DE ANONYMES FLOKKMENTALITET I DISKUSJONER PÅ KVINNEGUIDEN!

Her om dagen kom jeg over et kjempeflott blogginnlegg fra en flott blogger som kaller seg for Malinmellow. Her kan dere finne bloggen hennes: https://nouw.com/malinmellow
 
 
Bloggeren Malinmellow hadde laget en ekte og ærlig videoblogg, og den videobloggen var noe av det beste jeg har sett og hørt på lenge! Temaet Malinmellow snakker om har hun så rett i!
 
 
Dere kan se videobloggen hennes her: https://nouw.com/malinmellow/en-aldri-sa-liten-utblasning-35546314
 
 
Malinmellow har så rett, så rett i alt hun sier i videobloggen sin. Hun nevner den flokkmentaliteten som råder i f.eks. diskusjonsforum. Her velger jeg å ta for meg Kvinneguiden igjen, for det er Kvinneguiden jeg har vært skapleser på i ett år. Har hørt fra andre at Jodle er minst like ille om ikke verre.
 
 
Jeg har fulgt med på Kvinneguiden og diskusjonsforumet “Rampelyset” og de forskjellige emnene som har blitt diskutert der om influencere, bloggere og kjendiser.
 
 
Det jeg personlig reagerer på med Kvinneguiden er at de som er brukere på Kvinneguiden har et nick som er anonymt. Nicket skal gjøre at ingen skal avsløre dem. Nicket skal gjøre at ingen andre brukere kan avsløre dem. Anonymitet er noe alle mennesker har rett til, og jeg forstår Kvinneguiden der.
 
 
Vi som blogger har et nicknavn på våre blogger, men vi bloggere har gjerne et personlig bilde av oss selv eller et bilde vi selv har tatt. I tillegg signerer vi kommentarer på andres kommentarfelt og våre egne kommentarfelt med våre egne navn når vi skriver kommentarer til hverandre.
 
 
Vi som velger å si fra om at vi mener at det foregår offentlig anonym mobbing på Kvinneguidens sitt rampelysforum under de forskjellige diskusjonstrådene, er faktisk ikke mobbere!
 
 
Vi gjemmer oss ikke bak et anonymt nick. Det vi gjør er å kalle en spade for en spade, og det må de tåle og høre!
 
 
Jeg har forståelse for at brukerne på Kvinneguiden bruker nick når de diskuterer på ulke diskusjonsforum. Det å være anonyme er en rettighet alle sammen har. På mange diskusjonsforum foregår diskusjonene på et saklig og fint nivå, men slett ikke på alle.
 
 
På diskusjonsforumet “Rampelyset”hvor influencere, bloggere, youtubere og kjendisr diskuters, har jeg sett med egne øyne at ncikene blir flere gangr blir misbrukt når de diskuterer på enkelte emner. Flere går langt over streken i sine ytringer, og i mine øyne holder de på med regelrett mobbing og netthets!
 
 
Rett skal være rett. På kvinneguiden har de moderatorer som går inn og rydder på trådene når det noen skriver bryter med forumets regler. Det er kjempebra. Likevel har jeg sett stor forskjell på hvor lang tid det tar før en moderator går inn og rydder en diskusjonstråd. Det ser ut som det er forskjellbehandling på hvilke forumtråder om influencere, kjendiser, youtubere og bloggere som blir tidligst moderert og hvor lang tid det går.
 
 
Jeg vil trekke frem et eksempel, og det var tråden som handlet om Helene Drage. Husk dette er et eksempel på det jeg vil frem til etter hvert! Det jeg kunne se på tråden som handlet om Helene Drage var at noen som skrev på den diskusjonstråden reagerte på uttalelser og ytringer som handlet om Helene Drage sitt utseende. Likevel var det en god del som kommenterte stygt om utseendet til Helene Drage 🙁 Det mobbing for meg, og det er aldri i orden å kommentere nedlatende om utseendet til noen!
 
 
Jeg ble fysisk uvel og kvalm av å lese hvordan flere av de anonyme brukerne som kommenterte på diskusjonstråden om Helene Drage! Mange kritisere negativt alt Helene Drage foretok seg. Feil var det at hun var overvektig, og feil var det at hun overvektig kunne jobbe som PT. Det ble ikke bedre da hun tok slankeoperasjonen sin, for da var hun et dårlig forbilde. Noen av de anonyme kvinneguidenbrukerne kritiserte dietten hun spiste og noen var kjempestygge i sine uttalelser angående kroppen og utseende hennes 🙁 Hele tråden til Helene Drage var mobbing i ordets rette forstand!
 
 
Det gikk lang tid før en moderator grep inn i tråden, og det reagerte jeg som leser på! Jeg reagerte med avsky på hele tråden om Helen Drage, for det var nettmobbing og netthets i ordets rette forstand! Det kan ingen nekte på!
 
 
Poenget vil frem til, er at når brukere på et diskusjonsforum får være anonyme slik de får på Kvinneguiden vil mange brukere misbruke sin rettighet ved å skrive mer enn hva de ville ha skrevet hvis de måtte signere med sitt eget navn.
 
 
Derfor er jeg sterkt imot for at et offentlig diskusjonsforum som Kvinneguiden er, tillater at brukerne er anonymt gjemt bak et nick.
 
 
Det er en grunn til at kommentarfeltene på mange nettaviser er stngt, og det er fordi de ikke ønsker at anonyme nettroll skal sitte og ytre seg hatefullt om andre mennesker i ulike saker.
 
 
De som sitter og rakker ned på det en influencer, blogger, youtuber eller kjendis gjør unnskylder seg ofte med at når de først er i rampelyset får de tåle å få kritikk.
 
 
I noen tilfeller er kritikken konstruktiv, men i andre tilfeller glir kritikken ut til å bli usaklig kritikk, mobbing og hets. Det rår kritikken blir rettet mot personen og ikke om saken!
 
 
Unnskyldningen at de må tåle å få kritikk desidert dummeste unnskyldningen jeg hører. Ingen mennesker, uansett om det er influencere, bloggere, youtubere, kjendiser eller oss vanlige småbloggere skal ikke tåle å få usaklig kritikk som går i retning mot mobbing!
 
 
Noe annet jeg har bitt meg merke i på Kvinneguidens “Rampelys” er det jeg kaller for flokkmentaliteten når de forskjellige trådene om influencere, kjendiser, youtubere og bloggere diskuteres.
 
 
De anonyme brukerne henger seg på en etter en i de ulike trådene, og de blir som ville ulver i flokk som angriper offeret (den influenceren, bloggeren eller kjendisen) de diskuterer. Da er det som om alt kan skrives, og det er ikke måte på hva de får seg til å skrive.
 
 
På kvinneguiden i forumet “Rampelyset” er det mange de samme anonyme brukerne som går igjen i nesten alle tråder, og gjengangerne som går igjen på de ulike diskusjonstrådene er flittige å diskutere. De får med seg andre anonyme brukere som henger seg på med kommentarer, og til slutt tar det helt av. Ulvene formerer seg fort.
 
 
En slik type debatt med så mange anonyme anonyme ulver som hyler i flokk, har dessverre blitt en vanlig diskusjonsform på ulike diskusjonsforum de siste årene 🙁 Det synes jeg er en uheldig utvikling. Jeg tror ikke mange av de anonyme brukerne som sitter og kommentarer på de ulike trådene i Rampelyset ville skrevet i nærheten av det samme hvis nettforumet krevd rett navn på brukerprofilene! Derfor burde ingen diskusjonsforum tillate anonymitet på sine nettsider!
 
 
Det verste som skjer er hvis det kommer inn en bruker som har mot nok til å si fra at de ikke liker det de ser av hva som blir skrevet på en diskusjonstråd, og som tørr å støtte influenceren, bloggeren, youtuberen, eller kjendisen som blir omtalt negativt! Dessverre blir ikke det godt mottatt av mange av de faste anonyme brukerne.
 
 
Noen av de som har forsvart en influencer, blogger, youtuber eller kjendis på rampelystråden, har nærmest blitt halshugd og flådd av flere av ulveflokken for at de var tøffe nok til å si fra at det ikke var i orden å sitte og skrive nedlatende kommentarer om en influencer, blogger, youtuber eller kjendis!
 
 
Er det slik man vil ha det på et diskusjonsforum at majoriteten bestemmer meningene om de som blir diskutert? Det virker slik på “Rampelyset” på Kvinnegudien!
 
 
Jeg kjenner blir kjempesint at jeg ser rødt når jeg ser en slik ufyselig nettatferd! Den som er tøff nok og har mot å si fra at det ikke er akseptabelt hvis det som skrives på en en diskusjonstråd klart er mobbing og hets blir fort pepret med at vedkommende er et nettroll, er en kverulant, ikke har satt seg inn i saken m.m. Dette er regelrett respektløst gjort!
 
 
Hvis en bruker ser at tråden er direkte mobbing og hetsing av en influencer, blogger, youtuber eller kjendis er det på sin plass at noen sier i fra, og jeg velger å heie på vedkommende som har mot nok til å si fra at mobbing og hetsing ikke er i orden <3 🙂
 
 
Dere som angriper den som står alene (som er den som tørr å stå imot flertallets mening), er som glupske ulver, og dere angriper den som er alene i flokk!
 
 
Hvem gir dere anonyme brukerne på “Rampelyset” som er aktive i forskjellige diskusjonstråder retten til å hakke på, rakke ned og rett og slett mobbe en influencer, blogger, youtuber eller en kjendis for noe vedkommende har sagt eller gjort?
 
 
Flere av gjengangerne som skriver på “Rampelyset” følger med på de sosiale mediene til influencere, bloggere youtubere og kjendiser, for så å sitte og hetse det de deler på sine sosiale medier. Det er ingen som tvinger noen til å følge influencere, bloggere, youtubere og kjendiser på sosiale medier. Man velger det selv, og du kan når som helst velge å avfølge vedkommende i stedet for å sitte som anonymt på et offentlig nettsted å rakke ned på det de gjør på sine sosiale medier!
 
 
Ta et dypdykk i dere selv dere som sitter og rakker ned på influencere, bloggere, youtubere og kjendiser! Da finnere dere fort ut at dere slett ikke er så perfekte og feilfrie som dere sitter og later som! Ta flisen ut av din bror sitt øye kan dere gjøre, men bjelken i deres eget ser dere ikke!
 
 
Det siste punktet jeg vil ta for meg som er typisk for Kvinneguidens “Rampelysforum” er den offentlige diskusjonen om bloggere som eksponerer ungene sine på nettet.
 
 
En slik diskusjon om eksponering er kjempeviktig, men da på et generelt grunnlag! Jeg blir fysisk uvel når de som diskuterer temaet navngir influencere, bloggere, youtubere og bloggere i slike diskusjoner!
 
 
Det verste jeg har sett i den forbindelse i diskusjon om en influencer som eksponerte sine unger, var at de anonyme brukerne kom med stygge beskyldninger om at influenceren var en dårlig mamma! Flere av de som deltok i diskusjonen prøvde å få andre på tråden med seg å sende bekymringsmelding til barnevernet! Da jeg leste dette ble jeg rasende sint, og jeg syntes synd på vedkommende influencer. Slike ytringer er og blir å langt over streken for hva som kan godtas på et offentlig diskusjonsforum! Selv sendte jeg en mail til vedkommende influencer og fortalte hva jeg hadde lest! Vedkommende influencer takket meg for at jeg gav beskjed!
 
 
Jeg er 100% sikker på at de anonyme brukerne overhodet ikke kjente til denne influenceren privat, bortsett fra det de hadde sett på sosiale medier. Hva vet vel de om hvordan influenceren er i det virkelige liv utenom bloggen mot sine unger? Jeg mener det er kjempealvorlig å beskylde mennesker man ikke kjenner for å være dårlige foreldre! Det er en æreskrenkelse!
 
 
En saklig diskusjon uten å navngi influencere, youtubere eller bloggere hadde vært en fin måte å gjøre diskusjonen saklig på! Ikke slik diskusjonen foregår i dag på f.eks.”Rampelyset” på Kvinneguiden der de anonyme brukerne sitter og skriver kommentarer, og mange av kommentarene er direkte stygge med personhets mot navngitte influencere, youtubere og bloggere.
 
 
Det er på høy tid at de kjepphøye anonyme brukerne som sitter og kommenterer og diskuterer andre mennnesker på Kvinneguidens “Rampelys” tar et dypdykk i seg selv, for de er jo så “feilfrie” selv. I mine øyne er flere av trådene som handler om influencere, bloggere og kjendiser rett og slett offentlig anonym mobbing! Jeg lurer på om de anonyme brukerne som diskuterer på “Rampelyset”
 
 
Det er klandreverdig at det i det hele tatt er lov til å ha et offentlig diskusjonsforum som f.eks. Kvinneguiden som tillater anonyme brukere å diskutere i forskjellige tråder. Noen tråder er mer sårbare for når anonyme brukere kommenterer, for temaet på disse diskusjonstrådene er av en slik karakter at det kan provosere de som diskuterer der. Det vil det føre til at diskusjonen sklir ut til å bli usakligheter, hets og mobbing.
 
 
Det at jeg bruker Kvinneguiden i blogginnlegget mitt som eksempel, er fordi at det er det forumet jeg har sittet på sidelinjen og lest på, og jeg kan derfor uttale meg om hva som skjer på Kvinneguiden. Flere av trådene i “Rampelyset” ender så og si alltid med hetsing, usaklig kritikk rettet mot personer, ryktespredning og baksnakking når de anonyme brukerne blir for ivrige.
 
 
Jeg er sterkt imot flokkmentaliteten som råder på “Rampelyset”, for den flokkmentaliteten viser hvor ille flertallet av ulver kan bli.
 
 

Vær mot andre slik du ønsker andre skal være mot deg <3 🙂

 
 

Størst av alt er kjærligheten mot hverandre <3 🙂

 
 

6 kommentarer
    1. Hei,hei Toril 🙂

      Først vil jeg si at det absolutt verste ordet man kan bruke om toppliste og overomtalte blogger (og andre i samme kategori er ordet : influencere !
      Bare se hva de “hyperaktuelle” influencerne fronter ! Jeg skal ikke gå i detaljer her,enhver får se med egne øyne !
      Jeg grøsser over at det er sånne som er “de nye profetene”,verden er så absolutt på vei i feil retning !

      Så,over til temaet.Jeg er også smugleser av kg/rampelyset.Mitt inntrykk er forøvrig at i de aller fleste tilfellene er det bloggere og “influensere” sine egne ord og handlinger som diskuteres,og selv om det går en kule varmt i ny og ne og meningene er sterke,så er kritikken og meningene et resultat av det de som føler seg mobbet selv har postet i divers plattformer.
      Man må få forbeholde seg retten til å være kritisk og gi uttrykk for det uten at man dermed blir stemplet som mobber og nettroll.
      Jeg syns at debatten om de (tre for øyeblikket) mest aktuelle sakene er innafor i forhold til mobbing,hets og trakassering.
      Det er ikke kg/rampelysets brukere som roper høyest trusler om søksmål,offentlig uthengning osv,osv.Der er det “influencerne” som dominerer.

      Ha en flott lørdagskveld Toril og god helg 🙂 Hilsen synskepeggy.

    2. Synd når det blir så mye tull rundt blogger og enkelte bloggere. Jeg bruker jo “nick” både på bloggen og når jeg kommenterer jeg. Ikke MITT navn, men jeg har jo bilder av meg, så folk ser hvem jeg er. Vil bare ikke at folk skal google meg å komme rett på bloggen min. Pga jobben min, vil ikke ha elever rett inn på bloggen. Jeg kommenterer uansett bare hyggelig, eller jeg lar det være. Jeg synes diskusjoner ofte blir dårlige på nett, pga skriftspråket mangler så mange nyanser, så det er lett å mistolke diverse.

    3. Veldig bra skrevet Torill. Ja Frodith du bruker nick, men du viser bilde av deg. Det gjør ikke disse. Det er noe helt annet. Samt at du mobber ikke på nett. Det er en vesentlig stor forskjell.
      Torill dette var veldig bra skrevet

    4. Flott skrevet av deg 🙂

      Jeg liker ikke å diskutere med anonyme mennesker. Anonyme folk som bruker diskusjonsforum til å diskutere gjør det på en feig måte. Jeg kjenner ikke så godt til Kvinneguiden men ut fra det jeg har sett på det forumet du skriver om er foregår det anonyme flokkmentalitet. Det er trist å lese at den ene etter den andre kaster seg på råtten svertig av de forskjellige som blir omdiskutert.

      Jeg mot den salgs form for sverting i offentlig forum og det skulle aldri være lov til å ha anonyme nick. Hvis du ikke har noe positivt å si så hold kjeft er mitt motto.

      Fin, fin dag til deg, mannen din og kattene dine 🙂

      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    5. Jeg er enig med deg snuppa mi;)) Rampelyset er det verste tråden på Kvinneguiden. Og jeg har alltid reagert på at Kvinneguiden godtar anonyme som kommenterer.

      Det er tydeligst på rampelyset at du ser hvor stygt mange skriver om andre mennesker. Jeg blir lyne forbanna av å lese rampelyset. Og jeg boikotter rampelyset fordi det er en stygg tråd med mobbing. Det er greit å skjule seg bak anonym når de ikke har noe postivt å si om de som blir diskutert. Jeg synes det er feigt gjort.

      Ha en råfin ettermiddag;))

      Stooor klem fra Else Marit

    6. Jeg synes det er flott med engasjementet ditt, og du skriver engasjerende og fint.

      Anonymitet på internett får fram det verste i mennesker slik som på kvinneguiden 🙁 Jeg lurer på hvem som skjuler seg bak de forskjellige nickene, og ville de være så tøffe i virkeligheten hvis en møtte dem? Det tror ikke jeg.

      På søndag ba jeg jentene om å gå inn på den diskusjonssiden hvor de diskuterer bloggere og kjendiser. Begge to ble sjokkerte over hva de anonyme skrev, og de mente hvis dette var foreldre med unger var de dårlige forbilder for sine unger når det gjelder nettmobbing. De mente at dette var skrekkeksempelet på nettroll. Det sier sitt at to 18 åringer kommer med slike sterke uttrykk.

      Du må ha en riktig fin tirsdag 🙂 Jeg skal på ettermiddagsvakt i dag, men før jeg skal på jobb må jeg gjøre unna husarbeid hjemme.

      Go’klem fra Irene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg