“KVELDENS BILDER” – FERIETUR MED FAMILIEN TIL ISRAEL I AUGUST 1975 😊

Det er tid for “Kveldens bilder” 😊 I kveld vil jeg dele bilder fra da vi var pĂ„ ferietur i Israel i august 1975.
 
 
Min far jobbet innenfor fiskerinĂŠringen helt til han ble pensjonist. Gjennom jobben sin fikk han reise mye.
 
 
I en periode jobbet han i et firma som utviklet et fiskemel laget av tĂžrrfisk. Dette fiskemelet kunne man tilsette vann, og lage f.eks fiskekaker.
 
 
Min far kom i kontakt med en jÞdisk prest som var fra Israel. Han het for David. Tidlig pÄ 70-tallet bodde familien hans i Trondheim. David og hans kone var ofte hjemme pÄ besÞk hos mine foreldre. Min far kom i kontakt David, og David Þnsket at tÞrrfiskmelet kunne selges i Israel, og satte ham i kontakt med forskjellige firmaer der nede.
 
 
Etter hvert flyttet David og familien tilbake til Israel, og min far ble fÞrst invitert ned til Israel i 1971. De inviterte hele familien vÄr ned pÄ ferie i Israel.
 
 
Sommeren 1975 reise foreldrene mine, sÞsteren min, hennes davÊrende kjÊreste, min tante og onkel og jeg ned pÄ to ukers ferie til Israel. Denne ferie var helt utrolig spesiell opplevelse for meg som da var 8 Är gammel. Jeg hadde jo hÞrt om Israel i kristendomstimene, og om stedene.
 
 
De ukene vi var der var det varmt hver dag. Vi fikk lÄne oss en folkevognbuss (10 seters) som vi kjÞrte rundt med for Ä se, og jeg husker at skaisetene i bussen var glovarm da vi satte oss inn.
 
 
Husker godt huset vi bodde i. Vi bodde hjemme hos David og familien, og vi fikk bo i den ene halvparten av huset. Noe av det fÞrste jeg husker var at vi fikk vÊre med pÄ Ä feire sabat med familien. Vi fikk spise sabatsmÄltidet sammen med familien, og det som gjorde inntrykk pÄ meg var at jeg som 8-Äring fikk vin til maten. Det var helt vanlig.
 
 
Jeg husker vi var ved Klagemuren, og jeg husker jeg ba bĂžnnen “FadervĂ„r”. Vi var pĂ„ Golgata der Jesus bar korset sitt, vi var i kirken som var bygget over der Jesus ble fĂždt, vi var ved GenesaretsjĂžen, og vi ved DĂždehavet hvor vi badet og sĂ„ pĂ„ der de fant DĂždehavsrullene. Den sommeren kunne jeg ikke svĂžmme helt. Jeg lĂŠrte meg Ă„ svĂžmme i lĂžpet av den sommeren. Visste jo at DĂždehavet var salt, men som barn tenkte jeg ikke over det, og kom vel i skade for Ă„ plaske med beina. Da skal jeg hilse Ă„ si at jeg fikk kjeft av en Israelsk dame som badet i DĂždehavet 😜 Jeg husker ogsĂ„ at vi ofte var ved et hotell som hadde svĂžmmebasseng, og der badet vi solte oss.
 
 
Etter slike ferieturer var min far kjempeflink Ä lage album med bilder som ble tatt med fortellinger om hva vi hadde sett. Kameraet var ikke det aller beste, men min far elsket Ä ta bilder. Disse bildene har jeg scannet inn pÄ PC slik at jeg har dem.
 
 
Ønsker Ă„ dele noen bilder med dere fra ferieturen i Israel i 1975, og hĂ„per dere liker bildene 😊
 
 

Utsikt fra huset til den Israelske familien vi bodde hos 😊

 
 

Utsikt fra huset til den Israelske familien vi bodde hos 😊

 
 

David, hans sþnn og Davis kone. De hadde en datter, men hun var gift, og bodde ikke hjemme 😊

 
 

En liten sidegate i Jerusalem med boder hvor de solgte krydder m.m 😊

 
 

Den kjente Klippemoskeen i Israel 😊

 
 

Et av Israels mest kjent symbol “Den syvarmede lysestake” 😊

 
 

Utsikt fra verandaen fra huset til familien som vi bodde hos. Her ser dere litt av nybyen i Jerusalem 😊

 
 

Utsikt fra verandaen fra huset til familien som vi bodde hos. Her ser dere litt av nybyen i Jerusalem 😊

 
 

Stedet hvor Dþdehavsrullene ble funnet 😊

 
 

Stedet hvor Dþdehavsrullene ble funnet 😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg