TAKKNEMLIG FOR Å HA FÅTT LIVET I GAVE ❤

Jeg har lengte tenkt på å skrive dette blogginnlegget, men det har lagt lagret som kladd. Er litt redd for at det jeg nå vil skrive om kun er en klisje med ett pjattinnlegg som ikke har noe mening.
 
 
Det jeg har lyst til å skrive om er min takknemlighet 😍 Jeg er takknemlig for så mye i livet mitt, og jeg har så mye å være takknemlig for.
 
 
Er takknemlig for min kjære mann som står ved min side i tykt og tynt. Bedre ektefelle finnes ikke på denne jord😍 Jeg er også takknemlig for familie og slekt som jeg setter kjempestor pris på. På samme måte som han er der for meg vil jeg være der for ham ❤❤❤
 
 
Familien min er der alltid for meg, og de har alltid støttet meg og mine valg ❤❤❤
 
 
Likeså vennene mine er jeg evig takknemlig for. Jeg har flere supergode venner. Noen har jeg kjent siden vi var barn, noen har kommet inn i livet mitt som tenåring og andre som voksen. Jeg er så takknemlig for at jeg har slike venner, og er superherlig 😍 Vi er der for hverandre, vi respekterer hverandres meninger og vi respekterer hverandre for våre ulikheter ❤❤❤
 
 
Vil også nevne min evige takknemlighet for kattene mine som mannen min og jeg elsker kjempehøyt 😍 Kattene merker om matmor har en dårlig dag, og da kommer de krypende opp i fanget mitt for å gi av sin kjærlighet ❤❤💙
 
 
Noe av min største takknemlighet jeg har er at jeg er takknemlig for at jeg fikk livet mitt tilbake i gave etter operasjonen av blodproppene i lungene.
 
 
Jeg er så takknemlig og glad for at blodproppene ble oppdaget i 2019 da jeg ble lagt inn på St. Olavs Hospital.
 
 
Normalt sett når man får lungeemboli får man blodfortynnende medisin som man må gå på, og det er det. Det var det de trodde kom til å skje hos meg.
 
 
Av og til kan blodproppene bli kroniske, og det ble de til meg. Da vil det skapes høyt trykk i lungekretsløpet, og det igjen kan føre til hjertesvikt.
 
 
Jeg ble fulgt opp med halvårig ultralyd av hjertet, og det var mars 2021 at de hjertelegen på St. Olavs hospital kunne fastslå at jeg hadde høyt trykk i lungekretsløpet p.g.a blodproppene. Ble umiddelbart ført over til Rikshospitalet for videre utredning siden det er der de har ekspertene. I mellomtiden fikk jeg medisin som skal hjelpe til å holde trykket i lungekretsløpet nede.
 
 
Det har vært noen år med frykt og redsel. Redsel og frykt for å ha en skummel livstruende sykdom!
 
 
Etter at jeg ble søkt inn til Rikshospitalet for utredning, hørte jeg ikke noe. Jeg gruet meg forferdelig for å ringe og høre. Var kvalm bare på tanken av å ringe til Rikshospitalet for å pure.
 
 
I november 2021 tok jeg mot til meg å ringe. Da viste det seg at noe galt hadde skjedd, og St. Olav måtte sende ny henvisning til Rikshospitalet. Da gikk det ikke mange ukene før en hjertelge ringte og beklaget. Jeg kunne ha kommet inn på dagen, men ville vente mars 2022.
 
 
Dagene før jeg skulle reise ned på Rikshospitalet til utredning var forferdelige. Jeg gruet meg voldsomt, og jeg kjente på en voldsomt frykt og redsel for noe ukjent.
 
 
Jeg var på Rikshospitalet 2 dager. Da var jeg igjennom høyresidig hjertekateterisering, venstresidig hjertekateterisering, EKG og ultralyd. Både den høyresidige hjertekateteriseringen, venstresidige hjertekateteriseringen var helt smertefrie. Undersøkelsene bekreftet funnet hjertelegen på St. Olavs hadde funnet.
 
 
Etter de to dagene på utredningen på Rikshospitalet fikk jeg dra hjem. Jeg fikk høre at hjertelegene hver fredag hadde møte hvor de bestemte videre behandling til pasientene. Det var over en uke til jeg skulle få vite videre behandling for meg. Det var slett ikke sikkert de kunne gjøre noe. Den uka var helt grusom for meg. Hele den uken var preget av frykt og redsel.
 
 
Så kom telefonen jeg hadde ventet på, og det var hjertelegen fra Rikshospitalet. Han fortalte at hjertelegen hadde hatt møte med kirurgene på avdelingen, og de ville tilby meg operasjon. Jeg fylte kriteriene til en slik lungeoperasjon, og han sa jeg var ung enda.
 
 
Først ble jeg livende redd men også lettelse fordi de kunne gi meg behandling. Hjertelegen sa at det ble ikke noe før etter sommerferien.
 
 
Det var lange måneder å vente før innkallingsbrevet kom, og lange måneder med masse tanker, frykt og redsel for noe ukjent.
 
 
Nå vil noen si: “Ja, men du har jo vært igjennom mange operasjoner i hender og føtter så da vet jeg hva en operasjon går ut på”. Nei, en stor lungeoperasjon vet de færreste av oss hva innebærer. Når det gjelder operasjon i hjertet og lunger så er det så ufattelig stort siden hjerte- og lungesykdommer handler om liv og død.
 
 
Det ble ikke bedre da innkallingsbrevet kom, for det var da det gikk opp for meg at jeg skulle igjennom en stor operasjon! Jeg hadde noen forferdelige uker med frykt, redsel og tårer. Jo, nærmere operasjonsdatoen kom, jo mer frykt og redsel ble det.
 
 
Mannen min ønsket å bli med meg ned til Oslo, og det er jeg så uendelig takknemlig for ❤❤❤ Den togturen ned til Oslo og den natten på pasienthotellet var grusomt. Jeg sov vel 1-2 timer den natten.
 
 
Mandag 07.11.2022 skulle jeg møte opp kl.09.00 på avdelingen hvor jeg skulle være. Det ble en dag med mye redsel. Jeg var igjennom EKG, røntgen av lungene, innkomstsamtale med lege, informasjonsmøte ved sykepleier og fysioterapeut, samtale med kirurgen som skulle operere meg og anestesilegen som skulle passe på meg.
 
 
Det var etter samtalen med kirurgen og anestesilegen at jeg ble mye roligere inni meg. Selvsagt gruet jeg meg, men legene sa klart og tydelig i fra at operasjonen kom til å gå bra. Kirurgen fortalte at han hadde operert folk med blodpropper i lungene som hadde sittet med oksygen i flere år. De ble helt frisk etterpå. Som legene sa var jeg i god form siden jeg hadde trent og gått turer.
 
 
Natt til 08.11.2022 sov jeg ikke mange timene, for selv om jeg ble beroliget av hjertekirurgen og anestesilegen skulle jeg igjennom en stor operasjon. Jeg var nr.2 på operasjonsprogrammet den tirsdagen, og det ble noen lange timer å vente ja.
 
 
Da sykepleieren kom inn på rommet og sa det var min tur kom det noen redselstårer. Jeg ble kjørt bort til operasjonssalen, og husker anestesilegen og operasjonssykepleierne tok i mot meg. Jeg spurte om anestesilegen kunne garantere at operasjonen kom til å gå bra, og han kunne med sikkerhet bekrefte det. La meg over på operasjonsbenken, fikk en maske over munn og nese og mer husker ikke jeg før jeg kom til meg selv 09.11.2022 på overvåkningsrommet hvor jeg var.
 
 
Sykepleieren kunne fortelle at jeg hadde vært våken flere ganger, og jeg hadde hatt fysioterapibehandling. Dette husker jeg ikke noe av. Jeg husker jeg var superlettet for at operasjonen gikk bra, og det sa jeg høyt til dem 😊
 
 
Noe som er helt vanlig etter en lungeoperasjon er at det danner seg hematom/blødninger. Dette var noe de alltid har kontroll på når det skjedde, og var helt vanlig. Det gjorde det til meg, og 12.11.2022 måtte jeg reopereres hvor de fjernet hematomet. Heldigvis rakk jeg ikke å grue meg siden dette gikk så fort.
 
 
Etter reoperasjonen gikk det fremover med opptreningen. Jeg ble flyttet tilbake til sengeposten, og etter noen dager ble jeg sendt til St. Olavs Hospital hvor jeg ble 3 dager før jeg fikk komme hjem. Det var supergodt å komme hjem 😍
 
 

Bildet tatt 16.11.2022. Meg selv på sykehusrommet på Rikshospitalet en uke etter jeg gjennomgikk lungeoperasjonen.

 
 
Det er nå etter at jeg fikk positivt resultat på halvtårskontrollen etter lungeoperasjonen at jeg er evig supertakknemlig for at jeg faktisk har fått livet mitt i gave 😍 Akkurat det er ufattelig stort for meg 😍
 
 
De oppdaget proppene på lungene i god tid, og jeg fikk behandling i rett tid! Det er faktisk å få livet i gave på nytt 😍 Jeg skal ta godt vare på denne muligheten. Føler meg superheldig 😍
 
 
Det er når man gjennomgår noe slikt med helsen at man blir takknemlig for det man har. Vi mennesker tar man ting for gitt, og det vet jeg selv at jeg har gjort.
 
 
Er det noe jeg har lært av dette, så er det enda mer å sette pris på de små tingene i livet 😍 Ikke minst så setter jeg pris på hver eneste dag, og tar godt vare på livet mitt som jeg fikk i gave 😍
 
 
Jeg er så takknemlig at etter halvtårskontrollen på Rikshospitalet var ferdig 24.05.23 gikk jeg opp på avdelingen hvor jeg lå i november. Følte for å gi dem en konfekteske og et kort hvor jeg takket for hjelpen mens jeg lå på avdelingen. Det satte de kjempestor pris på, og sykepleierne ble så glade å se meg igjen 😊
 
 

Utsikten fra rommet jeg hadde på Rikshospitalet. Bildet ble tatt 221122

20 kommentarer
    1. Vi har så mye å være takknemlig for. Jeg har i alle fall 😊 Og mest av alt takknemlig for livet og jeg tenkte på det i dag senest.

    2. Så fint og privat innlegg du delte med oss. Tusen takk for at du gjorde det. Jeg ble skikkelig rørt. Fint at du har så god støtte i både mannen din, venner og familie – Det betyr så mye ja. Takknemlighet er en fin ting. Veldig glad for at jeg fikk treffe deg på bloggtreffet 🙂

      1. Hverdagsmagi: Tusen takk for det, og kjempekoselig at du syntes det var fint 😊 Jeg har mer og mer blitt bevisst på det med takknemlighet, for alle vi mennesker tar vi ting for gitt. Har også blitt mye flinkere til å si til mannen min at jeg er takknemlig for ham også ❤❤❤

        Jeg er kjempeglad for at jeg også fikk møte deg på bloggtreffet ❤😊

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. For en reise du har hatt, med sykdom, redsel og operasjon – og så gikk det så bra! Du har veldig rett i at vi har mye å være glad for, så ufattelig mye, egentlig. Takk for at du deler og minner oss på det. Og veldig godt å lese om at det gikk så bra med deg. Klem <3

      1. BforB: Det er i ettertid av operasjonen jeg har virkelig gått i meg selv og tenkt på alt jeg er takknemlig for, og jeg føler at jeg har fått livet i gave på nytt igjen 😊

        Alle vi mennesker tror jeg tar ting for gitt, og det er jo vanlig. Dagene går sin vante gang med våre gjøremål, og da tenker man ikke over slikt så mye.

        Tusen takk for det kjære deg 😍

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Oj, visste ikke at du hadde vært gjennom en såpass stor operasjon. Skjønner at det var skremmende i forkant, men så veldig bra at det var vellykket inngrep, og ikke minst at det ble oppdaget i tide👍 Og er helt enig med deg i at man faktisk setter mye større pris på livet etter slike hendelser/sykdommer🥰

      1. Pensjonistgunna: Det er jo i ettertid etter en slik påkjenning man verdsetter livet enda mer 😍 På daglig basis går jo dagene, ukene og månedene sin vante gang med våre gjøremål.

        Jeg passer også på å fortelle mannen min ofte på at jeg er evig supertakknemlig for alt han gjør og er for meg ❤❤❤

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Morsmiddag: Av og til hører jeg fra familie og venner at jeg kan være for tøff, og at jeg må få ta et skritt tilbake for å våge å være redd. Så vil man jo være sterk fordi man vil ikke at familie og venner skal bli lei seg. Man vil skåne de rundt seg.

        Tusen takk for det 😍 Positivitet er min redning ja.

        Hun ene intensivsykepleieren som passet på meg etter operasjonen hadde en fantastisk humor, og hun og jeg kom utrolig godt over ens. Ble mye latter fra rommet hvor jeg lå, for hun hadde så mange herlige historier hun kunne fortelle om 😊 Til og med mannen min og hun kunne sitte å tulle når han var på besøk 😊

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    5. Du har vært igjennom mye, og allikevel er du alltid positiv og gjør det beste ut av livet.
      Fint å lese, og godt at alt gikk så bra med deg.
      Gode klemmer ❤️❤️❤️

      1. Heidisverden: Tusen takk for den kjempefine kommentaren fra deg 😍

        Positivitet er min måte å overleve på selv om når jeg var redd for alt som skulle skje.

        Jeg tenker som så at ting blir ikke bedre om jeg setter meg ned i sofaen og synes synd på meg selv. Da vil ting bli verre for meg selv og for de rundt meg.

        Samtidig som søsteren min sa at jeg hadde lov til å ha dager hvor jeg var lei meg og at jeg bare måtte vise følelser. Disse ordene hjalp meg utrolig.

        Til daglig tror jeg vi går rundt og tar ting for gitt. Dagene, ukene, månedene og årene bare går. Vi gjør mye av det samme.

        Har blitt enda mer bevist på å si til mannen min at jeg er supertakknemlig for ham 😍

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Det er tøft det du har vært igjennom. Ikke rart du har følt på redsel i den lange ventetiden. Godt å høre at du har en så snill mann og gode venner og familie i tillegg.
      Du har vært superflink med trening både før og etter operasjonen.
      Takknemlighet er viktig, dette var et godt skrevet innlegg om det.
      Ønsker deg en god fredag, og helg. Masse klemmer til deg 🫠🥰

      1. Mona Iren: Tusen, takk for en kjempekoselig og oppmuntrende kommentar 😍

        Er supertakknemlig og glad for at dette ble oppdaget i rett tid 😊 Treningen har hjulpet masse også, og jeg merker bedring når jeg trener etter operasjonen, og det er kjempeherlig 😊

        Jeg har så mye å være takknemlig for 😊

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    7. Oi Toril, dette var mye! Visste jo litt av det, men det var bare en brøkdel ser jeg. Du har virkelig fått gjennomgått! Håper alt står bra til nå og ønsker deg alt godt fremover <3

      1. Laila: Tusen takk for en hjertevarm kommentar 😍

        Jeg er kjempeglad for at dette ble oppdaget i tide, og for at jeg var kvalifisert til å få hjelp 😊 Bare det i og for seg er jeg takknemlig for 😊

        Var på halvtårskontroll, og ting ser fint ut nå 😊 Det er jeg kjempeglad for 😊 Nå skal jeg tilbake i november/desember på avsluttende kontroll. Merker faktisk stor bedring etter operasjonen, for jeg merker at jeg kan yte mer 😊

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    8. Du har har hatt krise og vanskelig tid men allikevel er du takknemlig for mange ting og mennesker rundt deg og dine kjære katter. Og mest alt, livet i gave.
      Du er et positivt menneske og bringer mye glede rundt deg. Takk for at jeg ble kjent med deg:)

      1. Happy: En slik opplevelse fikk i hvert fall meg til å tenke på hvor heldig jeg er, ting jeg tar for gitt i hverdagen når dagene, ukene og månedene bare flyr av sted og livet går sin vante gang ❤❤❤ Denne takknemligheten er så fantastisk å kjenne på, for jeg elsker livet mitt 😍

        Tusen takk for det snille deg ❤😊 Er superglad for å bli kjent med deg også ❤😊

        Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god god helg ❤😊

        Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    9. Dette var et råbra blogginnlegg som vi alle bør tenke over. Men jeg tror kanskje får seg en tankevekker når man har vært igjennom en stor operasjon som det du har eller en livstruende sykdom. For da må man stoppe opp.

      Jeg forstår snuppa mi at dette var skremmende;)) Og jeg forstår at det var mye følelser rundt dette. Ingen som kan si at du ikke har lov til og ikke vise følelser når du opplever noe sånt. For det har du.

      Du kommer langt med din positivitet og evnen du har til å tenke positivt. Og der har mange mye å lære av deg ❤

      Ha en råfin fredag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      1. Else Marit: Tusen takk for det 😊 Så snilt skrevet av deg 😍

        Ja, du har helt rett, og for til daglig i hverdagen tar man ting for gitt. Jeg har blitt mer bevisst å fortelle mannen min at jeg setter kjempestor pris på ham ❤❤❤

        Det er helt uaktuelt for meg å ikke prøve å være positiv, for positivitet er min medisin 😊

        Ønsker deg en superfin fredagskveld ❤😊

        Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg