“DERES MENINGER”!

På tidlighøsten 2023 postet jeg et dikt som flere av dere som leser bloggen min har etterspurt om jeg vil reposte. Det skal jeg gjøre siden dere spør så pent 😊
 
 
En diskusjon eller en debatt er aldri feil. Så lenge debatten holdes på et konstruktivt og saklig nivå.
 
 
Dessverre er det ikke alltid slik at diskusjonen klarer og holdes saklig. Det kommer alt an på hvem som deltar i diskusjonen, engasjement og ikke minst kunnskap hos de som diskuteres.
 
 
Jeg er en samfunnsengasjert person med mine temaer som jeg brenner for bl.a: Katter- og dyrevelferd, Kattens status som kjæledyr, Skole og opplæring for barn og unge, Respekt for folk med skjulte kroniske sykdommer, Respekt for de som er uføretrygdete, Viktigheten av musikkfaget i skolen, Nettmobbing, Psykologi osv. Disse temaene føler jeg meg sikker på i en diskusjon.
 
 
Personlig har jeg opplevd å føle meg liten når jeg har deltatt i diskusjoner. Da har jeg følt at mine meninger teller ikke og man sitter der og føler seg litt dum. Alt dette har med de man diskuterer med. Vi har jo alle opplevd folk som er sterke i diskusjoner, min erfaring er at de gjerne “vinner” diskusjonen med å overhøvle andre diskusjonsdeltakere med sine synspunkt. Jeg regner med at flere kan kjenne seg igjen i dette.
 
 
Når jeg har opplevd eller opplever diskusjoner hvor jeg har følt eller føler meg overkjørt og liten så trekker jeg meg unna diskusjonen og blir stille. Jeg krasjer totalt med for sterke personligheter i en diskusjon.
 
 
Jeg synes diskusjoner har vært og er kjempevanskelige når noen bevisst provoserer for å få frem meningene sine, og det synes jeg er en dårlig hersketeknikk.
 
 
Jeg er mer enn gjerne med i god diskusjon, men da gjerne med mennesker jeg føler meg trygg på. Politiker blir jeg nok aldri 😂
 
 
Diktet jeg reposter er et dikt jeg har skrevet om mine opplevelser når det gjelder diskusjoner. Håper dere liker diktet mitt 😊
 
 

DERES MENINGER!

 

Deres meninger er sterke og klare,
 
og av og til kan de være nokså harde.
 
Av og til er de vanskelige å forstå,
 
dere liker ikke at noen urett skal begå.
 
Roper deres meninger ganske høyt,
 
selv om noen av dem er ganske drøyt.
 
Noen vil oppfatte dere som bastant,
 
og kanskje til og med kalle dere kverulant.
 
Stakkars dem som sier dere imot,
 
de kan fort føle seg som en idiot.
 
Dere knebler andres meninger og sier: «Dere tar feil»,
 
når skal dere begynne å se dere selv i et speil.
 
En diskusjon med slike som dere,
 
er bare å unngå mange gidder ikke mere.

 
 

6 kommentarer
    1. Fint at du reposter dette! ❤️ Jeg synes du er flink til å uttrykke deg saklig, tydelig og grunngi dine meninger i bloggen din. Jeg har respekt for mennesker som klarer å få frem hva du tenker og mener uten å bruke hersketeknikker og gripe til nedsettende beskrivelser som bevisst slenges ut for å såre og håne. Respekt er alltid et nøkkelord.

      1. Kari: Tusen takk for kjempefin kommentar 😊

        Jeg prøver så godt jeg kan å være saklig når jeg skriver mine meninger. Uansett er det alltids noen som vil tolke det man skriver til å omhandle dem.

        Hersketeknikker kommer man ikke langt med, og nedsette beskrivelser som bevisst slenges ut er dessverre for å såre og håne.

        Ja, du har helt rett. Respekt er et nøkkelord ja!

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤️🥰

        Purr, purr og klem fra Toril og kattene

    2. Dette var råbra skrevet 🥰 Flott at du poster dette diktet igjen.

      Og jeg er enig med Kari at du er flink til å uttrykke deg saklig. Du står for egne meninger. Meningene du har sier mye om deg at du er en person med godhet og kjærlighet til andre mennesker rundt deg ❤️

      Jeg mister respekten for folk som latterliggjør og håner andre pga deres meninger. Og det verste av alt er at de ikke klarer å se seg selv i speilet. Disse folka finner du over alt hvor det diskuteres.

      Ha en råfin kveld 😊

      Stooor klem fra Else Marit

      1. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar 😊

        De som vil får bare tolke diktet til å omhandle dem selv. Da har jeg truffet blinkskudd med diktet.

        Jeg står for mine meninger, og jeg prøver alt jeg kan for å få frem meningene mine på en saklig måte uten å gå til angrep. Likevel vil noen alltid ta det til seg.

        Jeg også minster respekten for de som latterliggjør og hetser andre pga deres meninger. Den hersketeknikken er det styggeste jeg ser!

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤️🥰

        Purr, purr og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg