jeg vil heller ha naturlige rynker når jeg blir gammel, og de rynkene jeg allerede har er jeg kjempefornøyd med 🙂 Det er det som kalles naturlig, og ikke noe annet!

      Alt sitter i hodene til de som benytter seg av å jukse seg “pen”, for de skulle tatt en tur til en psykolog før en behandling. Rett og slett for å få hodet, tankene om seg selv og selvtilliten til sitt eget utseende på plass. Det hjelper aldri med kosmetsike behandlingre som botox, restylane eller kosmetiske operasjoner!

      At du trekker frem kortet at vi som er i mot falskheten når det gjelder kosmetiske behandlinger er fordømmende, er rett og slett fordi vi treffer spikeren på hodet av det om kalles for sannhet 🙂

      Alle sammen som blogger om temaet at de benytter seg av kosmetiske operasjoner er over hodet ingen gode forbilder for yngre jenter eller for jenter som har dårlig selvtilit!

      Likevel alle må få gjøre hva de ønsker, men de får aldri i verden min støtte!

      Ønsker deg også en kjempefin kveld videre 🙂

    7. due: En lege i Trondheim holder på å forske på dette her, og foreløpig har hun kommet frem at det dreper nerver og celler i ansiktet, og det tar lang tid på at stoffet brytes ned. Denne legen har uttalt seg litt i media her i Trondheim om dette temaet. Hun forteller at migrenepasienter drar nytte av det, men da til medisinsk bruk.

      Som sagt nå betyr “Tox” gift, og det ligger i ordet at det skal drepe celler og nerver.

      Så du har helt rett. Slett ikke trygt!

      Ønsker deg en kjempefin og god natt 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    8. Neida, jeg skal ikke ha. Men jeg tenker litt sånn humoristisk at vi halvgamle og helgamle kan jo skremme de unge rett til botoxen 😛
      Jeg googlet en gang etter avdankede filmstjerner med for mye botox og annet de driver med. De har en tendens til å overdrive. Da blir ansiktet rene skrekkmasken, mens hals og hender avslører alderen brutalt. Veldig greit å se om noen skulle bli for fristet.
      Men folk får gjøre som de vil, så gjør jeg som jeg vil.

    9. Helt enig. Det er helt vanvittig det som skjer og topp bloggere har et særdeles ansvar for hva de skriver men ikke minst hvordan dette vil påvirke andre, f.eks ungdommer. Unge kvinner blir lett påvirket og dersom det er slik at alt skal handle om skjønnhet er det et feil signal å gi at det eneste man kan gjøre er å operere.

    10. Ketchupen: Tusen takk for svaret ditt 🙂 Ha, ha, ha 🙂 Kanskje det ja 🙂

      Har nok sett de samme bildene selv av gamle Hollywoodstjerner som har tatt alt for mye botox, og de ser ikke ut i måneskinn. Se bare på de Svenske Hollywoodfruene. De er noe av styggeste jeg har sett, og de har ødelagt seg selv fullstendig!

      Jeg er enig at alle må få gjøre hva de ønsker, men alle som blogger åpenlyst om at de tar restylane, botox eller tar en kosmetisk operasjon er tvers igjennom dårlige forbilder for uskre jenter i alle aldre, for de gir et falsk skjønnhetsideal!

      Ønsker deg en kjempefin torsdags ettermiddag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    11. Kine: Tusen takk for kommentaren din 🙂 Dette temaet brenner jeg for, for jeg blir oppgitt, lei meg og sint når jeg leser bloggere i alle aldre som åpenlyst skryter i bloggene sine for at de er tilhengere av ulike kosmetiske behandlinger! De skjønner ikke hvor dårlig påvirkningskraft de har ovenfor usikre jenter og yngre jenter. Hvis de hadde sett det selv ville de aldri i verden ha gjort det!

      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂

      Purr, purr fra Toril og kattene

    12. Tom Kristoffersen: Tusen takk for en kjempefin kommentar 🙂

      Jeg brenner oppriktig for dette teamet, og jeg blir lei meg og sint når jeg leser bloggere i alle aldre som åpenlyst skryter i bloggene sine for at de er tilhengere av ulike kosmetiske behandlinger!

      De skjønner ikke hvor dårlig påvirkningskraft de har ovenfor usikre jenter og yngre jenter. Hvis de hadde sett det selv ville de aldri i verden ha gjort det!

      Det verste er at de selv kommer med de dummeste av de dumme unnskyldninger om at de ikke tar så mye, og der vises det på lang vei at noen har tatt botox eller restylane. Man ser det tvert på ansiktene deres at de over hodet ikke kan røre panna.

      Det disse skulle hatt er en eller flere psykologtimer for å få orden på tankene og hodene sine slik at det hadd kommet på rett plass, for det hele ligger på innsiden av hodene deres!

      Ønsker deg en kjempefin torsdags ettermiddag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    13. Helt enig. det er trist at dette er en trend. Jeg skriver ukentlig om mitt beste tips til huden på min blogg….men her er alt naturlig, og ingen ting trengs å sprøytes inn:-)

    14. CamyReed: Tusen takk for kommentaren din med innspill til blogginnlegget mitt 🙂

      Ja det er kjempetrist at kosmetisk behanling i form av å ta botox for å ikke få rynker, ta restylane for å få større lepper eller en plastisk operasjon er blitt så “normalisert” som det har blitt. Det er noe galt med samfunnet vi lever i som har fått dette “skjønnhetsidealet” blant oss, og det er ikke noe rart at yngre jenter og jenter/kvinner som er usikre på seg selv blir påvirket. Derfor er det alle bloggere sitt fordømte ansvar å være gode forbilder!

      Hvis man vil ta vare på huden sin finnes det flotte hudpleieprodukter man kan bruke, og det er det jeg sverger til jeg også!

      Selv er jeg 51 år gammel, og de rynkene jeg har er jeg stolt av. Det viser det faktum at jeg har levd noen år!

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg