NORGES TAXI I TRONDHEIM SIN PASIENTKJØRING ER EN SKANDALE 😒

Takket være Erna Solberg og hennes høyre regjering så deregulerte taxinæringen og overlot den til markedskreftene.
 
 
Taksameter er ikke nødvendig. Kravet om å være tilknyttet en drosjesentral er borte. Dermed også kjøreplikten; det at det skal være drosjer tilgjengelig over alt, hele tiden. Sjåfører behøver heller ikke bestå noen kjentmannsprøve. Fordi hele ordningen med at den som kjører skal kunne navn på gater og streder og – ikke minst – finne raskest mulig frem, er skrotet. Kilde: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zr2zjr/frislippets-farer
 
 
Selskapet Norges Taxi vant anbudet om helsekjøring fordi de hadde lavest pris. Selvfølgelig godtok Helse Midt anbudet! Norges Taxi kjører nå pasienter til/fra sykehus, til/fra legesentre m.m.
 
 
Fungerer dette! NEI!!!! Like før jul var det en nyhetssak i Adresseavisen som satte lys på om hvor dårlig helsekjøringen til Norges Taxi fungerer her i Trondheim!
 
 
I avisartikkelen stod pasienter frem og fortalte at de hadde ventet i 2-4 timer før en taxi kom for å hente dem for å kjøre dem hjem. Det ble også fortalt at taxier fra Norges Taxi kom alt for sent for å hente pasienter som skulle til behandling noe som medførte at de ikke rakk legetimen på sykehuset.
 
 
Her var det snakk om mennesker i 80-års alderen som hadde vært til dialysebehandling! Etter en dialysebehandling er mange slite, og de vil helst komme seg hjem snarest mulig! Snakk om uverdig behandling som absolutt har med helse å gjøre! Dette er klandreverdig!
 
 
Det er ikke til å legge skjul på at taxisjåførene som kjører for Norges Taxi får dårligere betalt når de kjører pasienter enn vanlige kunder! Likevel har selskapet vunnet anbudet, og da må de levere tjenestene samme hva!
 
 
Jeg har selv fått erfare hvor elendig Norges Taxi er! Etter jeg ble lungeoperert i november har ikke jeg fått lov til å kjøre bil på 8 uker fordi brystbeinet må gro! Ukentlig har jeg gått til legen for å ta blodprøver. Da har jeg hatt rett til taxi fram og tilbake.
 
 
I midten av desember var det kuldeperiode her i Trondheim, og jeg hadde vært på kontroll til fastlegen. Den dagen var det minus 16 grader. Jeg skulle hjem. Helsesekretæren på legesenteret bestilte taxi, og jeg trodde alt var i skjønneste orden. Klokka var da 14.30. Da vet jeg at det kan være kø p.g.a andre kjøringer. Klokken ble 15.00, og jeg ringte pasientreiser som satte meg over til en som skulle undersøke. Da fikk jeg til svar at det over hodet ikke var en eneste taxi som var logget på! Vedkommende jeg pratet kunne fortelle at det ikke var taxi ute fordi de måtte lade el-bilene sine på grunn av kulda! Det tror jeg overhodet ikke noe på! Sannheten er vel noe helt annet!
 
 
Jeg fikk beskjed at det kunne gå 2-4 timer før jeg fikk en taxi. Jeg ringte det andre taxiselskapet (Trøndertaxi), og taxien kom etter 10 minutter!
 
 
Taxisjåføren som kjørte meg hjem kunne fortelle at taxisjåførene i Norgestaxi tjener så lavt på pasientkjøring, og sjåførene som skal kjøre pasientkjøring setter seg “off” og unnskylder seg med at de skal lade batteriene kun for å slippe og ta på seg pasientkjøring!
 
 
I dag da jeg skulle til fastlegen for å ta blodprøver hadde helsesekretæren bestilt taxi til kl.11.45 for å være på sikre siden. Klokken ble 12.00, og kl.12.10 ringte Pasientreiser for å høre. Ble satt over til en som hadde med min bestilling å gjøre. Fikk igjen høre at det over hodet ikke var en eneste Norgestaxi pålogget for pasientkjøring! Jeg kjente jeg ble sint, og sa i klartekst at dette kom jeg til å melde fra som avvik!
 
 
Jeg måtte ringe mannen min og spørre om han kunne komme å hente meg for å kjøre meg opp til legesenteret!
 
 
Etter min mening burde Norgestaxi miste anbudet sitt, for dette er kritikkverdig med stor K. Jeg skal kun ta en blodprøve samt inn en kort tur til fastlegen. Likevel forventer i likhet med andre som har rettighet på taxiskyss at taxien kommer til avtalt tid! Særlig når taxiskyss er bestilt 1 uke i forveien! I tillegg får man også bekreftelse 24 timer i forveien for at taxien skal komme til avtalt tid!
 
 
Nå må Helse Midt gjøre noe her, og det må da gå an å si opp avtalen med Norges Taxi når de gjør en elendig jobb! Det er nettopp en elendig jobb de gjør når de uteblir eller blir timesvis forsinket når de har mottatt en bestilling for en jobb de SKAL ta seg av!
 
 
Politker Tore O Sandvik uttalte til Adresseavsien 20.12.2022: “Vi må se helsetransport, skoletransport og busstransport i sammenheng. Og i anbudsrunden kan vi ikke bare ta hensyn til pris, men også kvalitet, sikkerhet og kompetanse.”
 
 
Tore O Sandvik har så rett!
 
 
Norges Taxi dere er en skam for Helse Midt, og burde blitt fratatt konsesjonen med helsekjøring!
 
 

Bildet lånt fra: https://elbil.no/na-kan-du-endelig-bestille-nullutslipps-taxi/

9 kommentarer
    1. Så trist dette her for pasienter skal til og fra behandling. Håper at du får mer liv i saken slik at det blir bedre taxe tjeneste snart som mulig.

      1. Happy: Ja, det er trist, og man kan jo ikke stole på om det kommer en taxi selv om man får SMS fra Pasientreiser dagen før man har bestilt. Den SMS’en anser jeg for at bestillingen går ut til taxisjåførene også, og en sjåfør fra Trøndertaxi som har jobbet i Norgestaxi fortalte at de får listen over pasientkjøring 24 timer i forveien.

        Det håper jeg også, men det stod nokså mye om det samme i Adresseavisen 20.12.2022.

        Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

        1. Dette er feil! Transportør har ingen oversikt av alle turer 24timer tidligere. Det sendes ikke over lister, men turer overføres direkte inn i transportørens turformidlingssystem. Turer bestilt innen kl 13:00 dagen tidligere oversendes til transportør innen kl 17:00 dagen tidligere. Dette betyr at transportør får oversendt ca 1/4 av turene dagen tidligere. Øvrige turer sendes samme dag, eller samme tid som bestilt.

    2. Ikke noe kjekt dette, og ekstra ille når man er syk og sårbar i tillegg. Bra du lager blogginnlegg av det og dermed får satt søkelys og fokus på problemet. Du snakker for mange i dette innlegget. Lag deg en fin kveld 🙂

      1. Hverdagsmagi: Nei, dette er så kjedelig, og det svekker Norgestaxi sitt rykte. Ja, greit nok at det var Høyreregjeringen som endret på reglene. Det er ingen unnskyldning. Norgestaxi fikk anbudet fordi de var rimeligst, og da SKAL de levere trygge tjenester.

        Tenker på en som det sto om i avisen som var 88 år, og hadde ventet 2 timer for å få taxi hjem fra behandling på sykehuset. Her snakker vi om en 88 åring med dårlig helse!

        Det verste er at jeg har hørt fra en taxisjåfør i Trøndertaxi at en god del av sjåførene i Norgestaxi slår av slik at de ikke vises på skjermen over ledige taxier når de vet det er mye pasientkjøring! Vedkommende taxisjåfør fortalte at det var årsaken til at han sluttet i Norgestaxi.

        Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

        1. I anbudet, som er offentlig tilgjengelig, er det satt maksimalpris fra oppdragsgiver og tilbydere skal tilby rabatt etter dette kriteriet. Generelt er begge aktørene i Trondheim relativt lik i sine priser og rabatter, og da kan andre kriterier gi en samlet høyere score til en av aktørene. Men klart det offentlige vektlegger alltid pris i anbud. Så er vel bildet litt mer sammensatt enn pris og påstander om at sjåfører setter seg “off”. I inneværende vinter har det vært lange perioder med kaldt vær. Dette spiller klart inn på aktører med høy andel elbiler, som får opptill halvert sin kapasitet grunnet kortere rekkevidde, lengre kø på ladeplasser og lavere ladehastighet. Hvorfor vedkommende sjåfør angivelig sluttet i Norgestaxi, som i følge utsagnet betyr mange turer dersom andre ikke tar turene (da taxisjåfører er avlønnet med provisjon), virker merkelig. Trøndertaxi er vel i dag en underleverandør hos Norgestaxi ved pasienttransport i de perioder hvor de har ledig kapasitet, og prisen av det jeg kan se er ganske likt for de fleste turer. Men helt klart, Norgestaxi som transportør har et ansvar for sin leveranse og kvalitet i denne. Men jeg tror man bør ha flere fakta før man ene og alene peker på transportør. Trøndertaxi hadde sin utfordring ved skoletransporten for få år siden, så kompleksiteten virker å være dypere enn bare hva angår transportør og pris.

    3. Det er uholdbart at de gjør sånn. Har lest en del om dette, og jeg mener det bør gjøres noe med, og det med en gang. Ille at de setter seg ute av drift fordi de tjener for lite. Det må det jo være mulig å gjøre noe med. Syke folk bør slippe å sitte slik å vente. Jeg hadde ikke klart det om jeg måtte det tidligere. Nå klarer jeg heldigvis å sitte lenger om gangen. Ha en fin kveld! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg