DIN EGOIST! VILLE DU HATT GOD SAMVITTIGHET HVIS DU SMITTET EN SYK PERSON MED KORONA?

I forbindelse med regjeringens og helsemyndighetenes koronadugnad blant Norges befolkning som trådte i kraft torsdag 12.03.2020 kom det bl.a forbud mot at pårørende ikke får lov til å besøk sine kjære som bor i helseinstitusjon. Selvfølgelig er det kjempetrist 🙁
 
 
Kjente jeg ble temmelig irritert da jeg så på nyhetene på TV i går 🙁 To pårørende ble intervjuet, og de stod og sutret over at de ikke fikk besøke deres kjære på sykehjemmet!
 
 
Si meg tenker dere kun på dere selv?
 
 
Politikerne og helsemyndighetene setter ikke opp slike restriksjoner for moro skyld eller for å straffe oss pårørende når vi nå i en periode ikke får besøke våre kjære som bor på sykehjem eller en annen helseinstitusjon.
 
 
Ser man på de dødsfallene som har skjedd de siste dagene, er det eldre mennesker på sykehjem som dessverre er døde <3 <3 <3 🙁 Tankene mine går til deres familier <3 <3 <3
 
 
Nettopp du kan være smittet av koronaviruset uten at du vet det selv. Du behøver ikke være fysisk syk selv om du er smittet av koronaviruset, men du er fullt ut smittefarlig!
 
 
Jeg har selv en mor på 85 år som bor på omsorgsbolig hvor det jobber pleiere 24/7. Omsorgsboligen beregnes som helseinstitusjon på lik linje med sykehjem.
 
 
I en periode fremover får ikke min søster og jeg lov til å besøke moren vår. Selvfølgelig er det trist for oss begge to 🙁 Det er også trist for moren vår som kjenner oss og vet hvem vi er 🙁
 
 
Moren vår har en demenssykdom som kalles for “body levy demens”, og denne demenssykdommen (som ikke er arvelig) går på parkinsonområdet i hjernen. Disse demenspasientene glemmer ikke mennesker rundt seg selv om hukommelsen svekkes.
 
 
Søsteren min og jeg vet at moren vår er i de beste hender <3 🙂 Pleierne som jobber på omsrogsboligen gjør en kjempeflott jobb <3 🙂
 
 
I beste sendetid ble to pårørende intervjuet på TV, og de sutret over at de ikke fikk besøke sine kjære familiemedlemmer på et sykehjem!
 
 
Jeg kjente jeg ble sint og oppgitt over at de fikk bruke sendetiden på TV over å sutre og klage over regjeringens og helsemyndighetenes tiltak for å få stoppet koronasmitten i Norge. Her snakker vi alle om en en felles dugnad, så får to pårørende klage på TV over at de ikke slipper inn på sykehjemmet hvor en av de aller svakeste gruppene i samfunnet bor!
 
 
Jeg ville aldri ha tilgitt meg selv om jeg dro på besøk til henne og smittet både henne, de andre beboerne og pleierne som jobber der.
 
 
Ville du tilgitt deg selv om nettopp du var smittet av viruset uten at du visste det selv, og plutselig noen dager etter var din kjære mor, din kjære ektefelle eller de som jobber på institusjonen ble syk med koronavirus?
 
 
Det er lov til å tenke seg om før man bruker beste sendetid på TV til å sutre om at du ikke får lov til å besøke en av dine nærmeste på sykehjemmet!
 
 
Vi er mange i samme situasjon som har en av våre kjære på en helseinstitusjon, og som har midlertidig forbud mot å besøke dem.
 
 
Du er ikke alene om å være lei deg fordi du har midlertidig besøksforbud på institusjonen, og tro meg jeg er i samme situasjon. Det er kjempetrist å vite at min søster og jeg ikke får besøke min mor, og særlig når vi vet at moren vår kjenner oss igjen. Dessverre skjønner hun ikke hvordan hun skal bruke telefon, og da får vi ikke kommunisert med henne på den måten.
 
 
Besøksforbudet gjelder for alle som bor på institusjon og som er syke og svake. Det er ikke for moro skyld, men fordi de ser at viruset smitter som ild i tørt gress, og for å få bukt med smitten som brer seg.
 
 
Forbudet mot å besøke våre kjære på institusjoner kjempeviktig i den felles dugnadsarbeidet vi alle nå må ta del i, og må ta vårt ansvar for slik at vi får stoppet koronasmitten!
 
 
Det er kjempetrist og sårt når vi pårørende ikke får besøke våre kjære som vi elsker så høyt på helseinstitusjonen hvor de bor 🙁
 
 
Husk at det er like mye nestekjærlighet at vi ikke utsetter våre kjære som har svak helse for smitte som i verste fall kan føre til at de dør <3 🙂
 
 
Nå som vi i Norge er inne i vår felle dugnad (“korona shut down”) synes jeg at det er egoistisk tenkt av deg når du offentlig sutrer over at du synes forbudet om å besøke ditt kjære familiemedlem på sykehjemmet er urettferdig mot deg!
 
 
Tenk på at dette er til det beste for den du er glad i og som du elsker av hele ditt hjerte (far, mor eller en ektefelle) <3 <3 <3
 
 

Ta godt vare på hverandre nå disse dagene <3 🙂

16 kommentarer
    1. Det er så sant det du skriver. Dette var jo en av grunnene til at vi avlyste vår tur til Halden 6.mars.
      Ettersom vi ikke var i form og pga coronaviruset ønsket vi ikke å være de som kanskje bar med oss smitte til mamma på sykehjemmet, og barn og barnebarn i Halden.
      Trist ja, for jeg har ikke sett dem siden september, men sånn er det bare. Jeg må sette mine ønsker til side og snakke med dem i tlf.
      Mamma er ikke så flink med tlf lenger, men hvis jeg ringer sykehjemmet er de veldig behjelpelige så jeg får snakket med henne.
      Og jeg ringte barnebarna i dag. 🙂
      Hjelper ikke å sutre nei, det blir bare dumt og egoistisk.
      God søndagskveld Toril. 🙂

      1. Heidi Elise: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget.

        De eldre er jo dessverre en utsatt gruppe for koronasmitten, og selv om det er trist at man ikke får lov til å besøke våre foreldre vet man at vi unngår at smitten kommer inn dit.

        Det finnes også foreldre som ikke får truffet sine syke unger på institusjon, og det må være kjemepfælt.

        Nytter ikke å sutre nei.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Tøffe tider det her..og vi må alle ta ansvar.. Forhåpentligvis klarer vi å bekjempe det raskere en fryktet..men da må vi følge oppfordringer fra høyere hold 🙂 Flott gult bidrag i forrige innlegg <33<

      1. Annebe: Tusen takk for kjempefin kommentar og fint innspill på blogginnlegget mitt 🙂

        Ja, det er tøffe tider vi har her nå, og vi må som du skriver ta ansvar alle sammen.

        Synes de som ikke klarer å ta oppfordringene fra helsedirektoratet alvorlig er noen store egoister.

        Det er jo foreldre som ikke får besøke sine syke unger som er på institusjon <3 🙁

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Råbra skrevet og viktig skrevet snuppa mi;))

      Jeg tror jeg så intervjuet med en dame og en mann i går som stod utenfor sykehjemmet.

      Vi får ikke lov til å besøke svigermor. Og hun er på sykehjem. Men vi har god kontakt med de som jobber dr og får oppdatering om hvordan hun har det.

      Jeg hadde blitt forbanna om svigermor hadde blitt smittet av noen som hadde korona som hadde kommet på sykehjemmet.

      Noen tenker ikke lengre enn sin egen nese. Og de tror verden handler om bare dem selv.

      Ha en råfin kveld;))

      Stooor klem fra Else Marit

      1. Else Marit: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

        Huff! Det er jo kjempetrist for mannen din også at dere ikke får besøke ham. Alle har forståelse for det. De som ble intervjuet burde heller tenke på de foreldrene som har sine syke unger på institusjon, og som ikke får besøke dem nå i disse koronatider <3 🙁

        Det er kjempeviktig at vi følger helsedirektoratet sine anbefalinger fremover nå.

        Ønsker deg Else Marit-vennen en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

      1. Fruensvilje: Tusen takk for kjempefin kommentar fra deg med innspill på blogginnlegget mitt 🙂

        Ja, vi må følge helsedirektoratet sine anbefalinger, og gjør vi det så går det mye fortere før vi er tilbake til normal hverdag, og har fått bukt med smitten.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Kjempebra at det forbudet har kommet. Det er bare ikke alle som forstår hvor skadelig det er, og derfor bare MÅ de sutre litt.
      Mine foreldre er forlengst gått bort, men jeg har en onkel som bor på hjem, og ham besøker jeg en gang i måneden. Nå blir det nok en stund til neste gang. Han er 93 og klar i hodet, men skral i kroppen. Skulle besøke ham etter planen i slutten av februar, men så begynte corona-spøkelset å svirre, så jeg valgte å vente litt. Og heldigvis for det.
      Vi må alle gjøre vårt for å forhindre smitte, for ingen har lyst å bli syke.
      Bra innlegg, godt å sette fokus ♥
      Klem og fine kvelden til deg ♥

      1. Eva: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Kjempefint at du likte blogginnlegget mitt 🙂

        Jeg også synes det er kjempebra at forbudet kom, og de som sutrer og klager over forbudet mot å besøke sine syke foreldre ektefeller på sykehjem må tenke over at det faktisk også finnes foreldre som ikke får besøke sine syke unger som er på institusjon.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Mona Iren: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Kjempekoselig at du likte det jeg skrev 🙂

        De som klager og sutrer over at de ikke får besøkt sine syke ektefeller eller foreldre på sykehjem må begynne å tenke på de foreldre som har syke unger på en institusjon som de ikke får besøke. Det er noen av dem <3 🙁

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    5. Velskrevet og viktig blogginnlegg i disse dager.

      Jeg har forståelse og tanke for dere som har foreldre eller svigerforeldre på sykehjem når dere ikke får besøkt dem. Det må være en trist følelse, men som du skriver er de eldre en sårbar gruppe hvis de blir syke av koronaviruset.

      Siden jeg jobber som sykepleier på St. Olav er jeg klar over at jeg kan ha hatt pasienter som har vært smittet. Jeg har blitt enig med mamma og pappa at jeg ikke besøker dem når vi har det slik vi har det nå, for jeg vil ikke smitte mamma og pappa med et hardt virus.

      Jeg reagerte på de som ble intervjuet, og jeg tenkte det samme som deg at de var veldig egostiske som ikke helt forstod alvoret.

      Du må ha en riktig fin kveld 🙂

      Go’klem fra Irene

      1. Irene: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Kjempekoselig at du likte blogginnlegget mitt 🙂

        Jeg har full forståelse for denne regelen, og de eldre er en svak gruppe fra før. Ville aldri i livet tilgitt meg selv om jeg hadde smittet min mor!

        Synes avtalen du har med foreldrene dine er kjempebra.

        De som klager og sutrer over at de ikke får besøkt sine syke ektefeller eller foreldre på sykehjem må begynne å tenke på de foreldre som har syke unger på en institusjon som de ikke får besøke. Det er noen av dem <3 🙁

        De som ble intervjuet var noen egoister i mine øyne 🙂

        Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

        Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    6. I tiden vi er inne i nå synes jeg det var temmelig egoistisk gjort å stå og klage for at de fikke fikk besøkt sine nærmeste på sykehjemmet.

      Jeg sa det til mannen min for jeg reagerte på det de sa. På jobben til oss jobber noen av oss hjemmefra og noen jobber på kontoret. Siden vi jobber i åpent landskap må vi dele oss opp for ikke å smitte hverandre. Neste uke skal jeg jobbe hjemmefra.

      Et par av mine kollegaer har foreldre på sykehjem som de ikke får besøke. De synes det er forferdelig trist men de forstår at det er nødvendig for å ikke smitte dem.

      Hvis de som ikke følger helsedirektoratet sine råd nå kommer de ikke til å gjøre det.

      Noen er egoistiske og de ser ikke folk rundt seg.

      Fin, fin kveld til deg, mannen din og kattene dine 🙂

      Klem, klem fra Mona Elisabeth

    7. Mona Elisabeth: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 🙂 Kjempekoselig at du likte blogginnlegget mitt 🙂

      Jeg har full forståelse for denne regelen, og de eldre er en svak gruppe fra før. Ville aldri i livet tilgitt meg selv om jeg hadde smittet min mor!

      Vi er mange i samme situasjon, og de har ikke laget regelen for å være ekle mot oss. Det er for å beskytte en av de svakeste gruppene i samfunnet.

      De som klager og sutrer over at de ikke får besøkt sine syke ektefeller eller foreldre på sykehjem må begynne å tenke på de foreldre som har syke unger på en institusjon som de ikke får besøke. Det er noen av dem <3 🙁

      De som ble intervjuet var noen egoister i mine øyne 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg