VI SOM ER UFØRETRYGDET BRUKER IKKE AV DINE SKATTEPENGER!

Selv er jeg 80% ufør pga kronisk betennelsesreumatime. Jeg har jobbet flere år som førskolelærer før jeg videreutdannet meg til adjunkt (lærer) med opprykk med følgende fagkrets: Matematikk, spes.ped 1. og 2.avdeling spes.ped, KRL, Musikk, grunnfag, Musikk mellomfag og Musikk mastergrad.Jeg jobbet flere år som spes.ped og faglærer i musikk og KRL ved en ungdomsskole her i byen, og stortrivdes i jobben min 🙂 Har også vært tilkallingsvikar på musikkskolen som pianolærer. 

Jeg har stortrivdes i jobbene mine, men var forberedt på at det kunne gå mot uføretrygd når reumatismen ble verre. 

Da jeg ble uføretrygdet gruet jeg meg til å fortelle at jeg hadde blitt uføretrygdet. Jeg var vel redd for hva andre skulle si, for jeg hørte andre uføretrygdede at de hadde fått mange stygge reaksjoner og kommentarer. 

Det viste seg å være tull! Jeg har til dags dato aldri fått noen negative kommentarer på at jeg ble uføretrygdet fra familie, slekt og venner. Reaksjonene jeg har fått har bare vært støttende. De synes det er trist at jeg ikke kan jobbe, men de har sagt rett ut at jeg er ei positiv, aktiv og engasjert dame, noe som gjør at jeg ikke setter meg ned og synes synd på meg selv. Familie, slekt og venner ser at liker å holde meg aktiv, noe de mener er kjempepositivt 🙂

Jeg har heller aldri fått noen negative kommentarer på nettet f.eks. blogg om at jeg er uføretrygdet, og det er jeg kjempeglad for 🙂 Mine bloggvenner, faste lesere og andre lesere har vært kjempehyggelige mot meg, og det setter jeg kjempestor pris på <3 🙂 

Likevel har jeg sett med egne øyne, og lest at flere uføretrygdede har mottatt stygge og nedlatende kommentarer angående at de er uføretrygdet. Det synes jeg er kjempetrist. 

Mitt inntrykk er at en del mennesker slenger om seg med ubetenksomme kommentarer angående det å være uføretrygdet på nettet. Her om dagen leste jeg en blogger som jeg følger (ikke på blogg.no, men på et annet bloggsted). Jeg har fulgt bloggeren et par år. Bloggeren er uføretrygdet. Det står det i hennes beskrivelse av seg selv på bloggen hennes. Hun hadde skrevet et blogginnlegg hvor hun fortalte at hun gledet seg til å reie til syden i sommerferien sammen med mannen sin og ungene sine. Når jeg leser en slik bloggoppdatering blir jeg med hånden på hjertet oppriktig glad på deres vegne <3 🙂 

Det jeg reagerte på var noen kommentarer som jeg mener over hodet ikke hører hjemme, og det er ikke første gangen jeg har sett den type kommentar i kommentarfeltet hos en blogger som er uføretrygdet! Jeg har lest den type kommentar hos andre uføretrygdede bloggere hvis de forteller at de har kjøpt seg noe, eller skal reise på ferie. 

Et par av kommentarene jeg reagerte gikk på at et par av leserne mente at som uføretrygdet skulle hun ikke bruke andres skattepenger å reise til syden for! Jeg måtte sitte på hendene mine for ikke å skrive noe jeg hadde angret på! 

Det er ikke første gangen jeg har lest en slik type kommentar hos en uføretrygdet blogger med beskyldninger om at uføretrygdede bruker andres skattepenger når vi kjøper oss noe eller reiser på ferie! 

Jeg tviler på at en av de som postet den kommentaren til bloggeren jeg følger leser bloggen min. Vedkommende skal ha det klart for se at vi som er uføretrygdet bruker ikke dine skattepenger! 

Mange av oss som er uføretrygdet har faktisk vært i jobb i flere år før vi ble måtte bli ufør. Vi har betalt skatt på lik linje som alle andre som jobber i Norge, vi har opparbeidet oss poeng som gir grunnlaget for våre uføreutbetalinger og vi betaler faktisk skatt av uføretrygden vår som vi får utbetalt hver måned! Uføretrygden vi mottar er våre egne penger, og vi har opparbeidet oss rettighetene til å få det vi får. Det er slett ikke dine skattepenger vi bruker! Pengene vi får utbetalt er vår egne penger på lik linje som alle de som har en jobb og som får vanlig lønn! 

Den/de som mener at uføretrygde bruker av deres skattepenger må tro om igjen! Det er slett ikke tilfellet! Begynn å sette dere inn i reglene for hvordan uføretrygden beregnes for oss som er uføretrygdede før dere kommer med slike beskyldninger! 

Neste gang dere ser en oppdatering på blogg, facebook, snapchat eller instagram hvor dere ser at en uføretrygdet f.eks. skal reise til syden eller har kjøpt seg et klesplagg hold beskyldningene om at vedkommende bruker dine penger for deg selv! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#uføretrygdet #uføreutbetaling #egnepenger #beskyldninger #oppgitt #tanker 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Hei. Fint skrevet og nyttig for meg. Har nettopp fått uføretrygd, en lettelse for meg men også en sorg. Jeg har ikke lyst å fortelle det til noen, skammer meg. Har fått en del små kommentarer på at jeg er lat. Og det sårer selvfølgelig. En vanskelig periode fremover for meg å stå for hvem jeg er nå. Dine ord satte ting litt i perpersetkiv, takk for det.

    2. Jo en bruker av fellesskapets midler
      Men så gjør en med mye, utdanningen din var feks ikke gratis.
      Det jeg tror er at de vil de enkelte som er ?falskt? uføretrygdede til livs ikke de som har en reell grunn + at en bør utnytte rest arbeidsevne bedre

    3. Sånne kommentarer bunner i uvitenhet, og lite empati..Det unnes liksom ikke uføretrygdede ferie..eller nye ting! Det de ikke vet…er at vi har gått drastisk ned i inntekt..og må ofte spare mye lengre en andre..får å få til noe man har lyst på…Det er vel INGEN som vil bli uføretrygdet og gå masse ned i inntekt! så..jeg legger det på uvitenhet hos sånne som kommenterer ang dette..Ha en god ny dag!

    4. Ragnhild: Tusen takk kjempefin kommentar fra deg ?

      Jeg føler meg kjempeheldig som kun har fått forståelse og støtte fra familie, slekt og venner ???

      Negative kommentarer kommer ene og alene av uvitenhet. De vet ikke hva de prater om.

      Jeg skjønner kjempegodt at det sårer, og de som ikke har noe positivt å si, kan heller ti stille! De burde selv ha vært i samme situasjon.

      Du er gjennom en helt vanlig prosess nå der du føler litt sorg og engstelse over en litt ukjent situasjon.

      Husk at du blir ikke uføretrygdet pga ikke noe! Du har vært igjennom en lang prosess, og du har aldri blitt ufør om du ikke var kvalifisert til det!!

      Det rådet jeg vil gi deg er å se det som en mulighet til å finne deg forskjellige hobbyer, og du kan gjøre ting i ditt eget tempo uten å ha press på deg,

      Lykke til ??????

      Ønsker deg en kjempefin søndag ?

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    5. Lille My: Trist at du er så uvitende, kunnslkspsløs og fordomsfull at du tar feil!

      Håper virkelig kommer i situasjonen at du blir uføretrygdet! Så kan du bite i deg dine egne ord!

      Siden du har dette synet på utdanning regner jeg med at du er den som ikke gidder å ta deg utdanning!

      Kos deg med fordommene dine, og sett deg inn i saker før du uttaler deg!

    6. Et flott innlegg. De som er uføretrygdet har like rett til å bruke pengene sine på seg selv, som alle andre. Men jeg spekulerer litt når noen lever i “luksus” som uføretrygdet. For alle vet jo at man ikke blir rik av trygd…..
      Ønsker deg en fin søndag <3

    7. Toini: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

      Du ha helt rett, og slike kommentarer bunner i uvitenhet og lite empati som f.eks kommentaren fra “Lille My”….

      Det er nettopp det, og det å få innvilget uføretrygd i dag er en lang prosess, ja, kanskje gjennom flere år, for man må på utprøving for å se hvor mange prosent man kan få innvilget! Den utprøvingen skal kvalitetssikre at den personen som søker om uføretrygd faktisk har rett til det!

      Uføreutbetalingen vi som er uføretrygdet får er våre egne oppsparte penger ut fra hvor mye og lenge vi har jobbet før! Jo mindre man har jobbet, jo mindre får man i uføretrygd. De som mener de uføretrygdede blir sponset av skattepengene til de som jobber kan dra langt til skogs med holdningene sine, for det er langt fra sannheten som det går an å komme!

      Ønsker deg og hundene en kjempefin søndag 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    8. poesimylife: Tusen takk for kjempefin kommentar som innspill på blogginnleggt mitt 🙂

      Det blir så feil når jeg ser at uvitende beskylder uføretrygdede for at vi tar av skattepengene til de som ikke er uføretrygdet, og det er så feil som det går an å bli.

      Uføretrygden er våre egne penger vi får utbetalt ut fra hvor mye vi har tjent opp fra før. En uføretrygdet person som har jobbet mye vil får mer utbetalt i trygd enn en som har jobbet lite! Så enkelt er regnestykket, men samtidig får vi alle mindre enn normal lønn.

      Slike kommentarer som at uføretrygdede blir sponset av de som jobber bunner i total uvitenhet!

      Det er stor forskjell på 1 sydentur som den bloggeren jeg følger på en annen bloggplattfor og “lukus”, og det kan ikke sammenliknes en gang! Den bloggeren jeg følger var kjempestolt fordi hun og mannen endelig skulle på ferie til syden i sommer, og akkurat det kaller ikke jeg luksus. Luksus hadde det vært hvis hun hadde reist 2-3 ganger i året til syden og bodd på dyre luksushoteller.

      Synes det var feil av de som kommenterte hos den bloggeren å i hele tatt å si at hun som uføretrygdet brukte av skattepengene deres, og at alle som er uføretrygdet bruker fra deres skattepenger!

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    9. Det er det størtste tullet jeg har hørt på lenge. Dere som er uføre får utbetalt deres egne penger på lik linje som når vi som arbeider får lønn. Det er deres egne penger som dere har rett til å få!
      Jeg tar mer enn gjerne en diskusjon med en som mener at dere uføretrygdede bruker av skattepengene til oss som jobber. Den personen kommer til å tape en diskusjonen med med, og det skal bli en sann glede å være vitne til å se 🙂
      Det er tydelig at noen ikke har oppdatert seg når det gjelder rettighetene til dere so er uøfretrygdet, og som har minimalt med kunnskap om reglene for trygdeutbetaliinger.
      Bruk trygdeutbetalingen med god samvittighet, for det er deres ærlige og rettmessige penger det er snakk om 🙂
      Jeg ønsker deg en kjempefin ettermiddag 🙂
      Stor bloggklem fra Gry

    10. Flott skrevet!!Jeg vet veldig godt hva du snakker om da jeg har en samboer som er uføretrygdet. Og man lever så absolutt ikke noe luksusliv som uføretrygdet,men det kommer veldig an på hvordan du løser situasjonen din selv!Noen velger og bruke trygden på bare”tull” utenom husleie/strøm,mens andre bruker pengene mer fornuftig.
      Vi er i den situasjonen at vi er nødt til og bruke pengene fornuftig,da min samboer er uføretrygdet og jeg er arbeidsledig for øyeblikket og går på dagpenger som heller ikke er veldig godt betalt. Så om vi trenger noe eller har lyst på noe nytt så må vi spare helt enkelt. Kjenner jeg blir lettere frustrert når man møter slike fordommer som denne ene personen kom med i sine kommentarer til bloggeren du følger som skulle på sydentur med familien.Dette er som du sier uvitenhet.
      Ha en fortsatt fin søndag 🙂

    11. Det er mer lønnsomt for samfunnet å gi folk penger så de kan overleve enn å ha fattighus.
      Det er bare tull å si at de uføre lever på andre, de er med på å holde hjulene i gang.

    12. Glimrende skrevet! Jeg blir også møtt av fordommer, da jeg er ufør pga psykisk sykdom. For meg en prosess som faktisk gikk over 10 år før jeg overhodet søkte. Jeg blir stadig vekk møtt av utsagn som:
      Du må bare tenke positivt!
      Det klarer du ikke, du er jo syk!
      Jeg jobber knallhardt med sykdommen min hver eneste dag, og er grisestolt over at jeg har kommet så langt at jeg 90 % av tiden har hodet opp og beina ned.
      Så kan dere som er fulle av fordommer bare sitte der og surve. For å komme så langt som jeg har, det krever mer styrke enn dere noen sinne kommer til å få!

    13. Hvor i alle dager tar de det fra? Det er så mange fordommer mot uføretrygdede og jeg skjønner ikke hvorfor.
      Jeg synes synd på dere som er uføretrygdede for det fortjener dere ikke.
      Det er ikke lett når dere møter beskyldninger fra uvitende om at dere bruker andres penger, og det er det største sprøytet jeg har hørt. Jeg begriper hvor de tar beskyldningene fra og hvrofor de kommer med beskyldningene. Noe må det være som trigger dem.
      Om noen som er uføretrygdet bestiller seg en ferietur til syden er vil jeg aldri finne på å si at persionen bruker mine penger. Jeg mener det er uhørte beskyldninger som mange retter mot dere 🙁
      Uføretrygden er deres egne pener som dere har rett å motta.
      Det er bra at du står frem og taler de uføretrygdes sin sak 🙂
      Fin, fin kveld ønskes deg, mannen din og kattene dine 🙂
      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    14. Hæh???? Seriøst??? Du snakker om en nedlatende holdning mot uføretyrgdede. Og jeg blir forbanna og reagerer når jeg leser eller hører at noen sier at uføretrygdede burker av andres penger. Der sa du det. Det hadde vært til pass for dem hvie de ble ufør selv og måtte ha uføretrygd. Jeg synes ikke synd på dem som har sleivet med kjeften sin mot andre.
      Ha en fin kveld snuppa mi;))
      Stooor klem fra Else Marit

    15. Er på AAP selv, går mot ufør. Har binyresvikt, lavt stoffskifte (fungerer heller ikke på medisinen), PTSD, mistet to barn og hatt eb tøff barndom. Fungerer greit psykisk likevel, men kroppen er heeeeelt kjørt. Jeg skulle bli Lege og hadde ressurser til det, jeg elsket å jobbe (tok alt av vakter), helt forferdelig å se livet falle i grus. Må leve med skammen ved å ikke kunne jobbe… Jeg har fått MYE stygge kommentarer.

    16. Hallo!
      Jeg synes at det er flott at syke personer får økonomisk hjelp. Men hvordan kan du si at skattepengene ikke går til å betale folk som er ufør? Om det stemmer; hvor blir det da av skattepengene som friske folk betaler inn hele livet? Du sier jo at det er dine penger du får utbetalt som uførestønad, men da må vel de som er friske få en gigant utbetaling når de pensjonerer seg?
      Alle betaler skatt. Disse pengene blir så fordelt på mange ulike områder, inkludert uføreutbetalinger. Kan du vise meg kilder som sier at skattepenger ikke går til det?
      Grunnen til at noen folk reagerer er at noen føler at man blir tvunget til å betale skatt som så går til folk som kan f.eks unne seg en sydenferie. Du hadde kanskje følt det på samme måte om du gav vekk penger til noen som sa de ikke hadde mat, og så oppdaget at de eide både hus og bil?
      Og for å presisere: jeg er helt for at personer skal få økonomisk hjelp når de trenger det, men håper da at det kan være på mer frivillig basis enn en skatteoppkrever.

    17. ja det e sant, Så dårlig gjort av folk å skrive så mye slemt til andre.
      Jeg syns det var fint at de fikk seg en tur til syden. Å jeg skulle ønske alle fattige familien i Norge kunne fått seg en ferietur<3

    18. Jeg vet at mange har forfedelige og negative holdninger når det gjelder uføretrygdede. To stykker jeg kjenner har veldig negative holdninger og tanker om uføretrygdede. Jeg prøver å si til dem at de må sette seg i deres situasjon. De mener at uføretrygdede driver dank og tar fra andres penger. Jeg blir sint og jeg sier fra når de sitter og rakker ned på uføretrygdede. Det får de ikke gjøre i nærvær av meg.
      Dere som er uføretrygdet tar ikke fra noen for dere tjener deres egne penger som dere har krav på, og dere betaler skatt på lik linje som alle andre. Jeg kaller det ondskap fra de som sier at dere som er uføre tar fra andres sin skatt. Det er søren meg ikke tilfelle.
      Veldig bra skrevet innlegg 🙂
      En riktig fin kveld til deg 🙂
      Godklem fra Irene

    19. Dere som er uføre trygdet tar penger fra skatten vår. Har du ikke forstått det eller? Sånne som deg som snylter på vår skatt skulle ikke hatt lov til og være uføretrygdet. Du skulle blitt tunget til og jobbe. Dere som er uføretrygdet lyver og stjeler pengr fra oss friske.

    20. Til “deg som har fulgt med”: Tror du skriver det der for å provosere! De færreste uføretrygdede er snyltere. Og kanskje blir det din tur til å nyte godt av samfunnets goder også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg