ENDELIG TILBAKE 😊 MÅTTE HABLOGGPAUSE PGA SMERTER I TOMMELEN!

Hei, og hopp! Endelig tilbake igjen! Jeg ble tvunget til Ă„ ta noen uker pause fra PC-bruk p.g.a at jeg har hatt smerter i tommelfingeren min i lengre tid.
 
 
Det begynte allerede tidlig i 2022, men jeg tenkte det roet seg etter jeg ble operert i november og mÄtte ta pause fra trening. Nei da, det gjorde det ikke. Ble verre og verre, og leddet i tommelen er hovent. Det er smertefullt.
 
 
Fastlegen min sÄ pÄ tommelen, og han er 99% sikker pÄ at dette er artrose. Har vÊrt pÄ rÞntgen, og jeg er nÄ henvist til ortoped. Jeg er totalt avhengig av tommelen siden jeg spiller flÞyte og piano.
 
 
Har begynt med artroseskinne for Ä ha pÄ hÄnda, og jeg skal passe pÄ Ä ikke overbelaste tommelen ved Ä skrive pÄ PC. Derfor blir det ikke blogging hver dag, men 3-4 ganger i uka. Har nÄ prÞvd Ä ta helt fri fra PC-skriving, men tommelen er like vond.
 
 
16.01.2023 startet jeg opp igjen med opptrening til fysioterapeut, og det var en gledens dag som jeg har lengta lenge etter 😊 Etter fĂžrste trening var jeg sĂ„ stiv at jeg vagget som en kalkun. Tydelig muskler som ikke har vĂŠrt brukt de siste 10 ukene!
 
 
Fysioterapeuten sier jeg ikke skal stresse, men ta tiden til hjelp for Ă„ finne tilbake til formen min. PĂ„ 2 uker merker jeg formstigning, og det er supergĂžy 😊 NĂ„ trener jeg 2 ganger i uka, og jeg trener helkropp. FĂžr Ăžktene gĂ„r jeg pĂ„ mĂžlla i 20 minutter, og etter Ăžkta gĂ„r jeg pĂ„ mĂžlla i 20 minutter. I tillegg gĂ„r jeg turer pĂ„ ca.40 minutter de dagene jeg ikke trener.
 
 
09.02.2023 skal jeg til fysioterapeut pÄ hjerteklinikken. Alle som har vÊrt hjerte- og lungeoperert fÄr tilbud om fysioterapi. Jeg Þnsker Ä fÄ noen tips til hvordan jeg kan legge opp intervalltrening. Siden jeg trener sÄ mye selv mente fysioterapeuten pÄ hjerteklinikken at jeg ikke hadde behov for trening i gruppe, men heller fÄ individuell veiledning til intervalltrening. Her mÄ vi ta hensyn til at jeg har stive og vonde hÊler. Hun sa det er viktig at den intervalltreningen jeg gjÞr blir tilpasset meg.
 
 
Januar mĂ„ned har flĂžyet fort! KorĂžvelsene i korene jeg synger i er godt i gang. Det er kjempekoselig 😊
 
 
Det har vÊrt en mild januar med en del nedbÞr som har gitt is- og holkefÞre. NÄ har jeg gÄtt til innkjÞp av icebugsko, og jeg priser meg lykkelig for innkjÞpet. Jeg har aldri gÄtt sÄ avslappet pÄ isfÞre noen sinne. Dette er noe jeg anbefaler andre til Ä gÄ til innkjÞp av.
 
 
Har fĂ„tt tatt noen bilder, og SnorkfrĂžken har vĂŠrt pĂ„ noen utflukter hun ogsĂ„. Hun driver pĂ„ Ă„ dater Snusmumriken. Det har jeg billedbevis pĂ„ đŸ€ŁđŸ˜‚
 
 
HÄper januar mÄned har vÊrt fin for dere?
 
 
Her er noen bilder som jeg har tatt, og hĂ„per dere liker bildene mine 😊
 
 

Kjempenydelig ettermiddagshimmel over Vassfjellet og Tiller 😊

 
 

SnorkfrĂžken ville bli med pĂ„ korĂžvelse for Ă„ se om det var noe for henne. Her tok hun plass pĂ„ notestativet pĂ„ pianoet til dirigenten 😊

 
 

Snorkfrþken i garderoben hos fysioterapeuten 😊

 
 

Snorkfrþken i garderoben hos fysioterapeuten 😊

 
 

Noen hadde observert SnorkfrĂžken og Snusmumriken pĂ„ en sten i fjĂŠra i januar mĂ„ned â€đŸ’™đŸ˜Š

17 kommentarer
      1. Kari: Ja, SnorkfrĂžken maser om Ă„ fĂ„ bli med over alt hvor jeg gĂ„r, men nĂ„r hun selv skal mĂžte Snusmumriken sĂ„ fĂ„r ikke jeg bli med đŸ˜‚đŸ€Ł

        Tusen takk for det. Er henvist til ortoped nÄ for Ä fÄ en avklaring pÄ hva som kan gjÞres.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    1. Jeg mÄtte bare lage ( heklet) snorkfrÞken og det blir Lille My ogsÄ. artig med inspirasjon:)
      Takk for oppdatering og hĂ„per at tommeltotten blir bedre. KlemđŸ„°

      1. Happy: SĂ„ kjempekoselig Ă„ hĂžre at du ble inspirert da 😊 Det setter jeg kjempestor pris pĂ„ Ă„ hĂžre.

        Er henvist til ortoped for tommelen min, og da fÄr jeg hÞre om hva som kan og bÞr gjÞres.

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Flotte bilder!
      Fint at du merker framgang sÄ fort. Kos det med gÄturer og trening.
      Piggsko er sĂ„ godt Ă„ gĂ„ med, for da blir det mer avslappende 😀
      Artig den Snorkfrþkna 😊

      1. Heidisverden: Tusen takk for kjempekoselig kommentar 😊

        Det er kjempeherlig Ä merke framgang, og det er herlig Ä trene igjen selv om det nÄ forelÞpig er 2 ganger i uken.

        Jeg har aldri vĂŠrt sĂ„ avslappet pĂ„ is- og holkefĂžre som jeg har vĂŠrt nĂ„ som jeg har brukt piggsko. Ære vĂŠre oppfinnelsen der ja 😊

        Den SnorkfrĂžkena lever sitt eget liv. Plutselig mĂ„ jeg ta henne med. Tror hun er en smule bortskjemt đŸ€ŁđŸ˜‚

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Margrethe: Ja, sĂ„ absolutt om det er, og ĂŠre vĂŠre oppfinnelsen av piggsko 😊 Lenge siden jeg har gĂ„tt sĂ„ avslappet som jeg har pĂ„ is- og holkefĂžre.

        SnorkfrĂžken fĂ„r bli med ja, og hun er ikke tungbedt nĂ„r det gjelder Ă„ bli med dit jeg skal 😊

        Tusen takk for det 😊

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      2. Margrethe: Ja, sĂ„ absolutt om det er, og ĂŠre vĂŠre oppfinnelsen av piggsko 😊 Lenge siden jeg har gĂ„tt sĂ„ avslappet som jeg har pĂ„ is- og holkefĂžre.

        SnorkfrĂžken fĂ„r bli med ja, og hun er ikke tungbedt nĂ„r det gjelder Ă„ bli med dit jeg skal 😊

        Tusen takk for det 😊

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Chanettesinverden: Tusen takk for det. NÄ er jeg henvist til ortoped, og da fÄr jeg hÞre om hva som kan/bÞr/mÄ gjÞres. Smertene er intense, og det Ä holde i en kopp kan gÄ galt.

        Jeg fĂ„r til Ă„ trene, gĂ„ turer og strikke da 😊

        Ønsker deg en kjempefin tirsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Morsmiddag: Tusen takk 😊 Fikk svaret pĂ„ rĂžntgen av legen i gĂ„r, og det det var artrose grad 2. Er henvist til ortoped for Ă„ fĂ„ hĂžre hva som kan/mĂ„/bĂžr gjĂžres.

        Ønsker deg en superfin onsdag â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg