BILDER TATT I EDINBOURGH FREDAG 16.09.2022 😊

LĂžrdag 16.09.2022 stod vi opp kl.08.00, og vi ordnet oss i stand fĂžr vi gikk ned for Ă„ spise frokost. Kl.10.00 hadde de ansatte pĂ„ jobben min mannen min motivasjonskurs, og vi ektefellene fikk ogsĂ„ vĂŠre med pĂ„ dette. Det var forskjellige oppgaver som skulle lĂžses. Vi ble inndelt i grupper for Ă„ lĂžse hver vĂ„r oppgave, og det var kjempegĂžy 😊
 
 
VĂŠret var fint med lettskyet pent vĂŠr og sol. Kl.13.00 mĂžtte vi guiden som skulle ha oss med pĂ„ omvisning i Edinbourgh. Vi gikk i nybyen ved siden av en offentlig park, sĂ„ gikk vi opp mot Edinbourgh Castle som er kjent for “Millitary Tatoo”. PĂ„ Edinbourgh Castle fikk vi omvisning og vi fikk hĂžre mye interessant historie om byen.
 
 
Kl.14.30 hadde vi “Tea time” pĂ„ en restaurant pĂ„ Edinbourgh Castle hvor vi fikk servert te/kaffe og noe Ă„ spise. Etter “Tea time” hadde vi tid til Ă„ gjĂžre det vi Ăžnsket selv. Mannen min og jeg gikk og sĂ„ pĂ„ kirken St. Giles Katedral hvor Dronning Elizabeth lĂ„ i 24 timer fĂžr hun ble fraktet til London. Vi tittet ogsĂ„ litt i butikker.
 
 
Kl.17.00 kom vi tilbake til hotellet, og vi fikk slappet litt av fĂžr vi ordnet oss i stand til Ă„ dra ut for Ă„ spise middag.
 
 
Kl.20.30 var vi alle sammen pĂ„ en restaurant og spiste, og der var det kjempegod mat 😊 Det var 4-retters middag, og vi ble stappmette! Vi hadde en kjempekoselig kveld 😊 Kl.23.30 gikk vi tilbake til hotellet hvor vi slappet av fĂžr vi la oss.
 
 
Har lyst til Ă„ dele noen bilder med dere som jeg tok lĂžrdag 16.09.2022, og hĂ„per dere liker bildene mine 😊
 
 

Utsikt fra hotellvinduet vĂ„rt 😊

 
 

Vi bodde pĂ„ Edinbourgh Yotel, og det var et kjempefint hotell 😊

 
 

Gaten ved hotellet der vi bodde 😊

 
 

Gaten ved hotellet der vi bodde 😊

 
 

Tidligere statsministerboligen i Edinbourgh som ligger Downing Street 😊

 
 

En kjempenydelig park som lĂ„ rett ved den gamle statsministerboligen 😊

 
 

Edinbourgh Castle sett fra nybyen i Edinbourgh 😊

 
 

Edinbourgh Castle sett fra nybyen 😊

 
 

Fontenen i den offentlige parken som skiller nybyen og gamlebyen i Edinbourgh. Denne parken er en offentlig park som alle kan benytte 😊

 
 

Den ene offentlig parken som skiller gamlebyen og nybyen i Edinbourgh 😊

 
 

Et museum i Edinbourgh 😊

 
 

Vi gikk ogsĂ„ forbi barndomshjemmet til Alexander Graham Bell i Edinbourgh 😊

 
 

I gamlebyen i Edinbourgh hvor The Royal Miles ligger 😊

 
 

I gamlebyen i Edinbourgh hvor The Royal Miles ligger 😊

 
 

I gamlebyen pĂ„ The Royal Miles 😊

 
 

Oppe pĂ„ Edinbourgh Castle hvor Military Tatoo blir arrangert 😊 Guiden kunne fortelle at de bruker 6 uker pĂ„ Ă„ bygge opp tribunene, og 6 uker til Ă„ demontere dem. Det ser mye stĂžrre ut pĂ„ TV enn hva det er i virkeligheten.

 
 

Edinbourgh Castle sett fra plassen hvor Military Tatoo blir arrangert 😊

 
 

Edinbourgh Castle pĂ„ omrĂ„det hvor Military Tatoo blir arrangert 😊

 
 

Det var kjempeinteressant Ă„ hĂžre historien om Edinbourgh Castle som guiden vĂ„r fortalte 😊

 
 

Omvisning pĂ„ Edinbourgh Castle 😊

 
 

Oppe pĂ„ Edinbourgh Castle 😊

 
 

Vi var ogsĂ„ inne for Ă„ se pĂ„ kronjuvelene til King James V 😊

 
 

Informasjon om kronjuvelene til King James V 😊

 
 

Inne der hvor kronjuvelene til King James V var det flere saler med lekre peiser 😊

 
 

SĂ„ var det tid for “Tea time”, og se all maten vi fikk! Ingen av oss klarte Ă„ spise opp det vi fikk!

 
 

Meg selv pĂ„ Edinbourgh Castle 😊

 
 

Vi gikk en tur innom St. Maraget’s Chapel 😊

 
 

Informasjon om St. Margaret’s Chapel 😊

 
 

Alteret inne i St. Margaret’s Chapel 😊

 
 

Et av de kjempefine glassmaleriene inne i St. Margaret’s Chapel 😊

 
 

Kjempefin utsikt fra Edinbourgh Castle over Edinbourgh 😊

 
 

Utsikt over Edinbourgh fra Edinbourgh Castle 😊

 
 

Utsikt over Edinbourgh fra Edinbourgh Castle 😊

 
 

Meg selv med nybyen i Edinbourgh i bakgrunnen 😊

 
 

St. Giles Katedral hvor Dronning Elizabeth lĂ„i 24 timer etter sin dĂžd 😊

 
 

Plassen utenfor St. Giles Katedral 😊

 
 

Om kvelden var vi alle sammen ute pĂ„ en restaurant og spiste. Til forrett var det den Skotske retten “Haggis” med egg. Haggis er en tradisjonell matrett som er laget av innmat av fĂ„r, blandet med lĂžk, havregryn og krydder og kokt i en dyremage. Jeg spiste ikke dette, for jeg brakk meg bare med tanken! Aldri i verden om jeg putter dette i min munn.

 
 

Neste rett var gratinerte poteter, og det var kjempegodt 😍

 
 

Til hovedrett fikk de andre fish and chips. Dessverre tĂ„ler jeg ikke fisk, fordi jeg rett og slett blir kvalm og fĂ„r kraftig hodepine. Til hovedrett fikk jeg en vegetarrett som bestod av: Hakkede tomater, linser, bĂžnner og couscous. Det smakte kjempegodt 😍

 
 

Til dessert fikk vi kjempegod creme brullet 😍

 
 

Et kirketĂ„rn sett gjennom vinduet pĂ„ restauranten hvor vi spiste 😊

10 kommentarer
    1. Jeg har ogsĂ„ vĂŠrt i Edinburgh. Det er en flott by. VĂŠrt der to ganger, og sett mye av de samme tingene her sĂ„ klart 🙂

    2. Herlig by og sĂ„ mange flotte bilder. Dette sĂ„ ut som noen koselige dager med mann og kolleger…og ektefeller.
      Takk for titten..
      Klem herfra og fin kveld.

      1. Solliv: Ja, Edinbourgh var kjempefint, og ikke minst mye historikk 😊

        Vi hadde virkelig noen supre dager alle sammen, og jeg er kjempetakknemlig for at vi ektefellene fikk vĂŠre med. Der er faktisk jobben til mannen min kjempeflink Ă„ innlemme oss ektefeller 😊

        Ønsker deg en kjempefin sĂžndag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Morsmiddag: Det var sĂ„ mye godt pĂ„ dette fatet vi fikk til afteoon tea 😊 Ikke minst sĂ„ mye mat da! Hjelpe meg!

        I hvert fall var det moro Ä fÄ det servert siden vi var i Storbritania.

        Ønsker deg en kjempefin sĂžndag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Dette er en av mine drÞmme destinasjoner, men mÄ vente litt. Og det gav meg jo ikke mindre lyst ti Ä reise nÄr jeg leser reiseinnleggene dine. Takk for at du deler.
      God klem

      1. Chanettesinverden: Anbefaler deg pÄ det varmeste Ä reise til Edinbourgh/Scotland, for det er sÄ mye
        historie i den byen 😊

        Tusen takk for det 😊 Kjempekoselig at du liker reiseinnleggene mine 😊

        Ønsker deg en kjempefin sĂžndag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Takk for alle de fine bildene og at du tok oss med pĂ„ turen. Scotland og Edinburgh er et sted jeg alltid har hatt lyst til Ă„ reise til, og det skal jeg ogsĂ„ etter hvert. Ønsker deg en fin sĂžndag, klems đŸ€—

      1. Vera Lynn: Tusen takk for det, og bare koselig Ă„ vise frem noe av det jeg opplevde pĂ„ turen 😊

        Jeg anbefaler Edinbourgh/Scotland pĂ„ det varmeste. Interessant historie 😊

        Ønsker deg en kjempefin sĂžndag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg