“KVELDENS BILDER” – FERIETUR MED FAMILIEN TIL BUDAPEST I 1972 😊

“Kveldens bilder”, og noen dager fremover nĂ„ Ăžnsker jeg Ă„ dele bilder fra mine ferieturer jeg hadde sammen familien min som barn.
 
 
Det var ikke sĂ„ vanlig pĂ„ 70- og 80-tallet at man reiste sĂ„ mye til utlandet som i dag. Mine foreldre hadde familie og inngiftet slekt som ikke var fra Norge, og de hadde arbeidskollegaer som bodde i utlandet. Det fĂžrte til at vi som familie fikk flere reiseopplevelser sammen 😊
 
 
Disse ferieturene vÄre husker jeg kjempegodt, for det var sÄ stort Ä fÄ reise til andre land enn Sverige, Danmark og Finland.
 
 
I 1972 var vi to uker pÄ ferie til Ungarn (Budapest). Fetteren til min mor var gift med en dame fra Ungarn (Budapest). Sommeren 1972 fikk vi i familien vÄr vÊre med ned til Budapest.
 
 
Husker vi hadde rÞd Volvo, og fetteren til moren min hadde en svart Volvo. Vi kjÞrte gjennom Danmark, Tyskland, Østerrike og til Ungarn. Med oss hadde vi tremenningen vÄr som er pÄ alder med min sÞster. Hun fikk turen i konfirmasjonsgave av foreldrene mine.
 
 
FÞrste natten overnattet vi hjemme hos foreldrene til hun som var gift med fetteren til min mor. Vi lÄ pÄ madrasser i stua.
 
 
De to ukene vi var der lÄnte vi en leilighet i en gammel blokk midt i Budapest sentrum. I 1972 var Ungarn fremdeles var kommunistisk styrt. PÄ veggene pÄ blokken kunne man se hullene fra skudd. Da vi ankom Budapest var det flere beboere som rett og slett mÄpte av de moderne bilene vi kjÞrte. Bilparken i Ungarn var jo ikke noe til Ä skryte av.
 
 
Jeg kan den dag i dag huske flere ting som gjorde inntrykk pĂ„ meg som 6-Ă„ring. Vi var pĂ„ ulike restauranter og spiste mat, vi var ofte i en badepark som hadde svĂžmmebassenger og grĂžntomrĂ„der, vi var pĂ„ omvisning hvor vi kjĂžrte et lite typisk turisttog, min far og min mors fetter vasket bilene sine i Donau, jeg husker at rett over gaten ved blokken der vi bodde var det en lekepark hvor jeg likte Ă„ leke, husker jeg mistet mine to fĂžrste tenner pĂ„ den ferieturen og jeg husker jeg smakte maiskolbe for fĂžrste gang 😍
 
 
Ønsker Ă„ vise dere noen bilder fra ferieturen i Ungarn, og hĂ„per dere liker bildene 😊
 
 

Blokken vi bodde i mens vi var pĂ„ ferie i Budapest 😊

 
 

Meg selv ved lþven utenfor parlamentet i Budapest 😊

 
 

Utenfor parlamentet i Budapest 😊 Vet ikke hva det er, men noe millitért som foregikk.

 
 

Meg selv som stĂ„r og ser ned mot hovedgaten fra balkongen pĂ„ blokka hvor vi bodde 😊

8 kommentarer
    1. SĂ„ artig at du deler disse opplevelsene! PĂ„ den tiden var det veldig fĂ„ som reiste utenlands, sĂ„ det mĂ„ ha fĂžltes veldig spesielt. 😊 Tror jeg gikk i sjette pĂ„ barneskolen da jeg fĂžrste gang hĂžrte om noen som dro pĂ„ ferie til utlandet. Og de hadde til og med i et helt ukjent land som het Andorra! 😀

      1. Kari: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg 😊 Kjempekoselig at du liker blogginnleggene mine 😊 Synes det er moro Ă„ dele disse minnene.

        Det var spesielt Ä reise sÄ mye utenlands som det vi var, og husker av venninnene mine og klassevenninnene mine sÄ opp til meg nÄr jeg kom tilbake pÄ skolen etter en ferie.

        Andorra var jo langt vekk i stan pĂ„ 70-tallet 😊

        Ønsker deg en superfin lĂžrdagskveld â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra fra Toril og kattene

      1. Morsmiddag: Tusen takk for kjempekoselig kommentar 😊 Husker mine venninner og klassevenniner sĂ„ opp til meg nĂ„r vi kom hjem, og de var jo sĂ„ nysgjerrige pĂ„ ferieturen hadde vĂŠrt. FĂžler meg superheldig som fikk oppleve disse ferieturene sammen familien đŸ„°

        Ønsker deg en superfin lĂžrdagskveld â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra fra Toril og kattene

    2. Artig Ä tenke tilbake pÄ. Ja jeg som er 74modell kan ikke huske at det var sÄ mange som dro til utlandet, det var mest Danmark og Sverige, og jeg kan faktisk enda huske den fÞlelsen av hvor heldig jeg var da vi reiste til Benidorm da jeg var ung. Men tror jeg egentlig savner den tiden der det var mer normalt Ä vÊre hjemme i Norden ferie

      1. Chanetts tankeboble: Tusen takk for en kjempekoselig kommentar 😊 De fleste av mine venninner og klassevenner var ogsĂ„ for det meste pĂ„ ferie i Sverige og Danmark. PĂ„ 80-taller begynte noen flere Ă„ reise litt mer til utlandet.

        Frem til 1972/73 var vi ogsĂ„ pĂ„ ferieturer til Sverige og Danmark, og jeg husker ogsĂ„ disse feriene kjempegodt 😊 Vi hadde med husteltet, og det var en sjarm med det.

        Ønsker deg en superfin lĂžrdagskveld â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg