“KVELDENS BILDER” FERIETUR TIL LANZAROTE I JUNI 1979 😊

I “Kveldens bilder” har jeg kommet til 1979. Fylte 13 Ă„r det Ă„ret. Jeg husker foreldrene mine skulle bestille ferietur til oss, og da Ăžnsket de tre ukers ferie.
 
 
Jeg fikk lov til Ä vÊre med pÄ reisebyrÄet, og jeg husker jeg fikk lov til Ä si min mening om feriemÄlene som foreldrene mine hadde tenkt pÄ.
 
 
Lanzarote kom opp som et alternativ, og jeg husker vi ble fortalt at det var et populĂŠrt feriested for foreldre med barn- og tenĂ„ringer pĂ„ min alder. Det avgjorde at det ble Lanzarote som feriemĂ„l 😊
 
 
Vi reiste sammen med min mors venninne og hennes sĂžnn. Avreisen var 21.07.1979.
 
 
Jeg husker at jeg ble forelsket i Lanzarote med en gang vi kom dit, for det var helt spesielt at Þya var bygd pÄ lava.
 
 
Fra den ferien husker jeg at vi var pÄ utflukt til en grotte som het Jameos Del Agua. Det var en lavagrotte som var gjort om til restauranter, barer og dansegulv. Husker det var en kjempefin utsikt.
 
 
Vi var ogsÄ pÄ en utflukt rundt om pÄ Þya hvor vi fikk ri pÄ kameler, vi fikk se et skikkelig vulkan- og lavaomrÄde, vi var i en liten landsby hvor vi spiste god lunch og vi fikk se et stort saltutvinningsannlegg.
 
 
PÄ dag nummer fire ble jeg skadet med andregrads forbrenning. SÞnnen til venninnen til moren min skulle lÄne seg en moped, og jeg skulle fÄ sitte bak pÄ en tur. Kom i skade for Ä komme bort eksospotten med leggen min. Det var egentlig ikke sÄ veldig lurt.
 
 
Jeg fikk skikkelig brannsÄr bak pÄ leggen, og vi mÄtte oppsÞke lege. Der fikk jeg stivkrampesprÞyte samt badeforbud i 2 uker noe som var utrolig kjedelig for meg som elsket Ä bade og svÞmme. Vi mÄtte til sÄrskift annen hver dag hos legen for Ä stelle med sÄret.
 
 
PĂ„ ferie pĂ„ Lanzarote ble jeg kjent med fem andre jente pĂ„ min alder fĂždt i 1966 og 1965. Vi seks jentene hang mye sammen, og vi hadde det kjempegĂžy 😊 Husker vi ofte var nede ved en fotballbane, for der pleide det Ă„ vĂŠre noen spanske gutter som spilte fotball 😊 Vi jentene var jo virkelig i fnisealderen. Om kveldene var vi ogsĂ„ ved bassenget, eller sĂ„ satt vi pĂ„ verandaene hos hverandre og holdt pĂ„ med spill og pratet 😊
 
 
Vi jentene holdt kontakten til langt ut pĂ„ 80-tallet. Hun ene jenta er min aller beste venninner i dag, og hun var forlover i bryllupet nĂ„r mannen min og jeg giftet oss 😊 Vi har vĂŠrt pĂ„ besĂžk til hverandre mange ganger gjennom Ă„renes lĂžp 😍
 
 
PĂ„ 80-tallet traff jeg ogsĂ„ en av de andre jentene i Oslo sentrum. I dag har vi funnet hverandre igjen pĂ„ facebook, og det er kjempegĂžy 😊
 
 
Tre av jentene reiste hjem en uke fÞr oss tre andre. Den siste uken var jeg mye sammen med de to andre jentene, men jeg ble ogsÄ kjent med en ny norsk jente som kom til Lanzarote den dagen de tre andre reiste hjem, og vi ble ogsÄ kjent med tre spanske jenter. Det var kjempemoro. Selv om vi ikke forsto sprÄket til de spanske jentene fikk vi gjort oss forstÄtt gjennom fingre og litt engelsk. De kunne ikke noe engelsk siden de ikke lÊrte det pÄ skolen. Vi snappe topp litt spanske ord.
 
 
Siste uken fikk jeg lov til Ă„ bade i svĂžmmebassenget igjen, og det var kjempegĂžy 😊
 
 
Tror ferie gjorde stort inntrykk pĂ„ meg fordi det var sĂ„ mange andre pĂ„ min alder 😊
 
 
Ønsker Ă„ dele noen bilder med dere fra ferien pĂ„ Lanzarote, og hĂ„per dere liker bildene 😊
 
 

PĂ„ vei ned flytrappa ved ankomst Lanzarote 21.06.1979 😊

 
 

Leililghetshotellet hvor vi bodde mens vi var pĂ„ ferie pĂ„ Lanzarote 😊

 
 

PĂ„ utflukt til grotten Jameos Del Agua 😊

 
 

en mopedtur skulle fÞre til en annengradsforbrenning bak pÄ leggen, og to ukes badeforbud! Ikke morsomt for en 12 Är gammel jente som elsket Ä svÞmme!

 
 

PĂ„ utflukt rundt om pĂ„ Ăžya for Ă„ se pĂ„ ulike lavaomrĂ„der 😊

 
 

Under kamelturen. Ikke lett Ă„ ta bilde nĂ„r det humper opp og ned 😊

 
 

Ved kamelene etter kamelturen 😊 Ser en smule skeptisk ut til disse dyrene ja 😜

 
 

Vi ser pĂ„ saltutvninningsannlegget 😊

 
 

Gartneren pĂ„ leilighetsanlegget 😊

 
 

Meg selv sammen med tre av renholderne pĂ„ leilighetshotellet hvor vi bodde 😊

 
 

Siste uken ble straks mer morosmmere nĂ„r jeg fikk lov til Ă„ bade svĂžmmebassenget igjen 😊

 
 

Hun ene spanske jenta som het for Maria og jeg danser etter musikk 😊

 
 

Den siste kvelden fþr vi reiste hjem til Norge var det duket for avskjedsfest med grilling for oss som skulle reise hjem 😊

4 kommentarer
    1. For en fantastisk opplevelse. SjĂžl om jeg skjĂžnner at forbrenning ikke var av de gode opplevelsene. Men tre uker og i tillegg bli kjent med ungdommer pĂ„ sin egen alder er bare helt fantastisk opplevelse. Artig bĂ„de og se bildene og hĂžre historien 🙂
      Klem <3

      1. BforB: Tusen takk for superkoselig kommentar 😊

        Ja, den sydenturen har brent seg fast. Det var en kjempeherlig opplevelse, og alle vi som ble kjent sier det i dag at dette mĂ„tte vĂŠre den beste turen fordi det var sĂ„ mange pĂ„ vĂ„r egen alder som vi ble kjent med 😊

        Forbrenningen var ikke planen, men fikk jo medisinsk hjelp da.

        Kjempekoselig at du likte bildene mine 😊

        Ønsker deg en superfin mandags kveld â€đŸ˜Š

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Wow, sĂ„ mye spennende du opplevede tidlig i livet! Og venner for livet fikk du ogsĂ„. Koselig at du enda husker alt dette sĂ„ godt. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg