HVORDAN FØLER DU DEG I EN DISKUSJON?

En diskusjon eller en debatt er aldri feil. Så lenge debatten holdes på et konstruktivt og saklig nivå.
 
 
Dessverre er det ikke alltid slik at diskusjonen klarer og holdes saklig. Det kommer alt an på hvem som deltar i diskusjonen, engasjement og ikke minst kunnskap hos de som diskuteres.
 
 
Jeg er en samfunnsengasjert person med mine temaer som jeg brenner for bl.a: Katter- og dyrevelferd, Kattens status som kjæledyr, Skole og opplæring for barn og unge, Respekt for folk med skjulte kroniske sykdommer, Respekt for de som er uføretrygdete, Viktigheten av musikkfaget i skolen, Nettmobbing, Psykologi osv. Disse temaene føler jeg meg sikker på i en diskusjon.
 
 
Personlig har jeg opplevd å føle meg liten når jeg har deltatt i diskusjoner. Da har jeg følt at mine meninger teller ikke og man sitter der og føler seg litt dum. Alt dette har med de man diskuterer med. Vi har jo alle opplevd folk som er sterke i diskusjoner, min erfaring er at de gjerne “vinner” diskusjonen med å overhøvle andre diskusjonsdeltakere med sine synspunkt. Jeg regner med at flere kan kjenne seg igjen i dette.
 
 
Når jeg har opplevd eller opplever diskusjoner hvor jeg har følt eller føler meg overkjørt og liten så trekker jeg meg unna diskusjonen og blir stille. Jeg krasjer totalt med for sterke personligheter i en diskusjon.
 
 
Jeg synes diskusjoner har vært og er kjempevanskelig når noen bevisst provoserer for å få frem meningene sine, og det synes jeg er en dårlig hersketeknikk.
 
 
Jeg er mer enn gjerne med i god diskusjon, men da gjerne med mennesker jeg føler meg trygg på. Politiker blir jeg nok aldri 😂
 
 
I dag vil jeg presentere et dikt jeg har skrevet om mine opplevelser når det gjelder diskusjoner. Håper dere liker diktet mitt 😊
 
 

DERES MENINGER!

 

Deres meninger er sterke og klare,
 
og av og til kan de være nokså harde.
 
Av og til er de vanskelige å forstå,
 
dere liker ikke at noen urett skal begå.
 
Roper deres meninger ganske høyt,
 
selv om noen av dem er ganske drøyt.
 
Noen vil oppfatte dere som bastant,
 
og kanskje til og med kalle dere kverulant.
 
Stakkars dem som sier dere imot,
 
de kan fort føle seg som en idiot.
 
Dere knebler andres meninger og sier: «Dere tar feil»,
 
når skal dere begynne å se dere selv i et speil.
 
En diskusjon med slike som dere,
 
er bare å unngå mange gidder ikke mere.

 
 

18 kommentarer
    1. Bra reflektert. Jeg kunne heller ikke ha vært politiker. Mest antageligvis på grunn av at jeg da måtte ha satt meg grundig inn i mange emner og saker for i det hele tatt å kunne delta i en diskusjon. Er også redd for å bli for ivrig og hissig på den ene sida og kanskje for unnvikende på den andre ytterkanten. Å bli utsatt for hersketeknikker er noe dritt, og det er ikke alltid man oppdager at det skjer heller. Tenker også at det samme kan skje i skriftlige fora, sånn som på det som er mest nærliggende for oss; blogg☺️Ha en fin helg🙋🏼‍♀️

      1. Pensjonistgunna: Tusen takk for det, og tusen takk for kjempefint innspill fra deg 😊

        Tror nok de som er politikere vet jeg går kurs i debatteknikk og argumentasjon. Dette for å unngå at de blir opphisset. De skal lære seg å svare saklig. Kusinen min satt på Stortinget i 8 år, og hun fortalte meg dette.

        Når jeg blir utrygg i diskusjonen blir jeg for unnvikende.

        Det å bli utsatt for hersketeknikker er vanskelig å oppdage, og som du sier det er ikke sikkert at man merker dem.

        Du har helt rett. Samme skal skje i skriftlig fora. Da er diskusjon hakket verre, fordi man har ingen mimikk å forholde seg til. Kun skriftlig. Det kan være en utfordring.

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Jeg kjenner igjen det som du skriver og ja jeg har vel ofte følt meg liten rett og slett men samtidig er jeg ikke redd for å stå på mitt og mine meninger, men jeg er ikke en som ikke kan innrømme om jeg tar feil

      1. Hveragslykke: Tusen takk for kjempefin kommentar med kjempefint innspill på blogginnlegget mitt.

        Jeg er heller ikke redd for å stå på mine meninger, men blir jeg overkjørt av noen som er sterk i sine meninger føler jeg meg liten.

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Reflerkterende og klokt dikt igjen! Enkelte personer (av typene du beskriver) nytter det ikke å diskutere med (verken muntlig eller skriftlig) – Rett og slett! Disse personene må gjerne tro de har rett, men så feil kan de ta! Andre gjennomskuer det. Vi som trekker oss unna slike, får heller bare le litt av det hele 🙂 Nyt kvelden!

      1. Hverdagsmagi: Tusen takk for kjempefin kommentar med kjempefint innspill på blogginnlegget mitt 😊

        Du har helt rett. Husker vi hadde slike personer i klassen på gymnaset, og det endte med at de to provoserte hverandre slik at det regelrett ble fullstendig høylydt krangel. Ikke søtten om de innrømmet feil, men vi rundt avslørte dem.

        Det har du rett i, og det er min metode også at jeg trekker meg unna. Da ser jeg på det som underholdning 😊

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Godt reflektert. De aller fleste som går inn i en diskusjon, er bare opptatt av å få frem sitt syn, sin mening, og å overbevise andre om sitt syn på saken. Da er det lite vits i å diskutere.

      1. Kari: Tusen takk for kjempefin kommentar med innspill på blogginnlegget mitt 😊

        Der har du helt rett, og jeg ser det som lite vits i å diskutere med dem.

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    5. Fint dikt, synes jeg!

      Kunne aldri ha blitt politiker, for jeg blir altså SÅ engasjert og rivi med iblant 🙂

      Ønsker en fortsatt fin julifredag ^^

      1. Kristine: Tusen takk takk for, og kjempekoselig at du likte diktet 😊

        I temaene jeg er engasjert i så blir jeg revet med jeg også. Temaet dyrevelferd så blir jeg kjempeengasjert.

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Jeg kan godt være med i en diskusjon, og kan ha klare argumenter da. Går fint å være “venner” etterpå. Jeg diskuterer ikke på nett. Skriftlige diskusjoner mangler så mange nyanser: stemme, tonefall, mimikk, kroppsspråk osv. Så mye blir oppfattet feil. Da ser jeg ikke noe poeng i å diskutere. 🙂

      1. Frodith: Tusen takk for kjempefin kommentar med fint innspill på blogginnlegget mitt 😊

        Jeg er helt enig. Kan også være med i en diskusjon, og jeg står for det jeg mener i hvert fall i emner som ligger meg hjertet nærmest.

        De siste årene har jeg mislikt mer og mer skriftlige diskusjoner på nettet. Nettopp pga det du sier at man mangler så mange nyanser som stemme, tonefall, mimikk og kroppsspråk, og da blir så mye oppfattet galt. I de tilfellene tenker jeg på min døve venninne jeg har kontakt med på facebook. Når jeg skriver til henne må jeg være så nøye med hvordan jeg uttrykker meg, nettopp fordi nyansene er borte. Det kan hun se når vi prater sammen ansikt til ansikt. Da kan hun se om jeg tøyser eller er alvorlig.

        Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    7. Godt reflektert og takk for at du deler. Og for et fantastisk dikt! ❤️

      Jeg kan nok bli oppfattet som sterk om jeg går inn i en debatt. Forhåpentlig klarer jeg å fremstå saklig likevel. Vet noen synes det blir mye.

      Oppgjennom årene har jeg sluttet å diskutere om det ikke er veldig viktig. Søker fred og like sinn😊 har kanskje å gjøre med at jeg er syk og må prioritere hvor energien skal investeres

      Klem til deg og kattene

      1. Monica: Tusen takk for kjempefin kommentar med kjempefint innspill på blogginnlegget 😊

        Selv om man er sterk i en diskusjon så er det slett ikke sikkert at man overkjører andre. Du kan være en som sender ballen videre til andre som er med i diskusjonen.

        Jeg diskuterer mest med folk jeg kjenner godt og som jeg føler meg trygg på. Kan diskutere med nye mennesker også, men da vil jeg være trygg på temaet som blir diskutert.

        En ting er sikkert, man lærer noe av å diskutere 😊

        Ønsker deg en superfin søndags kveld ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg