MIN BURSDAG PÅ SYKEHUSET – KOMMET HJEM ETTER INNLEGGELSE I14 DAGER!

Endelig er jeg hjemme fra sykehuset. Har vært hjemme siden mandag ettermiddag 24.08.2020. Det var kjempegodt å komme hjem. 14 dager på sykehus er lang tid, men det var nødvendig pga at jeg måtte ha antibiotikaen intravenøs.
 
 
På legevisitten mandag morgen 24.08.2020 sa ortopeden at de gule stafylokokkene hadde gått ned til scenen, og dette var alvorlig betennelse. Jeg fikk en hard dose med antibiotika intravenøs, og det gjorde meg slapp og uvel. Ved utskrivelsen fikk jeg med med resept på sterke antibiotikatabletter som jeg skal ha i 14 dager til. Blir kvalm av tablettene, men kaster dem ikke opp da.
 
 
Kl.12.00 mandag formiddag fikk jeg min siste dose antibiotika intravenøs, og etterpå skulle venflonkateteret tas ut. Måtte sitte rolig i sengen i 4 timer etter de hadde fjernet den pga fare for blødninger. Det var 4 lange timer, og særlig når man vet at man skal hjem.
 
 
Det var kjempegodt å komme hjem, og det var kjempeherlig å se igjen kattene mine som jeg har savnet kjempemasse mens jeg var på sykehuset <3 🙂 De var tydelig glade for å se meg også 🙂
 
 
Søndag 23.08.2020 hadde jeg bursdag. Da jeg våknet hadde nattsykepleieren satt inn et Norsk flagg og batteridrevet lys på nattbordet mitt. Det var kjempekoselig gjort av henne, og jeg satte kjempestor pris på det <3 🙂 Fikk masse sms’er, telefoner og bursdagshilsninger på facebook fra familie, slekt og venner. Det satte jeg kjempestor pris på <3 🙂
 
 
På grunn av koronarestriksjoner er det kontrollert visittid på avdelingene. På hverdager er visittiden fra kl.16.00 – 18.00, og i helger fra kl.14.00-15.00. Derfor fant jeg ut at jeg ville ha mannen min på besøk på bursdagen min. Han hadde med seg nybakt sjokoladekake, og det var kjempekoselig 🙂 Vi satt på rommet og pratet, og hadde en kjempekoselig stund sammen 🙂 Jeg fikk kjempefine bursdagsgaver: Bøker, penger, kjøkkenhåndduk, myggnetting til hengekøya mi og gavekort på klær 🙂
 
 
Det er kjempeherlig å være hjemme igjen ja, og jeg merker at jeg er fryktelig sliten etter sykehusoppholdet. Har ikke fått i meg så mye mat som jeg burde mens jeg lå på sykehuset, og det gjør også sitt til at jeg er slapp og tom for energi og krefter. Jeg mistet fullstendig matlysten, og det var som om det stinket antibiotika av alt.
 
 
Nå har jeg brukt dagene til å få maten inn i rutiner igjen, men jeg må bygge meg opp igjen på rutinene med maten! Det skal gå bra.
 
 
Sist gang jeg gikk tur ble jeg kjempesliten, og jeg var tom for energi. Det var tungt å gå de siste skrittene til inngangsdøren til sykehuset. Fysioterapeuten på sykehuset sa jo at jeg kom til å bli sliten når jeg gikk turer pga antibiotikaen jeg hadde fått. Hun sa at når jeg skulle gå turer nå måtte jeg gå sakte, og ikke presse meg for hardt.
 
 
I dag ville jeg ut for å gå meg en tur. Jeg fulgte fysioterapeutens råd, og gikk turruten min rolig. Det gikk over all forventning, og det var jeg kjempeglad for 🙂 Hadde musikk på ørene, og koste meg på turen. Det var kjempegodt å kjenne at kroppen ville samarbeid med meg 🙂 Nå er første bud å få kroppen i gang igjen, og da er det bedre å gå en rolig tur enn å presse seg for hardt slik at man går på en smell.
 
 
På fredag 28.08.2020 skal jeg ta stingene i hånda mi, og jeg skal til håndfysioterapeuten som hadde ansvar for meg da jeg var innlagt. Fra og med neste uke skal min faste fysioterapeut overta for ansvaret med å følge meg opp.
 
 
Jeg har fått klar beskjed fra ortoped og fysioterapeut om å vente til mandag med å begynne og trene styrke. Operasjonssåret må få ro noen dager etter stingene er tatt. Jeg gleder meg kjempemasse til å begynne på med trening igjen 🙂 Er klar over at jeg må gå ned på antall kilo på vektene noen uker, men det blir kjempegodt å komme inn i treningrutiner igjen 🙂 Hverdagen mangler noe når jeg ikke har fått trent.
 
 
I morgen skal jeg til hudlegen på kontroll med eksemen i ansiktet, og jeg skal begynne på en ny medisin. Fredag skal jeg ta sting og til fysioterapeut på sykehuset. I helgen skal vi slappe av og ta det med ro. Hvis formen er bra tar vi oss en tur på besøk til min mor.
 
 
Det var en oppdatering om hvordan det går med helsa etter sykehusoppholdet. Har lyst til å vise dere noe bilder som jeg har tatt, og håper dere liker bildene mine 🙂
 
 

Dette bildet av måsemor og hennes to små tok jeg 11.08.2020 🙂 Om dagen 11.08.2020 fikk jeg lov til å gå meg en tur på butikken, og da gikk jeg gjennom parken hvor bildet av måsefamilien ble tatt 🙂

 
 

En avblomstret tistel langs veikanten.

 
 

Flagget og lyset som nattsykepleieren hadde satt inn på rommet mitt på bursdagen min 23.08.2020 🙂

 
 

Jeg måtte ta bilde av disse kjempefine røde bærene. Er usikker på om det er rognebær eller ikke. Jeg spurte på facebook, og noen sier rogn, og andre mener at det ikke er rogn.

16 kommentarer
    1. En forsinket gratulasjon med dagen som var🇳🇴🌷🌷
      Så bra at du er ute fra sykehuset og kan begynne hverdagen med trening og turer 😗
      Flotte bilder!
      Klem❤

      1. Mona Iren: Tusen takk for det 🙂

        Glad for at jeg er hjemme fra sykehuset igjen, og at jeg har begynt hverdagen med rutiner og gjøremål.

        I uka som har gått har jeg gått tur onsdag, torsdag og i dag. Tenker på å gå en tur i morgen også. Mandag skal jeg ta turen på treningssenteret for å trene 🙂 Det blir kjempeherlig 🙂

        Kjempekoselig at du likt bildene mine 🙂

        Else Marit: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Ser jo at kattene mine alltid legger seg i fanget ditt når du kommer på besøk, og de kjenner mennesker igjen.

        H sa at når jeg var på sykehuset så var de litt stressa. De skjønte at flokken ikke var fulltallig. Elvis var mye mer masete enn han bruker å være. Han følte på at matmor var borte.

        Irene: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Synes det er moro å ha sosiale katter som ikke stikker og gjemmer seg når man får besøk. Det hender jo at det kommer noen som ikke helt er trygge på kattene, og da må vi passe ekstra godt på slik at de ikke hopper opp på skuldrene deres. Det er spesielt Hera som kan finne på dette helt uten forvarsel.

        Nadina er den som legger seg i fanget til de som kommer på besøk. Hun kommer fast opp i fanget ditt når du er på besøk 🙂

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Så deilig å komme seg hjem igjen. På sykehus virker tiden så lang. Så hvis man har vært innlagt 14 dager, så føles det som et halvt år minst. Har ligget en uke i slengen jeg også. Føles LEEEENGE: Nå blir du nok frisk igjen snart 🙂

      1. Frodith: Tusen takk for kjempekoselig kommentar <3 🙂

        Ja, 14 dager på sykehus er lenge, og særlig når man kommer til det stadiet at man ligger der bare for å bli medisinert, men ikke har så vondt lengre. Ortopedene ville ikke at jeg skulle gå hjem (bor nært sykehuset). Det var fordi jeg hadde venflon i halsen som måtte vær 100% steril. Hadde jeg hatt venflon i armen kunne jeg gått hjem på dagtid for å være. Blodårene var slitne, og jeg måtte ha venflonen i halsen.

        I uka her har jeg fått til å gå 3 turer, og det er jeg kjempefornøyd med 🙂

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Godt å høre at du er vel hjemme og klar for å ta fatt på hverdagen igjen! 🙂 Kan tenke meg at kattene var glade for å se matmor igjen, ja! 😉 Det er lurt å starte sakte med turer, veldig lurt! Jeg klarer også å gå lenger og “holde ut” lenger om jeg legger inn sakte tempo. Kroppen sier fra når den er klar for mer. 🙂

      1. Kari: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Det var kjempegodt å komme hjem, og jeg var sliten etter to uker med innleggelse. Ikke minst kjempegodt å komme tilbake til hverdagen igjen.

        Det var kjempegodt å komme hjem til både mannen min og kattene mine <3 🙂

        Har gått 3 turer i uka her, og det har gått kjempebra 🙂 Fysioterapeuten min sa i går da jeg hadde time til henne at jeg fremdeles blir medisinert, og det er viktig å lytte til kroppen slik at man ikke presser seg for hardt.

        På mandag skal jeg begynne å trene litt lett på treningssenteret. Det blir kjempeherlig 🙂

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Koselig av sykepleieren å gjøre dette da <3 Det fortjente du. Koselig at mannen din hadde med seg kake. Bursdag er bursdag 🙂

      Godt å høre at det går fremover, og at du kommer deg inn i rutiner igjen. Vi mennesker vil ha rutiner.

      Du må bare lytte til kroppen, og du må ikke presse deg for hardt siden du har hatt en hestekur antibiotika. Den du får i årene er sterkere enn den du får i tablettform.

      Det blir deilig å få ta stingene dine. Lykke til med det.

      Du må ha en riktig fin ettermiddag 🙂

      Go'klem fra Irene

      1. Irene: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Ja, det satte jeg kjempestor pris på, og det var så snilt av henne <3 🙂

        Det var kjempekoselig at H hadde med seg bursdagskake slik at jeg fikk litt følelse av bursdag 🙂

        Har nå kommet meg i gang med rutiner igjen, og det er kjempegodt 🙂 Hittil har jeg gått 3 truer, og det har gått kjempebra. På mandag skal jeg prøve meg med en underkroppsøkt på treningssennteret, og det blir kjempegodt 🙂

        Var til håndfysioterapeuten i går, og hun sa at jeg fremdeles går på antibiotika, og det var kjempeviktig at jeg lyttet til kroppen hvis jeg ble sliten.

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    5. Mye har skjedd, men det er bra at du er på bedringsvei.
      Gratulerer med dagen som har vært. Du har samme dagen som min datter, sønn og barnebarnet på filippinene.
      Koselig at de på sykehuset satt flagg og tente lys for deg. At du også fikk besøk av mannen din og fikk masse gaver.
      Fortsatt god bedring. Det blir vel bedre etter hvert. Klem🥰

      1. Ligaya: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Så moro at din datter, sønn og barnebarnet ditt på Fillippinene har bursdag dag 🙂

        Jeg satte kjempestor pris på at nattevakten overrasket meg, og jeg ble kjempeglad for det 🙂

        Det var kjempekoselig at mannen min kom med bursdagskake, og den var kjempegod 🙂

        Var sliten da jeg kom hjem, men i uka her har jeg fått gått 3 turer, og det har vært kjempeherlig 🙂

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    6. Du har virkelig hatt en slitsom sensommer. Og bursdag på sykehuset er sikkert greit, men det beste er jo å være hjemme. Godt du endelig har kommet hjem, og det er bare å ta det med ro. Ikke start for fort med ting, men det vet du jo selv, så ta vare på deg selv, og lykke til med opptrening og alt.
      Det klarer du! 🙂 Klem <3

      1. HeidiElise: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Må ærlig innrømme at det har vært tøffe uker ja. Var mest slitsomt da jeg måtte faste før operasjon (tirsdag 11.08, onsdag 12.08 og torsdag 13.08). Det blir man sliten av. Ikke minst man blir sliten av å få intraveøst antibiotika rett i åren.

        Det var noe som manglet på bursdagen min, og det var at jeg ikke fikk feiret hjemme hos meg selv. Likevel kjempekoselig at mannen min kom med kake, at jeg fikk mange sms'er, telefoner og bursdagshilsninger på facebook. Det var kjempekoselig 🙂

        Har fått gått 3 turer i uka har, og det har gått kjempebra, og jeg lytter til kroppen. Var til håndfysioterapeuten i går, og hun sa at jeg måtte huske på at jeg fremdeles gikk på antibiotikamedisin, og at jeg måtte lytte til kroppen.

        Sitter annenhver time og trener fingeren med tøye- og bøyeøvelser. Fikk en slags kompressjonsbandasje som jeg skal ha på fingeren. Den skal lette øvelsene jeg gjør for fingeren, og gjøre slik at hevelsen går fortere ned.

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    7. Åååhhh snuppa mi;)) Det fortjente du på bursdagen din;)) Så snill sykepleieren var;))

      Kjedelig med slike koronabegrensninger når det gjelder besøk på sykehus. Men jeg skjønner det også.

      Det var bra at din kjære kom med kake sånn at du fikk en følelse av bursdag;))

      God bedring fortsatt;))

      Ha en råfin fredag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      1. Else Marit: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra deg <3 🙂

        Det var kjempekoselig gjort av nattevakten, og jeg satte kjempestor pris på det <3 🙂

        Var kjempekoselig at H hadde bakt sjokoladekake som han tok med på sykehuset, og den var kjempegod 🙂

        Det skulle egentlig ha vært 2 timer visittid i helgene, for helger på et sykehus kan bli lange og kjedelige. På hverdager er det mer som skjer.

        Var i hvert fall kjempekoselig med telefoner, sms'er og bursdagshilsninger på facebook 🙂

        Ønsker deg Else Marit vennen en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    8. Hei 🙂 Gratulerer masse med dagen som var. Så koselig med flagg og lys da du våknet.
      Godt du er hjemme igjen og at det går bra med deg.
      Ha en fin kveld og en god helg sammen med to og firbeinte 🙂
      Klemmer.

      1. Hanne: Tusen takk for kjempekoselig kommentar fra fra deg <3 🙂

        Jeg må ærlig innrømme at jeg ble kjempeoverrasket da jeg våknet om morgenen og så flagget og lyset 🙂 Satte oppriktig stor pris på det <3 🙂

        Det er kjempeherlig å være hjemme igjen ja, og jeg har gått 3 turer denne uken. Kjempegodt å komme tilbake til hverdagen igjen. Har sagt i fra at jeg ikke kan ta på meg spillejobber på fløyta før i oktober. Fingeren må mykes opp, og hevelsen må gå ned. Dette kan ta tid etter en slik betennelse jeg har hatt.

        Annenhver time sitter jeg og og gjør tøye- og bøyeøvelser. Det går bedre og bedre 🙂 Håndfysioterapeuten sier jeg må ha tålmodighet.

        Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

        Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg